אלפי צעירים חבדניקים מישראל ומהעולם, שעמדו בתור לקברו של הרבי מלובביץ' בבית העלמין בקווינס, מספרים את סיפורה של חב"ד 2024: למרות המשבר שפקד את החסידות לפני 30 שנה, לאחר פטירת האדמו"ר המפורסם, גדל דור חדש שלא ראה מעולם את הרבי, אבל מרגיש מחובר לדמותו ולמורשתו, גם היום.
אירוע חב"ד בתל אביב
( צילום: מאיר דהן, COL)

בבית העלמין על שם מונטיפיורי בניו יורק נצפו השבוע רבבות בני אדם. היו שם מבוגרים וצעירים, ישראלים, אמריקנים, צרפתים. כולם ביקשו לקבל דקה-שתיים של תפילה על קברו של הרבי מלובביץ' ז"ל. הסדרנים האמריקנים דחקו במתפללים לצאת מהמקום, כדי לאפשר לאחרים להיכנס.
בין הרבבות, היו גם אלפי צעירים חבדניקים שנולדו אחרי ג' בתמוז תשנ"ד – יום פטירתו של הרבי המנוח שצרוב בכאב באותיות קידוש לבנה בלוח השנה של החסידות. אחרי ההסתלקות שגרמה לשבר גדול בחסידות המפורסמת, חוקרים רבים ניבאו לה שחורות. גם בחב"ד היו מודאגים: איך אפשר לגדל דור ללא מנהיג?
החלל היה גדול בהתחשב בעובדה שהרבי, מנהיג החסידות, לא הותיר יורש וממלא מקום. אבל בתוך זמן קצר יחסית, החסידות התעשתה, וכך, את נוכחותו הגשמית של הרבי החלו למלא ספרים חדשים מתורתו, קטעי וידאו חדשים ואינספור תמונות ורגעים מחייו, לצד מכתביו בנושאים שונים. רבני החסידות השקיעו זמן רב בהנחלת מסריו של הרבי הגדול לדור הצעיר.
3 צפייה בגלריה
חלק מקהל האלפים, רבין מהם צעירים, שגדש את האוהלים הסמוכים לקבר הרבי
חלק מקהל האלפים, רבין מהם צעירים, שגדש את האוהלים הסמוכים לקבר הרבי
חלק מקהל האלפים, רבים מהם צעירים, שגדש את האוהלים הסמוכים לקבר הרבי
(צילום: מאיר דהן, COL)
החוסר הגדול הוליד גם תופעות חדשות: כך, למשל, בכל שבוע, עם צאת השבת, החלו המתפללים בבתי כנסת של החסידות לצפות ב"מראות קודש", כלומר בקטעי וידאו של הרבי, באמצעות תוכנית קבועה. כך גם בביטאון החסידות "כפר חב"ד" החלו לפרסם תמלילי שיחות של הרבי עם אישים שונים, לצד ריבוי תמונות ואפיזודות מחייו בכל תחום. נוכחותו של הרבי החלה להקיף כל רגע בחייהם של החסידים.
אל תוך המציאות הזו, גדל דור חדש שלא ראה מעולם את הרבי ולמעשה נולד אחרי יום פטירתו. ארגונים רבים הוקמו בחב"ד, במטרה "לחבר" אותם אל הרבי, דבר שבא לידי ביטוי בעידוד לימוד תורתו ובקיום "מבצעיו" השונים, אחד מהם מוכר לכולנו כ"מבצע תפילין", שמוציא מדי שבוע אלפי חסידים לדוכנים המפורסמים, חלקם עלו לכותרות בשנים האחרונות.
אותם ארגונים גם מיסדו את נסיעות הצעירים לקברו ולבית מדרשו המכונה "770" בניו יורק, בחודש תשרי, ביום פטירתו ובמועדים נוספים בשנה. בחב"ד, גם אחרי 30 שנה מיום הסתלקותו של הרבי, המושג "אני נוסע לרבי" רווח מאוד.
3 צפייה בגלריה
הרבי מלובביץ'
הרבי מלובביץ'
תמונת הרבי מלובביץ'
(צילום: AP)
בשבת האחרונה נכחו אלפי בחורים צעירים מכל ישיבות חב"ד בישראל, ב"שבת הכנה" בכפר חב"ד, שאורגנה על ידי "ועד תלמידי התמימים" – ארגון שקם לאחר פטירת הרבי מלובביץ', ומטרתו להשפיע על צעירי החסידות להיות מחוברים לרבי, לדמותו ולתורתו. בשבת הזו, רבני החסידות שיתפו את הצעירים בזיכרונות מהרבי, כפי שהם חוו בעצמם. הצעירים היו מהופנטים לדבריהם גם בשעות הקטנות של הלילה.

ה"כוכבים" של הצעירים

החסידים שראו את הרבי וכל שכן אלה שזכו בקרבתו, הפכו ל"כוכבים" אצל הדור הצעיר, ולא רק. הם מתארחים בתדירות בכינוסים השונים של החסידות וחולקים עם הציבור את זיכרונותיהם עם הרבי.
בכינוס שנערך על ידי צעירי חב"ד בתל אביב בשבוע שעבר, בהשתתפות רבבת חסידי חב"ד, רגע השיא היה הרגע שבו המזכיר האחרון של הרבי מלובביץ', הרב יהודה קרינסקי, נכנס אל קברו של הרבי, בשידור חי, ונשא תפילה. כל רגע כזה מהווה עבור הצעירים חיבור חי אל הרבי ודרישת שלום מהתקופה שבה הם היו חולמים לחיות.
3 צפייה בגלריה
משמאל: המזכיר האחרון של הרבי שנותר בחיים, הרב יהודה קרינסקי, מתפלל בחדרו הפרטי של הרבי
משמאל: המזכיר האחרון של הרבי שנותר בחיים, הרב יהודה קרינסקי, מתפלל בחדרו הפרטי של הרבי
משמאל: המזכיר האחרון של הרבי שנותר בחיים, הרב יהודה קרינסקי, מתפלל בחדרו הפרטי של הרבי
(צילום: מאיר דהן, COL)
זקני החסידים מספרים בכל הזדמנות שהם נדהמים מהדור הצעיר, שמחובר לדמותו של הרבי מלובביץ' – לא פחות מאשר הם היו מחוברים בחייו. העובדה הזו, כך לדבריהם, היא "פלאית" ולא טבעית, ומשקפת את מורשתו החיה של הרבי גם היום, שלושים שנה לאחר הסתלקותו.
אחת התופעות המפתיעות בדור הצעיר שנולד לאחר פטירת הרבי היא העובדה שרבים מהם יוצאים לשליחות, גם במקומות נידחים בעולם – בדיוק כמו המבוגרים שקיבלו על כך הוראה אישית מהרבי, בימים ההם, לפני מותו. מבחינת "זקני החסידים" מדובר בניצחון גדול שממשיך ומשמר את המורשת של הרבי שראה בשליחות כערך עליון.
בינתיים, בסמוך לקברו של הרבי מלובביץ' נדחקים אלפי צעירים בספסלים ובידיהם ספרים וחוברות מתורתו. הם שוקדים על לימוד תורתו, מנסים כמה שקרוב לדבוק בדבריו. 30 שנה אחרי לכתו, הדמעות של החסידים התחלפו בהתלהבות מהנוכחות המתמדת שלו בחייהם, דבר שלדבריהם בא לידי ביטוי בכל תחום. ועם זאת, גם הצעירים מרבים להשתמש במילה "געגועים" כשהם מדברים על הרבי, למרות העובדה שהם לא ראו אותו מעולם.