רצה הגורל וצעדיה הראשונים של רֹני גולדברג בתעשיית המוזיקה כזמרת ויוצרת קורים בעיצומה של המלחמה – כשבמקביל בעלה הטרי אורי, קצין קרבי בצה"ל, משתתף במאמץ המלחמתי. "זו תקופה מורכבת. יש במדינה עצב גדול וכאב גדול, ומצד שני יש התרגשות ותקווה. לא משנה כמה בתים האויב יהרוס לנו, אנחנו נקים את הבית שלנו", היא אומרת, "זה יהיה הניצחון הקטן שלנו ובסוף הניצחון של עם ישראל".
בשנים האחרונות אחד משירי החופה הפופולריים במגזר הדתי-לאומי הוא "יהי שלום בחילך" בלחן של רבי שלמה קרליבך. גם בחתונה של הזמרת הצעירה לפני כחצי שנה, השמיעו את השיר הזה כשהיא ישבה על כיסא הכלה. בימים אלה היא משחררת גרסה חדשה ומרגשת של השיר, "יהי שלום", שמוקדשת לזכרה של שני לוק ז"ל שנרצחה במהלך הטבח בפסטיבל נובה ב-7 באוקטובר.
רֹני גולדברג – יהי שלום
(צילום: יואל קנול. צולם באולפני דניאל אלוני)

את השיר "יהי שלום בחילך" המבוסס על פסוקים מספר תהילים שמעה גולדברג לפני מספר שנים, בביצוע של נשמה קרליבך, בתו של מי שכונה "הרבי המרקד". "משהו בביצוע הזה היה כל כך עמוק, אמיתי ופשוט. כל כך אהבתי את חמש המילים, 'יהי שלום בחילך שלווה בארמנותייך', שיכולות לגעת בכל אחד ובמקום הכי אישי ומדויק. הרגשתי שהלחן והמילים האלה מתחברים לי, וביצעתי אותו כמה פעמים בהופעות שלי".
מילות התפילה המיוחסות לדוד המלך, ומביעות תקווה לשלום ושלווה, הדהדו בראשה של רֹני אחרי 7 באוקטובר. אורי, שהיה אז הארוס שלה, קיבל טלפון בהול. "זה היה קצת אחרי 6 וחצי בבוקר. ביחידה שלו הזעיקו אותו והוא יצא לדרום", היא משחזרת. "במשך שבועות ארוכים הוא היה ללא טלפון. דיברנו לעיתים רחוקות ובעיקר התכתבנו".
(הסינגל הקודם, ששילב בין "לכה דודי" למנגינת "הללויה" של לאונרד כהן)

באותה תקופה קשה, היא מצאה נחמה במילות השיר. "זאת הייתה מנטרה שהתגלגלה לי בראש, הרגשתי שהיא מחזקת אותי ואני נשארת בשלווה ובשלום. הבנתי שאם אני יכולה להתחזק ממנו בימים האלה, אז אני רוצה גם לחזק אנשים אחרים, ואני מאמינה שזה יחזק. זה כמובן מאתגר, לא לראות את הבעל במשך זמן ממושך, אבל אני שואבת השראה מכל נשות הקבע שמתמודדות עם זה שנים. זו תקופה קשוחה, אבל זו המדינה וזה מה שצריך לעשות".
זה הסינגל השני שלה לקראת אלבום בכורה, אחרי הצלחת הסינגל הראשון, ששילב בין הפיוט "לכה דודי" למנגינת "הללויה" של לאונרד כהן. כמו השיר הקודם, שהתקבל בחום והושמע בתחנות הרדיו המובילות בארץ, גם הפעם נמרוד לב אחראי על העיבוד וההפקה המוזיקלית. למילים מתהילים היא צירפה מילים מקוריות שכתבה עם לוטם ורקר. בין השאר היא שרה: "היי שותקת, צבעונית יפהפייה / היי רוקדת יחפה ואמיצה / היי את עם כולם ואיתך תמיד / ממלמלת ומרפה / אני עם כולם ואיתך תמיד / מתפללת ומרפה". בבית אחר בשיר היא מייחלת לחזרת החטופים: "ישובו בנייך לגבולך".
4 צפייה בגלריה
שני לוק ז"ל
שני לוק ז"ל
שני לוק ז"ל. סיפרה לאביה על ההרגשה שלה כשהיא רוקדת
(צילום: רום אליעז)
איך נולד החיבור בין השיר לשני לוק ז"ל? "שתינו גדלנו בבית שמש, אנחנו בערך באותו גיל וסבא שלה היה עמרם לוק, ראש מועצת בית שמש. ניסים לוק, אבא של שני, סיפר במהלך המלחמה בריאיון עיתונאי שהוא שאל את שני מה היא מרגישה כשהיא רוקדת. ניסים אמר שהיא ענתה: 'כשאנחנו רוקדים, אנחנו ממש מתפללים'. שילבתי בשיר את ההקלטה שלו אומר את הדברים, מתוך הריאיון.
"הריאיון שלו הזכיר לי את הסיפור החסידי על הרועה הקטן שלא ידע להתפלל וניגן בחליל ביום הכיפורים. מאחר שזה היה נקי וטהור מהלב, התקבלו התפילות של כל המתפללים. דמיינתי איך היא מתפללת באמצעות הריקוד שלה, והיה בזה משהו יפה כל כך. זה ממש ריגש אותי".
4 צפייה בגלריה
הוריה של שני לוק קיבלו את תכשיטיה של שני ז"ל
הוריה של שני לוק קיבלו את תכשיטיה של שני ז"ל
הוריה של שני לוק, ניסים וריקרדה לוק
(צילום: עמית שאבי)
ואיך ניסים לוק הגיב על השיר שלך? "הוא כתב לי: 'שיר יפה ומיוחד, קול מדהים... אני בטוח שקול כזה יכול להגיע אחרי תפילות ומזמורים של אבותינו לאורך השנים בהיכל השם'".

בין הצבא למדרשה

גולדברג בת ה-21 נולדה וגדלה בבית שמש למשפחה דתית-לאומית. "כבר מגיל קטן הופעתי ושרתי בסלון הבית לפני המשפחה, וכן, אני יודעת שזה נשמע כמו קלישאה", היא אומרת בחיוך. "ביקשתי מההורים להיות ב'כוכב נולד' וב'בית ספר למוזיקה', ואחרי גיל 10 כבר הגעתי ל'בין השמשות', להקת הנוער של בית שמש. בגיל 15 השתתפתי בתוכנית נוער של לימודי תנועה ומשחק בבית צבי".
לא פשוט עבור שומרת מצוות. "עבור ההורים שלי זה היה מורכב, אני לא יודעת מה הייתי עושה במקומם. אבל הם תמכו בי, שמרו עליי לאורך הדרך ונתנו לי לבחור את הדרך שלי. אחרי הופעות אמא הייתה אומרת לי 'בואי לשטוף כלים' והורידה אותי לקרקע. ההורים ידעו שיש לי את הגבולות שלי".
4 צפייה בגלריה
רֹני גולדברג
רֹני גולדברג
רֹני גולדברג. "לא משנה כמה בתים האויב יהרוס לנו, אנחנו נקים את הבית שלנו"
(צילום: יואל קנול)
מה היו הגבולות שלך, ואיך המורים התייחסו אלייך? "לפני תחילת הלימודים עשיתי רשימה של דברים שאני לא מוכנה לעשות, כמו סצנות אינטימיות. המורים היו חמודים ושאלו המון שאלות".
מי שתמך גם הוא בקריירה המוזיקלית שלה הוא אורי, אז החבר שלה והיום בעלה. "הוא היה השכן שלי, ממש 'Boy next door'", היא צוחקת. "בהמשך התגייסתי לצה"ל לשירות בלהקה צבאית, להקת חיל החינוך, וגם זו לא הייתה החלטה פשוטה: לא הכרתי אף בת דתייה ששירתה במקום כזה והרגשתי שאני פורצת דרך בנושא. השירות עצמו היה כיף וזו הייתה חוויה, אבל היו המון אתגרים כי זו לא עוד מערכת צבאית, זו חברה שונה מאוד וקשה לבת דתייה להיות שם".
תמליצי לבנות אחרות על שירות בלהקה צבאית? "בהחלט, אבל צריך הכנה. לכן לפני הצבא למדתי במדרשת לינדנבאום, ובסוף השירות חזרתי לשם לשנה נוספת. ההמלצה שלי לבנות היא להגיע לכל מקום שבו הן יכולות לתרום ולהיות הכי טובות בו".

הטיפ של דורון מדלי

את המוזיקאי והיוצר נמרוד לב, שמשתף איתה פעולה בהפקה המוזיקלית וגם בנגינה, גולדברג הכירה כשהשתתפה בפרויקט "מֶקוֹרוֹק", שכלל כתיבה והלחנה של טקסטים מהמקורות. לב הנחה את הסדנה והתלהב מהחומרים שרֹני יצרה. "לכה דודי" ו"יהי שלום" הם סנוניות ראשונות מהאלבום הראשון שלה, שיכלול גם גרסאות כיסוי וגם שירים מקוריים שהיא כתבה והלחינה בעצמה.
4 צפייה בגלריה
רֹני גולדברג
רֹני גולדברג
אלבום הבכורה ישלב ישן וחדש. רֹני גולדברג
(צילום: יואל קנול)
במקביל היא יצרה מופע שירים המיועד לנשים בלבד. "אני הופעתי בעבר גם בפני גברים, וגם אופיע בעתיד", היא מבהירה, "אבל אני יודעת שיש ביקוש גדול לזמרות שמופיעות בפני נשים. כשאני התחלתי לשיר הייתה יובל דיין, ובהמשך גם נרקיס, אבל זה חסר בשוק".
למה לא לפרוץ לתודעה הציבורית בעזרת ריאליטי מוזיקה? "במהלך השירות הצבאי הציעו לי לבוא לתוכנית. עשיתי אודישן ראשון והם התלהבו ואמרו: בואו נעקוף ונעבור ישר לאודישן המצולם. הייתה לי התלבטות, והרגשתי שאני לא מוכנה ושאין לי אמירה. בצוות השופטים ישב דורון מדלי. דיברתי איתו ואמרתי שאני לא רוצה להפוך לגימיק של 'דתייה וזמרת'. הוא ענה לי בכנות: 'אנחנו מייצרים מוזיקה אבל גם בידור, ויכול להיות שתהפכי לגימיק'. אבל אני רק רוצה לשיר ולהיות אחראית ליצירה שלי, לכן החלטתי שאני לא רוצה להסתכן ולכן לא אופיע שם. אבל אני לא פוסלת אם יהיו הצעות בעתיד".