משרד החוץ של אוקראינה פרסם היום (ה') הודעה, המיועדת לישראלים הרבים שמתכוונים להגיע בראש השנה לעיר אומן, שם נמצא קברו של רבי נחמן מברסלב, שלא להגיע למקום בשל הימשכות המלחמה עם רוסיה.
אומן בשנה שעברה
(צילום: פאייכלה)

בהודעה נכתב: "בשל המתקפה הצבאית המתמשכת של רוסיה נגד אוקראינה, אנו מזהירים כי המצב הביטחוני הנוכחי מהווה איום ממשי על חיי האדם וביטחונם. לא ניתן להבטיח את שלום העולים לרגל המגיעים לאוקראינה. לאור זאת, משרד החוץ של אוקראינה קורא לאנשים להימנע השנה מהעלייה לרגל לאומן במסגרת חגיגות ראש השנה".
בקייב שלחו אזהרה לאלו שמתכוונים להגיע בכל זאת לאומן: "אם תבחרו לבקר באומן, בניגוד לאזהרות הללו, יש לקחת בחשבון את הדברים הבאים: אוקראינה נמצאת במצב של חוק צבאי, הכולל מגבלות על חופש התנועה, עוצר, סיורים מוגברים ואיסור על קיום אירועים המוניים. יש לצפות לאכיפה מוגברת נגד אלו שלא יעמדו בכללים שנקבעו".
נוסף על כך אמרו באוקראינה כי באומן אין מספיק מקלטים להגנה על כמות גדולה של עולים לרגל, קיים מחסור באנשי צוות רפואי למתן טיפול הולם ועוד.
3 צפייה בגלריה
חסידי ברסלב באומן
חסידי ברסלב באומן
ראש השנה באומן ב-2022
(צילום: AP Photo / Efrem Lukatsky)
שגריר אוקראינה בישראל, איבגן קורניצ'וק, אמר: "ברצוני להתריע ולהדגיש שוב בפני אלה שמתכננים לנסוע השנה לאומן ​​על הסיכון הגבוה להתקפות רוסיות אפשריות על תשתיות אזרחיות ומקומות תפילה, כפי שעשו פעמים רבות בעבר. אנא, שימו לב להמלצות משרד החוץ האוקראיני ואל תהפכו לעוד קורבן חף מפשע של המשטר הרוסי האכזר שלא בוחל בהתקפות על חפים מפשע".

הצפי: רבבות יגיעו בכל זאת לאומן

במקביל לאזהרות של אוקראינה, נמשכות ההכנות באומן לקראת הגעת הרבבות מרחבי העולם: בימים האחרונים ערכו רשויות החירום באומן סדרת אימונים והדרכה מבצעית לקראת התקבצות חסידי ברסלב בעיר, בקברו של רבי נחמן וברחובות הסמוכים.
את הסיור במתחם קבר רבי נחמן מברסלב ליווה הרב נתן צמח, גבאי ציון רבי נחמן, שהסביר לכוחות החירום על המתחמים השונים בציון וסיפק להם את הידע הדרוש כדי שיוכלו לספק שירות במקרה שיידרש חלילה.
3 צפייה בגלריה
שוטרים בתרגיל באומן
שוטרים בתרגיל באומן
שוטרים בתרגיל באומן
(צילום: משטרת אומן)
3 צפייה בגלריה
גם הכבאים נערכים
גם הכבאים נערכים
גם הכבאים נערכים
(צילום: שירותי החירום הממלכתיים של אוקראינה)
במסגרת ההיערכות התקיימו אימוני כיבוי אש והדרכה מבצעית מצילי חיים שיכינו את הפעילים לכל תרחישי החירום, כאשר הם מתרגלים פעילות מטה של אספקה מבצעית למקרה של שריפה, וכן את שיתוף הפעולה עם כלל הגופים הממשלתיים הרלוונטיים, לרבות עם שירותי החירום המיוחדים.
בין השאר תרגלו כוחות החירום נתיבי הגעה של הכוחות למקרה של אירועי חירום רבי נפגעים, סימוני נתיבי הגעה וציון מספרי מבנים, מיקומי מקלטים ומרחבים מוגנים, סימון מיקום של מקורות מים לכיבוי אש בזמן אמת ועוד. לפי הדיווחים צפויים לאבטח את השוהים באומן בימי ראש השנה למעלה מ- 116 כבאים ולוחמי אש.