במשך כ-80 שנה חומש נדיר, שהודפס בוונציה בשנת 1588, היה נחשב לאבוד. הספר, הכולל את חמשת חומשי התורה וההפטרות, נשמר בקפידה בישיבת הרבנים של בודפשט לאורך הדורות, אבל גורלו השתנה במהלך מלחמת העולם השנייה, כאשר הנאצים פלשו להונגריה, בזזו את הישיבה והחרימו את אוצרותיה הרוחניים. מאז נעלמו עקבות החומש, ולא היה ידוע אם יימצא שוב אי פעם.
3 צפייה בגלריה
החומש העתיק
החומש העתיק
החומש העתיק
(צילום: U.S. Attorney's Office, Southern District of New York)
הספר, הידוע בשם "טקסט די גארה", קרוי על שמו של המדפיס היהודי-ונציאני שלו, ג’ובאני די גארה. מדובר בפריט בעל ערך היסטורי רב, לא רק בשל תוכנו הדתי, אלא גם בשל המסע שעבר מאז ימי הביניים ועד היום.
לאחר שהודפס לראשונה, הוא נכלל באוסף של הרב האיטלקי לאליו דלה טורה במאה ה-19, מי שהיה חוקר רב השפעה בארצו. לאחר מותו ב-1871, אוספו נמכר לישיבת הרבנים בבודפשט, והספר הפך לחלק בלתי נפרד מאוסף הישיבה. למרות שנשדד ב-1944 במהלך השואה, הישיבה לא הסירה אותו מהרשימות הרשמיות שלה, ומעולם לא נימקה מדוע.
אבל ב-2023 החומש הופיע במפתיע באתר ספרים נדירים אמריקני בשם AbeBooks. הספר הוצע למכירה במחיר של 19 אלף דולר, ותיאוריו והתמונות התאימו באופן מובהק ל״טקסט די גארה״ שנשדד. אחת ההוכחות המרכזיות לכך הייתה החותם של הרב דלה טורה שהוטבע על הספר. גורמים הונגריים פנו למשרד לביטחון פנים האמריקני, ואלה פתחו בחקירה בשיתוף עם סוכנים מיוחדים ממנהטן.
3 צפייה בגלריה
חותמת על החומש העתיק
חותמת על החומש העתיק
חותמת על החומש העתיק
(צילום: U.S. Attorney's Office, Southern District of New York)
חקירתם של הסוכנים העלתה כי סוחר ספרים בניו יורק, המכונה "Vendor-1", החזיק בבעלות על הספר, אותו רכש בשנות ה-80 של המאה הקודמת מבלי לדעת כי מדובר בפריט גנוב. לאחר שהוגש נגדו צו תפיסה משפטי, הסכים הסוחר להחזיר את הספר ״מרצון״.
השופטת אנליסה טורס מבית המשפט המחוזי של דרום ניו יורק אישרה את ההחזרה הרשמית, ובאירוע חגיגי שנערך בעיר הודיע התובע האמריקני דמיאן וויליאמס כי הספר יוחזר לבעליו החוקיים, ישיבת הרבנים בבודפשט, תוך דגש על חשיבותו התרבותית וההיסטורית. "עם ההחזרה הזו, חלק קטן אך משמעותי מההיסטוריה של האמונה היהודית חוזר למקומו הנכון", אמר וויליאמס. הוא הוסיף כי לא ידוע בדיוק כיצד הספר הגיע לניו יורק, אך הוא הדגיש כי משרדו מחויב לשמירה על נכסי תרבות יקרי ערך ולהשבתם לבעליהם החוקיים כאשר הם נגנבים או נסחרים באופן לא חוקי.
החומש, המכונה "חומש מיניאטורי" בשל גודלו הקטן, מכיל 162 דפים של חמשת חומשי התורה ו-60 דפים של ההפטרות. הוא נחשב לאחד מהדפוסים המוקדמים ביותר של טקסטים יהודיים בוונציה, וערכו ההיסטורי והתרבותי לדעת חוקרים הוא עצום. לא רק בשל העובדה שהודפס על ידי אחד מהמדפיסים החשובים ביותר של התקופה, אלא גם בשל מסלולו לאורך השנים - החל מהדפסה בוונציה, עבור בבעלותו של רב איטלקי דגול, דרך שרידותו את השואה ועד להשבתו לבודפשט.
במקביל להודעה על החזרת החומש לבודפשט, פרסם ה-FBI כי החזיר יצירת אמנות נוספת שנבזזה על ידי הנאצים – איורי פסטל של קלוד מונה, שנבזזו ממשפחת פרלגי היהודית בזמן מלחמת העולם השנייה. הפסטל, בשם "Bord de Mer", המתאר חוף ים בנורמנדי, נבזז על ידי הנאצים בשנת 1940 לאחר שהמשפחה נאלצה לברוח מביתם בווינה בעקבות סיפוחה של אוסטריה לגרמניה הנאצית.
3 צפייה בגלריה
איורי פסטל של קלוד מונה, שבזזו הנאצים
איורי פסטל של קלוד מונה, שבזזו הנאצים
איורי פסטל של קלוד מונה, שבזזו הנאצים
(צילום: FBI)
בני משפחת פרלגי ניסו לאתר את היצירה במשך שנים, אך ללא הצלחה. רק לאחרונה, יותר מ-80 שנה מאוחר יותר, התגלה הפסטל בארצות הברית, לאחר שהועמד למכירה בגלריה ביוסטון. ה-FBI הצליח להשיב אותו לבעלות המשפחה, והיורשות, הלן פרלגי ופרנסואז פרלגי, קיבלו אותו חזרה בטקס מרגש.
"זו פעולה של צדק", ציינו החוקרים שהובילו את מאמצי האיתור. לדברי ה-FBI, בעלי היצירה הנוכחיים לא היו מודעים לכך שנבזזה על ידי הנאצים, ומסרו אותה מרצונם. "הערך האמיתי של הפסטל אינו רק כספי, אלא בסמליותו עבור משפחת פרלגי", אמר ג'יימס דנהי, עוזר ראש ה-FBI בניו יורק.