הרב משה לוין, יועץ מיוחד לרב הראשי לצרפת וסגן נשיא ועידת רבני אירופה, יהיה הרב של המשחקים האולימפיים בפריז. במסגרת התפקיד הוא ידאג לצרכים הרוחניים של ספורטאים יהודים בכפר האולימפי, בהם חברי משלחת ישראל לאירוע הספורט היוקרתי. לצידו פועלים גם נציגי דתות אחרות, כמו אימאמים מוסלמים וכמרים נוצרים, שיסייעו למעוניינים בטקסים דתיים, בלב צרפת החילונית.
"אני לא פועל לבד, יש עוד כמה רבנים איתי, ואנחנו מלווים את אלו שרוצים להיות טובים מבחינה רוחנית ומבחינה גשמית. דואגים שיהיה להם בית כנסת בכפר האולימפי, ודואגים שתהיה להם אפשרות לאכול אוכל כשר", הוא הסביר הבוקר (יום ב') בריאיון ל-ynet, ימים ספורים לפני טקס הפתיחה. "אתמול העברתי שם כמעט את כל היום. חלק מחברי המשלחת הישראלית כבר הגיעו, חלק עוד לא".
ריאיון עם הרב משה לוין, הרב של האולימפיאדה בפריז
(צילום: ירון ברנר)

זאת אומרת שאם מישהו רוצה לאכול כשר, להתפלל מנחה או להניח תפילין לפני התחרות, כדי שבעזרת השם גם יבוא הניצחון, אז הוא מסודר – והכול בזכותך? "כן, גם ברכה מהרב אפשר".
אתה מברך גם לא-יהודים או רק יהודים? איך זה עובד? "מה שמיוחד הוא שיש נציגים מכל הדתות. יש בית כנסת ליד מסגד, לידנו יש גם כומר נוצרי וכולם נמצאים פה ביחד. עבדנו על זה שנה וחצי עם משרד הפנים המקומי וכולם מכירים אחד את השני. כשאנחנו מסתובבים ביחד בכפר האולימפי, כולם מסתכלים ושמחים לראות שאנחנו ביחד, זה לא נראה מוזר – כי לא נכנסים לפוליטיקה. אנחנו לשירות הספורטאים שמגיעים, ולא מסתכלים על מה שקורה במדינות. באים לספורט. אז כולם מכירים את השני, ומסתובבים ביחד בכפר האולימפי, וזה נותן רושם טוב".

"לא תומכים בימין הקיצוני"

הרב לוין התייחס גם לעלייה באנטישמיות בפריז, בעקבות המלחמה בישראל, שמביאה להיערכות מיוחדת של האבטחה באולימפיאדה. "מ-7 באוקטובר האנטישמיות גדלה, ועוד יותר גרוע – היו בחירות לפרלמנט ואז נהיה הרבה יותר קשה, בגלל הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני", הוא ציין. "אני משרת כרב בקהילה די גדולה וגם יועץ מיוחד לרב הראשי של צרפת, אז אני יודע היטב מה קורה. הייתה עלייה חדה במקרים האנטישמיים בחודשים שאחרי 7 באוקטובר. זה משהו גדול מאוד וקשה לסבול את זה, אפילו שצריך להגיד שזה קורה בכל העולם, לא רק בצרפת. גם באמריקה יש אנטישמיות".
3 צפייה בגלריה
הרב משה לוין (משמאל, בשחור) לצד הרב לורן שלום ברוס מהקהילה היהודית, בבית הכנסת שהוקם בכפר האולימפי
הרב משה לוין (משמאל, בשחור) לצד הרב לורן שלום ברוס מהקהילה היהודית, בבית הכנסת שהוקם בכפר האולימפי
הרב משה לוין (משמאל, בשחור) לצד הרב לורן שלום ברוס מהקהילה היהודית
(צילום: ועידת רבני אירופה)
3 צפייה בגלריה
הרב משה לוין (משמאל, בשחור) לצד הרב לורן שלום ברוס מהקהילה היהודית, בבית הכנסת שהוקם בכפר האולימפי
הרב משה לוין (משמאל, בשחור) לצד הרב לורן שלום ברוס מהקהילה היהודית, בבית הכנסת שהוקם בכפר האולימפי
הרב לוין (בשחור) לצד הרב ברוס, בבית הכנסת שהוקם בכפר האולימפי
(צילום: ועידת רבני אירופה)
אם אני אדם יהודי ומסתובב היום ברחובות פריז כשאני חובש כיפה, אני בטוח? או שהיית מייעץ לי לחבוש כובע, לצורך העניין? "אני יכול לדבר על עצמי. אני באמצע פריז, אני כל יום הולך לעבוד עם הרב הראשי של צרפת, ואני מסתובב עם כיפה גם ליד הכפר האולימפי, שזה אזור פחות בטוח".
שר התפוצות והמאבק באנטישמיות, עמיחי שיקלי, אמר שפריז מסוכנת ליהודים. "האמת, הייתי מעדיף אם כשר התפוצות הוא היה שותק מאשר שיגיד דברים כאלו, כי הוא תמך בימין הקיצוני נגד כל הגופים של הקהילה היהודית והרב הראשי, שלא רוצים ימין קיצוני ולא רוצים שמאל קיצוני. אז כששר מהממשלה תומך, הוא עושה יותר רע. אולי הוא רוצה להגדיל את האנטישמיות, אולי זאת הכוונה שלו", הוא אומר בעוקצנות. "לא תומכים בימין הקיצוני. במערכת הבחירות שהסתיימה לא מזמן, לפני כמה שבועות, הייתה מועמדת אחת ששמה לראשה כובע נאצי (הכוונה לפוליטיקאית לודבין דאודי ממפלגתה של מרין לה פן, שהודחה בעקבות המעשה – נ"כ)".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר עמיחי שיקלי. הביע תמיכה במרין לה פן
(צילום: יונתן זינדל)
יכול להיות שבישראל אנשים פחות מבינים את הניואנסים בצרפת, אבל יש כאן הרבה תמיכה בימין הקיצוני, לא רק בצרפת אלא בכל מיני מקומות – כי מרגישים שהם מתחברים אולי לתחושות שלנו, סביב מה שקורה פה עם הפלסטינים, וזה מתחבר גם למה שקורה בפריז ביחס למהגרים. מה אתה אומר לאנשים שתומכים בהם, שזו טעות? "נכון, שזו טעות. הם חושבים שבימין הקיצוני אוהבים את הישראלים, וזו טעות גדולה מאוד: הם רק שונאים פחות ישראלים מאשר ערבים. זאת הטעות. יש לנו אתיקה ויש לנו כללים שאנחנו צריכים לשמור. לא נכון למכור את הנשמה שלנו לכל מי שאומר 'אני תומך בישראל'. אולי אלו שתומכים בנו רוצים שהיהודים יעלו כולם ארצה? יכול להיות, אבל אני לא יודע".
נסיים בחזרה לאולימפיאדה. יש חשש מפני הפגנות וכל מיני מחאות שיקרו מול ספורטאים ישראלים? "יש, יהיה קשה מאוד. אנחנו מקווים שהספורטאים הישראלים יצליחו, שתקבלו מדליות, המון מדליות, אבל יש מחאות, יש ענייני ביטחון, דברים שלא ראיתי באף מקום, כי קיבלו איומים. אחד מחברי מפלגת השמאל הקיצוני אמר שהישראלים לא רצויים בצרפת, גם אם הוא מייצג רק את עצמו. שר הפנים התראיין אתמול בטלוויזיה הצרפתית ואמר שתהיה שמירה ביטחונית הדוקה על כל ישראלי שמגיע. אבל בשמאל הקיצוני מנצלים את הנוכחות של המשלחת הישראלית כדי לקבל יותר קולות מערבים – אלה אזורים שיש בהם המון מהגרים. אז הם לא הולכים נגד איראן, הם לא הולכים נגד סין, הם לא הולכים נגד צפון קוריאה – הם הולכים רק נגד ישראל".