ביום חמישי, בשעת ערב, יצא ש"א לקניות עם חבר. בבית נותרו אשתו וילדיו. איש מהם לא דמיין שאת הערב יסיימו פצועים וחבולים בגוף ובנפש, לאחר שמשפטן אוקראיני מוכר, שהיה ככל הנראה בגילופין, פרץ לביתם בשכונה היהודית של אומן, הכה אותם וליווה הכול בקללות אנטישמיות חריפות. כעת הם מפנים טענות קשות כלפי המשטרה המקומית, אך זו פתחה בחקירה פלילית נגד התוקף ואף השגרירות הישראלית מעורבת.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אני מותש", מגולל ש"א, ישראלי תושב אומן ואב לשבעה, את הסיוט שעבר. "באמצע אשתי קניות מתקשרת אליי. הייתי בדיוק עם חבר, והיא אומרת: תבוא מהר, גוי שיכור נכנס לבית והתחיל להרביץ לילדים. אני לא מצליח לתפוס. שאלתי, איפה הוא עכשיו – וברקע הילדים בוכים וצרחות בבית. נסעתי עם חברי מהר ככל האפשר הביתה. התוקף באמת כבר לא היה, אבל מצאתי את אשתי בפאניקה ואת הילדים בחרדות ובכי".
קראו עוד בערוץ היהדות:
א"ש מספר כי האיש, שיכור, נכנס דרך דירתם של השכנים, פתח את דלת הבית ויצא לחצר. "שניים מילדיי שהו שם", הוא משחזר. "הוא הכה אותם בראש, אחר כך תקף את הילדה הקטנה. אשתי שמעה את הצעקות ומיד יצאה החוצה. היא אמרה לו שייצא – אז הוא תקף גם אותה. נתן לה מכה בחזה ובראש. היא דחפה את היד שלו ואמרה שהיא קוראת למשטרה. השכנים ששמעו את הצעקות, משכו אותו החוצה. הוא נכנס לרכב ונעלם.
2 צפייה בגלריה
התוקף ואחד היהודים המותקפים
התוקף ואחד היהודים המותקפים
התוקף ואחד היהודים המותקפים
"כשהגעתי, כאמור, הוא כבר לא היה, אבל כעבור דקה הוא הופיע שוב בלוויית אישה שהיא כנראה אמא שלו, ואמר לה לצלם הכול תוך שהוא מנסה לגרום לנו להיכנס איתו לעימות אלים. ביקשתי שיעזוב, אך הוא לא נתן לי לסגור את החצר ונדחף פנימה".
בשלב הזה החל דין ודברים עם ניחוח אנטישמי בוטה: "הוא אמר לי: פה אני אהיה. אמרתי לו, לא. פה זה הבית שלנו. והוא ענה: לא, פה זה הבית שלנו - כשהוא מראה לי את סמל אוקראינה, ואומר: אני אוקראיני ואתה לא. כל היהודים צריכים לעוף מפה. וכל הזמן קריאות גנאי וביטויים אנטישמיים כמו 'יחי היטלר', 'חבל שהיטלר לא הרג את כולכם', 'זאת לא המדינה שלכם', 'לכו לישראל'".

"הוא התנפל על החבר שלי"

האיש ניסה לחטוף את מכשיר הטלפון של ש"א. "לקחתי שני צעדים אחורה וניסיתי לצלצל למשטרה, אך הוא שוב ניסה לחטוף לי את הטלפון ושוב נסוגותי אחור. ואז הוא התנפל על חבר שלי שהיה לידי, ובמכת אגרוף פתח לו את הלחי. הוא החטיף גם לי אגרוף. ניסינו שנינו לתפוס אותו. הוא השתולל וניסינו להחזיק אותו על הרצפה, כשאנחנו מנסים להרגיע אותו, אבל הוא לא נרגע".
2 צפייה בגלריה
משתלטים על התוקף
משתלטים על התוקף
משתלטים על התוקף
בשלב זה, מספר ש"א, החלה אמו לצלם את האירוע: "מרגע שריתקנו אותו על הרצפה, היא צילמה – ואת זה היא שחררה לתקשורת. רק את הקטע הזה, וזה מה שמשדרים בתקשורת האוקראינית. את כל התקיפה שלפני, עם ה'יחי היטלר' ואת מכות האגרוף שחטפנו – היא לא צילמה.
"אמרתי לילדים שצרחו מאחוריי שייכנסו מהר הביתה ושינעלו את הדלת. אבל מפאניקה הם לא מצאו את המפתח. אז עזבתי אותו ונכנסתי הביתה בלחץ אטומי כדי להכניס את הילדים, והוא שוב התנפל על החבר שלי עם עוד אגרוף. השומר של הבניין ליד הגיע ואמר לו לצאת החוצה כי המשטרה מגיעה - ופה נגמרה התקרית עצמה".
אך לדברי ש"א, פה המשיך הסיוט שלהם: "אחרי שהגיעה הניידת, הוא ניגש אליהם והכניס את היד לתוך הרכב. מאותו הרגע הם לא התייחסו אלינו, רק אליו. הם ביקשו ממני דוקומנטים, חקרו אותי על זה שהוא כאילו הותקף, ולא גבו ממני פרטים על אף שאני זה הותקפתי ואני זה שהזעקתי את המשטרה".

השגרירות עוקבת אחרי החקירה

בתקשורת האוקראינית האירוע דווח בהרחבה מבלי להזכיר את שם התוקף, שהוא עורך דין ידוע באומן ושופט לשעבר. "השוטרים פשוט התקפלו מולו מחשש שהוא יסבך אותם", טוען הישראלי המותקף. "רק אחרי שעירבנו גורמים רמי דרג מקייב ומדנייפר, פנו אלינו שני שוטרים אחרים שהגיעו אחרי חצי שעה נוספת, והם לקחו מאתנו תלונה. כשלאורך כל הזמן השוטרים האחרים מפנקים אותו בסיגריות וצוחקים ביניהם, ואמא שלו צועקת ברקע, באין מפריע: 'שהיהודים יישרפו'".
במשטרת אומן הוציאו הודעה לעיתונות שבה הודיעו כי פתחו "בחקירה פלילית בעקבות גרימת חבלה על ידי תושב אומן לאזרחים זרים". ש"א ומשפחתו עזבו את הבית לשבת, לדבריו, לאחר שהילדים שנמצאים בחרדות סירבו להישאר בבית.
בשגרירות ישראל בקייב מסרו כי הם מכירים את הסיפור. נספח משטרת ישראל בקייב היה בקשר עם המשטרה המקומית, ובצד הישראלי יבחנו בימים הקרובים היכן עומדת החקירה. התקרית אירעה ביום שבו חתם נשיא אוקראינה על החוק למאבק באנטישמיות באוקראינה, המגדירה את האנטישמיות כפשע - ובזמן שבקייב טרם תמו אירועי הזיכרון לציון 80 שנה לטבח בבאבי יאר.