מאות השתתפו הלילה (בין שבת לראשון) בירושלים בהלווייתו של הרב שלום שמואלי, שהיה מוכר כאחד מצדיקיה של העיר והלך לעולמו במהלך השבת, בגיל 106.
הרב שמואלי נולד בעיר יזד בפרס, לאחר שלהוריו נולדו כמה תינוקות שנפטרו. האם נדרה כי תעלה לארץ ישראל, ובהיותו בן חודש בלבד עבר את מסע העלייה ארצה על גמלים ובצעידה רגלית. בארץ למד מחוכמת הקבלה והיה לימים ראש ישיבת המקובלים "נהר שלום" בירושלים, שכיום עומד בראשה בנו.
1 צפייה בגלריה
הרב שלום שמואלי עם ח"כ דרעי
הרב שלום שמואלי עם ח"כ דרעי
הרב שלום שמואלי עם ח"כ אריה דרעי
(צילום: יעקב כהן)
למרות שהיה גדול בתורה ובחוכמת הנסתר, במרבית שנותיו כלומד תורה סירב לקבל כסף על לימודיו. הוא פתח סנדלרייה בירושלים והתפרנס מתיקון ותפירה של נעליים. כאשר עבד בסנדלרייה, ובכלל בכל יציאה מביתו, הוא לא התהדר בלבוש של רב. הרב שמואלי הקפיד להיראות בציבור כאדם פשוט, בלי שיהיה ניכר כי הוא תלמיד חכם, העומד בראש מוסד לימודי קבלה מהנחשבים בעולם היהודי.
קשר אדוק היה לו עם רבנים נוספים, בהם האדמו"ר מתולדות אהרן; הרב הראשי לשעבר שלמה עמאר; ורבנים בולטים מכלל העדות בבירה. למרות זאת, התרחק ממעמד ציבורי ומניסיון להשפיע על מהלכים פוליטיים.
הרב שלמה עמאר ספד: "קשה סילוקם של צדיקים יותר מחורבן בית המקדש", וסיפר כי הרב שמואלי היה אדם צנוע. אחרים סיפרו כי היה מתמיד בלימוד התורה גם בשעות הלילה המאוחרות, ומתחיל את יומו עוד בשעות החשכה, לפני זריחת השמש.
לישיבת המקובלים סדר יום ייחודי ושונה מכל בית מדרש או מוסד לימודי אחר. על פי לוח הזמנים שהובילו ראשיה, ובהם הרב שמואלי – סדר היום מתחיל בחצות הלילה, אז משכימים התלמידים, אשר הגיעו אחרי שנים ארוכות של לימוד תלמוד והלכה, ואז לומדים ענייני קבלה המכינים אותם לתפילת שחרית.
אחרי התפילה מתחיל לימוד הלכה, ובשעות אחר הצהריים שיעור ממושך בן כמה שעות בנושאי קבלה וחוכמת הנסתר. סדר היום מסתיים בשעות הערב המוקדמות יחסית, כדי לאפשר זמן מנוחה בטרם מתחיל יום הלימודים הבא, גם הוא בחצות הלילה.