חגיגות ראש השנה באומן
(קרדיט: משטרת אוקראינה)

כ-30 אלף חסידים חגגו את ראש השנה באומן, והיום מתברר המחיר: נכון לצהרי היום (ה', 14:00) מדווחים במד"א על 1,904 בדיקות קורונה מולקולאריות שבוצעו באוקראינה לחסידים המבקשים לשוב ארצה, כפי שהתחייב ממתווה אומן. בדיקות ה-PCR המהירות מעלות כי עד כה נמצאו 263 מאומתים לקורונה, ושיעור החיוביים עומד על 13.5%. מתחילת הבדיקות נשמר שיעור חיוביים גבוה של מעל 10%.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הבדיקות שמבצע מד"א באומן מבטיחות תוצאה תוך חצי שעה ומחירן 20 דולרים, ובמד"א מדגישים כי מדובר בבדיקות אמינות שאושרו על ידי משרד הבריאות, ולא בפיילוט נסיוני כפי שמפיצים חסידים בשעות האחרונות.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בשל אחוז החיוביים הגבוה, הופצו בקרב חסידים הודעות שבהן נכתב: "חברים שבאומן. תעשו טובה ותזהירו את כולם לא לעשות בדיקה בעמדות של מד"א!!! הם התחייבו להביא 3,000 תשובות חיוביות! אמיתי. פלייייזז!!"
בהודעה אחרת כתב אחד החסידים לחבריו: "הדברים בדוקים!!! במד"א יוצאים חיובי!!! זה אומר להיתקע פה 10 יום!!! הם מפתים ב-10$ פחות ותשובה מהירה!!! יוצאים חיובי!!! קחו בחשבון".

חדש לבדיקות מזויפות, חשש להדבקה נוספת

בין הפייק-ניוז שמופץ בשעות האחרונות – סיפורים על חסידים שיצאו חיוביים בבדיקה של מד"א, וכעבור כמה שעות יצאו שליליים בדיקה נוספת. במד"א מדגישים כי מדובר בשקרים, המלובים על ידי גורמים אינטרסנטיים. "מד"א נשלחה לבצע את הבדיקות האלו מטעם ממשלת ישראל, במשלחת בראשות משרד ראש הממשלה, משרד החוץ ושגרירות ישראל בקייב", נמסר. "אין למד"א כל אינטרס בתוצאות".

3 צפייה בגלריה
חסידים חוזרים מאומן
חסידים חוזרים מאומן
חסידים חוזרים מאומן. למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: AFP)
גורמים שמעורים בנושא מספרים כי מספר מקרים שבהם חסידים נבדקו באומן ויצאו חיוביים, הם הצליחו לחמוק ממלונית הבידוד והמשיכו באוטובוס עם חבריהם לקייב, שם הלכו לעבור בדיקות פרטיות, לפחות בחלק מהמקרים, על ידי זייפני בדיקות מקומיים - והצליחו לעלות על הטיסה. קיים חשש גדול שהדביקו את חבריהם באוטובוס ואחר כך בטיסה.
כ-30 אלף חסידים עשו את ראש השנה באומן שבאוקראינה, בתפילות ליד ציון קברו של רבי נחמן מברסלב. הם אובטחו על ידי כאלף שוטרים אוקראינים ועוד 11 שוטרים ישראלים שהגיעו למקום. אתמול (יום ד') נרשמו עומסים כבדים בעמדות בדיקות הקורונה שנפתחו בעיירה. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הגיע לפקח על המבצע.
3 צפייה בגלריה
פייק ניוז מופץ בשעות האחרונות בקרב היוצאים מאומן
פייק ניוז מופץ בשעות האחרונות בקרב היוצאים מאומן
פייק ניוז מופץ בשעות האחרונות בקרב היוצאים מאומן
מרבית המתפללים הגיעו מישראל, אך באומן שהו גם מאמינים ממצרפת, בריטניה, קנדה, ארה"ב ומדינות נוספות. בין המאמינים הישראלים – כעשרת-אלפים שהקדימו את הגעתם לאומן השנה, מחשש להגבלת הטיסות, וחלקם שהו שם אף חודש עם בני משפחותיהם.

התקשורת המקומית: הררי אשפה ברחובות

המשטרה המקומית דיווחה על כמה תקריות של זיוף תעודות מתחסן ובדיקות קורונה. תושבים מקומיים התלוננו על כך שהחסידים לא נשמעו להנחיות, ונמנעו מלעטות מסכות. בתקשורת האוקראינים נראו תמונות על הררי אשפה שנערמו באומן – במיוחד באזור פושקינה, הרחוב המרכזי שבו נמצא גם ציון הקבר.
3 צפייה בגלריה
ללא מסכות בבית הכנסת המרכזי
ללא מסכות בבית הכנסת המרכזי
ללא מסכות בבית הכנסת המרכזי
מד"א פרסה מוקדים באומן ובשדה התעופה שבהם מבוצעות אלפי בדיקות קורונה לחסידים לפני שובם לארץ. אנשי שגרירות ישראל יהיו בשדה התעופה בכל שעות היממה ביומיים הקרובים, לכדי לסייע בתהליך העזיבה ארצה. כזכור, על פי המתווה, מחויבים השבים ארצה מאומן בבדיקת קורונה לפני ההמראה וגם אחריה, כולל מחוסנים ומחלימים.
השבים לארץ ימלאו טופס בידוד עד 24 שעות לפני חזרתם, והם יוחויבו בבידוד של 14 יום, או 7 ימים לאחר שתי בדיקות קורונה שליליות שייעשו בארץ. עם הנחיתה בנתב"ג תיערך לשבים ארצה בדיקת קורונה נוספת.