כ-300 יהודים וישראלים הגיעו אתמול (יום ו') לשכונה בפרברי טורונטו שבקנדה, כדי ללוות ילד ישראלי שסובל בחודשים האחרונים מבריונות והטרדה אנטישמית מצד ילדים מוסלמים בבית ספר ציבורי. חרף הפצרות הוריו, הנהלת בית הספר מסרבת לנקוט צעדים נגד הילדים המטרידים ונמנעת מלפתוח בחקירה.
המשפחה הישראלית, שחוששת לביטחונו של הילד, ביקשה את תמיכת הקהילה היהודית באזור. ואכן, רבים הגיעו אתמול לצעוד איתו מביתם בצפון יורק לבית הספר הציבורי "פייווד", שמפוקח על ידי מועצת בתי הספר המחוזית של טורונטו.
2 צפייה בגלריה
מלווים את הילדים לבית הספר
מלווים את הילדים לבית הספר
מלווים את הילדים לבית הספר
(צילום: לארי מאהר, מתוך X)
אימו של הנער, עדי כהן, סיפרה למלווים הרבים שהאירוע הראשון התרחש בנובמבר 2023 כשבנה, איתן – כיום בן 13, הוקף בשלושה ילדים בחצר בית הספר, ש"דחפו אותו, ואמרו שהם רוצים 'לעשות לו את מה שחמאס עשה לישראל'".
כהן הוסיפה כי בנה סיפר שהמנהלת ראתה את האירוע וקטעה את הקטטה, אך אמרה לנער הישראלי שלא הספיקה לשמוע מה אמרו לו התלמידים המוסלמים. הנער היהודי חזר לחצר, ושוב הוטרד. התלמידים המוסלמים אמרו לו: "אנחנו צריכים להרוג את כולכם ואתם צריכים להשתחוות בפנינו". גם במקרה הזה הופסקה ההטרדה על ידי מורה.
האם סיפרה כי הגישה למחרת תלונה במשטרה, ובהמשך נפגשה עם המנהלת וסגן המנהל והתלוננה על האנטישמיות נגד בנה. "בבית הספר אמרו שהם חקרו את האירוע והם רצו שנדע ש'התקבלו הערות משני הצדדים'. בסופו של דבר הם לקחו את הצד של התוקפים בנושא הזה", אמרה האם. עם זאת, הנהלת המחוז שלחה מפקחת למוסד החינוכי וזו אימצה בצעד אמיץ את הצד של בנה.


אבל ההצקות האנטישמיות לא פסקו. בדצמבר האחרון, במגרש הכדורגל של בית הספר, שני הילדים המטרידים בעטו לכאורה באיתן, וקיללו אותו. "הם גם השתמשו במילים ספציפיות, שניתן לזהות אותן כאנטישמיות", אמרה כהן.
במהלך שישה החודשים האחרונים, הוסיפה האם, אותם ילדים עשו פרצופים, תנועות מגונות והשתמשו בכינויים גסים כלפי בנה – שהרגיש שדיווח על כך יהיה חסר תועלת. השיא היה ביום חמישי האחרון – כאשר במהלך ההפסקה שני הילדים המוסלמים ירקו לעבר התלמיד הישראלי וזרקו לעברו אבנים ומקלות.
מנהלת בית הספר, קטיה רובלס, שלחה מכתב להורים שבו התייחסה להאשמות. "ביום חמישי דווח לנו כי קבוצה קטנה של תלמידים יידו אבנים, בין היתר, זה על זה, בזמנים שונים במהלך היום. לא דווח לנו על פציעות פיזיות כלשהן, כתוצאה מתקריות אלה. אנו עובדים ישירות עם התלמידים שנפגעו ובני משפחותיהם כדי לספק תמיכה", נכתב במכתב. "אנו לוקחים את ההאשמות הללו ברצינות רבה וחוקרים אותן במלואן, כדי להבין טוב יותר מה קרה ולהבטיח שכל המידע הרלוונטי נאסף. חקירה זו תביא בחשבון גם אירועים קודמים בבית הספר".
2 צפייה בגלריה
הקריאה ללוות את הנער לבית הספר
הקריאה ללוות את הנער לבית הספר
הקריאה ללוות את הנער לבית הספר
(צילום: מתוך X)
דיווח מקנדה: כך נאבקת הקהילה היהודית באנטישמיות
(כתב: גלעד ילון | עריכה: שי קנפו | צילום: גלעד ילון)

נוסף על כך כתבה מנהלת בית הספר: "בטיחות התלמידים היא בראש סדר העדיפויות שלנו. לכל התלמידים מגיע להרגיש בטוחים ורצויים בבית הספר. כפי ששיתפנו באמצעות עלונים רגילים, במהלך השנה, בית הספר ללימודים מבוססי אמנויות בפייווד סיפק מגוון הזדמנויות למידה לתלמידים, לצוות ולקהילה בנושאים כמו מאבק בשנאה ובגזענות, כולל אנטישמיות ואנטי בריונות".
עוד לפני התקרית האחרונה, שכרה משפחת כהן בחודש מרץ עורכי דין במטרה להגיש תביעה משפטית נגד מועצת בתי הספר של מחוז טורונטו, המנהלת, סגן המנהל והמפקח.
תושבים יהודים בשכונה סיפרו כי ההתנכלות לנער הישראלי נמשכת כבר חודשים והיא מגובה על ידי מורים, שבשיעור אומנות מציירים את "זוועות פלסטין". "לאחר שהמוסלמים השליכו אבנים על הילדים בדרכם לבית הספר, יהודי השכונה החליטו ללוות את הילדים כדי לשמור על ביטחונם. יש גבול וחייבים להתעורר", אמרו בקהילה היהודית במקום.
וזה לא המקרה היחיד בקנדה. בעיר פרדריקטון נערה ישראלית בת 14 נפלה לפני כשבועיים קורבן להתקפה מצד תלמידה מוסלמית בבית הספר שלה, כאשר התלמידה המוסלמית הכתה אותה באכזריות בראש ובפנים וגרמה לה לחתכים, "כנקמה על מה שישראל עושה לילדים פלסטינים בעזה".
התלמידה המוסלמית קפצה על הנערה הישראלית ללא כל סיבה וחבטה בה. איש מהנוכחים במקום לא התערב. מי שהתערב בסופו של דבר היה נהג שעבר במקום. הוא עצר את רכבו, אך האשים את הנערה הישראלית דווקא, שהיא זו שתוקפת את המוסלמית.
"בחיים שלי לא ראיתי דבר כזה", סיפרה אימה של הילדה על החבטות שספגה בתה. "לקחתי אותה למרפאה כמה ימים לאחר מכן כי העיניים שלה היו נפוחות. החבורות סביב עיניה היו כולן בצבעים שונים".