בטקס חגיגי תיחתם היום (א') כהונתם של הרבנים הראשיים לישראל, הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, אלא שלשניים טרם נבחרו מחליפים היות שהאספה שתפקידה לבחור רבנים ראשיים עוד לא התכנסה – בין השאר בגלל מניעה משפטית של השניים היוצאים למנות נציגים מטעמם לאספה, שכן אחיהם נמנים בין המתמודדים.
בהיעדר רבנים ראשיים שנבחרו בתהליך רשמי מסודר, לשניים ימונו ממלאי מקום – ולמעשה לראשונה ישראל תישאר ללא רב ראשי ספרדי ורב ראשי אשכנזי. את מקומו של הרב דוד לאו בתפקיד נשיא בית הדין הרבני הגדול ימלא הדיין הוותיק ביותר המכהן כיום בהרכב הדיינים – הרב אליעזר איגרא. את תפקיד נשיא מועצת הרבנות הראשית צפוי למלא בשלב זה הרב יעקב רוז'ה, רב העיר בת ים ומוותיקי החברים במועצת הרבנות הראשית.
הרב יצחק יוסף בשיעורו השבועי האחרון בתפקיד הרב הראשי
(צילום: דר וסוחרת)

2 צפייה בגלריה
הרבנים הראשיים לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
הרבנים הראשיים לצד השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי
הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו. חותמים קרוב ל-11 שנות כהונה
(צילום: אלעד זגמן, ענבה – לע"מ)
בימים כתיקונם, את שני התפקידים מחלקים הרבנים הראשיים המכהנים ביניהם, כאשר אחד מהם הוא נשיא מועצת הרבנות והראשית והאחר מכהן כנשיא בית הדין הגדול בירושלים, ולמעשה עומד בראשות מערכת בתי הדין הרבניים.
הרב אליעזר איגרא בן ה-69, מבכירי הדיינים בישראל, יקבל את התפקיד מתוקף היותו הדיין הוותיק ביותר בבית הדין הרבני הגדול. הוא מכהן בתפקידי דיינות זה 35 שנים, שבהן היה בין השאר אב בית הדין הרבני בבאר שבע. בעבר כיהן כרב היישוב כפר מימון בעוטף עזה, ומאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, הרב איגרא הוא חלק מהרכב דיינים מיוחד המטפל בסוגיות ההלכתיות הקשות שזימנה המלחמה. הרב איגרא חובש כיפה סרוגה והוא אחד הרבנים הבולטים בציבור הדתי-לאומי. הוא עצמו שירת כלוחם בצה"ל, השתתף במלחמת יום כיפור ושירת תחת פיקודו של יוני נתניהו.
2 צפייה בגלריה
הרב אליעזר איגרא, ממלא מקום נשיא בית הדין הרבני הגדול
הרב אליעזר איגרא, ממלא מקום נשיא בית הדין הרבני הגדול
הרב אליעזר איגרא, מ"מ נשיא בית הדין הרבני הגדול. לחם במלחמת יום כיפור
(צילום: נהוראי סמימי)
בתפקיד ממלא מקום נשיא מועצת הרבנות הראשית היה אמור לכהן הרב יצחק פרץ, חבר מועצת הרבנות הראשית המבוגר ביותר – אבל מסיבות בריאותיות הוא זז הצידה והתפקיד יעבור לבא אחריו, הרב רוז'ה, שנחשב מומחה לזיהוי חללים ולקבורה. הרב הוא איש חינוך המכהן כיו"ר ועד רבני זק"א ונציג הרבנות הראשית במכון לרפואה משפטית באבו כביר.
הרב רוז'ה שירת בצה"ל בהנדסה קרבית בשירות הסדיר, אך עם פרוץ מלחמת ששת הימים ב-1967 החל לעסוק בזיהוי חללים והבאתם לקבורה. בתחום זה הוא צבר ידע וניסיון רבים במהלך השנים. בין השאר הוא זיהה את גופות שלושת הנערים שנחטפו בידי מחבלים ונרצחו לפני עשור בגוש עציון – גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח – והעיד כי "בשלושת הקדושים לא שלטה רימה ותולעה". כיום הוא משמש גם כיו"ר הוועדה לכבוד המת של הרבנות הראשית לישראל.
(הרצאה של הרב יעקב רוז'ה בישיבת מרכז הרב על כבוד המת במלחמה)

במלחמה הנוכחית, הרב רוז'ה השתתף בזיהוי חללים ובקבורה, ולמעשה היה ממונה על זיהוי הנרצחים האזרחיים בטבח 7 באוקטובר מהבחינה ההלכתית. עם היוודע גודל הטבח ביישובי הדרום בבוקר שמחת תורה הוא גויס למילואים, ובמשך חודשים ארוכים עמל בעצמו על זיהוי הנרצחים שגופותיהם הושחתו וחוללו עד כדי כך שהיה קושי משמעותי לזהותם. עם צוות הלכתי ובגיוס גורמי מקצוע רבים פיענח הרב מקרים רבים ועשה מאמץ אדיר כדי להביא למשפחות את המידע שיכול לכל הפחות להניח להן מחוסר הוודאות באשר לגורל יקיריהם. במספר הזדמנויות סיפר כי הטבח וממצאיו האכזריים הביאו אותו ואת הרבנים ששירתו עימו להסתמך על פסקי הלכה בתחום הזיהוי שבמשך מאות שנים לא היה בהם שימוש מעשי.