בשיתוף קרן מנומדין
כתבת ומפיקה: ניצן כהן | צילום: יריב כץ | תוכן: איתי חמני
ב-7 באוקטובר 2024, נציין שנה לאותה השבת השחורה בה מחבלים פלשו לגבולות ישראל. באותו הערב יתקיים אירוע סליחות מיוחד ברחבת הכותל המערבי, למען אחדות ישראל במעמד רב הכותל והמקומות הקדושים, הרה"ג שמואל רבינוביץ שליט"א וחיים טייב נשיא ומייסד קרן מנומדין. במהלך הערב יישלח ספר תורה יוצא דופן ומרגש שנדד בארץ ובעולם – מבית הכנסת היהודי בקרקוב ומצעד החיים באושוויץ ועד לשורדי אסון הנובה, משפחות החטופים, חטופים ששבו משבי חמאס ומשפחות נרצחים.
"אסף היה אדם אמיתי. עם דרך שהאמין בה"
אל"מ אסף חממי חירף את נפשו בהגנה על קיבוץ נירים, מהראשונים שיצאו להילחם. הוא נפל בקרב וגופתו נחטפה לעזה. אביו, אילן חממי, מספר על הבן והמפקד שהיה: "הוא היה בן אדם אמיתי, עם דרך שהוא מאמין בה. הוא ידע לתת משמעות לחיילים שלו. למשל, היה חייל בפלוגה שלו שלא כל כך הצליח בהתחלה, ותמיד אמר לאסף 'אני רוצה להיות מפקד'. אסף האמין בו, הוא יצא וסיים קורס מ"כים והיום הוא מצליח בזכות עצמו".
"יצאנו לפולין. ראיתי בזה שליחות"
אילן מתאר כיצד נוצר הקשר המיוחד עם קרן מנומדין: "נציגי הקרן פנו למשפחה כדי שנציג שלה יצטרף למשלחת למצעד החיים בפולין". עבורו, זו הייתה שליחות של ממש: "גם בשואה לפולין הקמנו מדינה כתקומה – וגם כאן, תהיה תקומה אחרי מה שקרה בעוטף. הדור הזה עשה מלחמה הירואית. אסף נלחם כאחד החיילים. הוא לא הרים ידיים, יחד עם הרבה מאוד חיילים שנלחמו בשעות הראשונות וחירפו את נפשם. כל זה כדי שאנחנו נגיד 'עם ישראל חי'".
כתיבת האותיות על ספר תורה
"קרן מנומדין, בראשות הנשיא חיים טייב, עושה דברים מופלאים לחברה הישראלית בעולם ובארץ", מספר אילן – שהחליט להשתתף בכתיבה על ספר התורה. "אשתו של חיים, איריס, הייתה שותפה לחיבור הזה. חיים קרא לי לכתוב את האותיות האחרונות על אדמת פולין. מה יותר חזק על אדמת פולין מלכתוב בספר תורה?".
אילן מתאר בהתרגשות את הרגע הזה, שלא ישכח בחיים: "זו תקומתו של עם ישראל ועוד איפה? במקום שנשרפו לנו ונכחדו לנו שישה מיליון יהודים. זה סוגר לי מעגל - אסף נלחם. הוא נפל בקרב. אבל שם הוא נמצא ונוכח".
2 צפייה בגלריה
אילן חממי, אביו של אל"מ אסף חממי ז"ל
אילן חממי, אביו של אל"מ אסף חממי ז"ל
"תהיו טובים, תהיו חממי": אילן חממי, אביו של אל"מ אסף חממי ז"ל
(צילום: אביגיל עוזי)
ה-7 באוקטובר של אילן
"בשישי באוקטובר בלילה זה היה ערב שמחת תורה. אסף הגיע לחטיבה וספיר, כלתו הגיבורה, הייתה אמורה להגיע למחרת היום עם שני הילדים הצעירים". במקום זאת, המשפחה התעוררה לאזעקות ולדיווחים על פלישת המחבלים. "הדבר הראשון שקלרה, אשתי, אמרה לי הוא 'אילן, תקשיב, אלון'". אלון הוא בנו הקטן של אסף, בן 6.
"ישר הרמתי טלפון לחטיבה", אילן מספר, "אבל אף אחד לא ענה לי. קיבלנו טלפון מרס"פ שסיפר שאלון נמצא כרגע בחמ"ל. אסף לקח לשם את אלון, נתן לו נשיקה במצח ואמר לו 'אבא אוהב אותך'. אלון הופקד בידי קצינת החינוך, עדי, שהגנה עליו בחירוף נפש".
ב-11 וחצי בלילה, התבשרו בני המשפחה על כך שאסף נעדר: "קלרה התעלפה על המדרכה, והאמבולנסים אספו אותה לתל השומר. קפא לי הדם. אני גם אח שכול. אמרתי משפט שאני לא אשכח, 'סגרתם לי מעגל עם אבא שלי'. אני אח שכול וכשהייתי סרן בצבא, באו להודיע לאבא שלי על הנפילה שלו. ופתאום אני".
"אותנו אי אפשר להכניע. חשוב להמשיך את ההוויה היהודית"
אילן מזמין אתכם ואתכן לקחת חלק באירוע ההקפות בכותל המערבי: "ההקפות, במיוחד ב-7 באוקטובר, נותנות המשכיות למה שמנעו אותנו. העם היהודי הוא עם הנצח, את עם ישראל אי אפשר להכניע. זה נכון גם בהיבט המחויבות שלנו לחברה הישראלית שנלחמים כרגע, לחטופים שצריך להחזיר – זה בנפשנו וברוחנו".
"אני מזמין את כולכם לקחת חלק באירוע ההקפות בכותל המערבי ב-7 באוקטובר. זה חלק מההוויה היהודית וסמל להמשכיות שלנו. ההקפות מדגישות שאת עם ישראל אי אפשר להכניע. זו הזדמנות להביע מחויבות לחברה הישראלית, לחטופים שעלינו להחזיר, ולהמשך קיומנו. אני קורא לכל עם ישראל להשתתף - זה מסמל את האחדות שלנו, כי רק יחד ננצח."
2 צפייה בגלריה
הזמנה להשתתף באירוע ההקפות - קרן מנומדין
הזמנה להשתתף באירוע ההקפות - קרן מנומדין
הזמנה להשתתף באירוע ההקפות - קרן מנומדין
(קרן מנומדין)

זה הזמן להתאחד: אירוע ההקפות ב-7 באוקטובר

הציבור הרחב מוזמן לקחת חלק באירוע המיוחד ברחבת הכותל המערבי ביום שני, ה-7 באוקטובר, החל מהשעה 20:30. המעמד, שיכלול הקפות מיוחדות להכנסת ספר התורה, פתוח לכל, ללא עלות וללא צורך ברישום מוקדם
מומלץ להגיע מוקדם ולהתעדכן בהנחיות התחבורה והחניה באזור העיר העתיקה. כתיבת האותיות האחרונות בספר התורה יכובדו חטופים שחזרו מהשבי, משפחות חטופים, משפחות שכולות, פצועי המלחמה, שורדי הנובה ותושבי העוטף שניצלו מהטבח. בערב יתקיים טקס הקפות מיוחד ולאחריו יוכנס ספר התורה לארון הקודש ברחבת הכותל המערבי כחלק ממעמד הסליחות המרכזי.
בשיתוף קרן מנומדין
פורסם לראשונה: 18:17, 01.10.24