3 צפייה בגלריה
מתחם קבר רשב"י במירון. ייסגר למבקרים?
מתחם קבר רשב"י במירון. ייסגר למבקרים?
מתחם קבר רשב"י במירון. ייסגר למבקרים?
(צילום: אבי חי)
הנהלת קבר רשב"י בהר מירון הודיעה כי בכוונתה להכריז על סגירת האתר לכניסת מבקרים החל מיום חמישי הקרוב, לאחר שלא נמצאה חברה המסכימה לבטח אותה מפני נזקים העלולים להיגרם לבאי המקום.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כפי שנחשף ב-ynet, בעקבות אסון מירון ולנוכח ליקויים הרבים שנמצאו במתחם, מסרבות החברות השונות לחדש את הפוליסה שתוקפה פג בסוף חודש אוקטובר, מחשש לנפגעים נוספים, ומאז פועל הקבר ללא כיסוי ביטוחי לאלפים הפוקדים את המקום מדי יום. כעת, לאחר שהמדינה לא הצליחה לפתור את העניין, הודיעה "ועדת החמישה" המפעילה את האתר כי היא אינה יכולה עוד לקחת אחריות על הנעשה בו, וכי בתנאים הקיימים הוא צפוי להיסגר החל מחצות הלילה שבין רביעי לחמישי.
קראו עוד בערוץ היהדות:
מירון ללא ביטוח: ריאיון עם אחיו של שמחה דיסקינד ז"ל
(צילום: משי בן עמי)

3 צפייה בגלריה
הדקות הראשונות לאחר האירוע - אסון מירון
הדקות הראשונות לאחר האירוע - אסון מירון
האסון במירון בהילולה בליל ל"ג בעומר, שבו נספו 45 בני אדם. "ועדת החמישה משלמת את המחיר"
(צילום: משה מזרחי)
 במכתב לשר לשירותי דת, מתן כהנא, שהגיע לידי ynet, הסביר מנהל קבר רבי שמעון בר יוחאי, אלי פריינד, כי הוועדה שבשמה הוא פועל אחראית על האתר במשך כל ימות השנה – אך ביום ההילולה המדינה לוקחת ממנה את המושכות. "לפני האסון, ועדת החמישה הייתה מבוטחת באופן סדיר במשך כל השנים, בלי שהיו שום בעיות בנושא זה", טען. "נוצר מצב אבסורדי, שבגלל אירוע שאירע ביום שבו מדינת ישראל ניהלה את האתר – ועדת החמישה משלמת את המחיר, וכיום רוב חבריה חשופים לתביעות נזיקין אישיות, אם חס ושלום מישהו ייפגע באתר".
פריינד הוסיף כי "ועדת החמישה עשתה ועושה מאמצים רבים כדי למצוא פתרון למצב הבעייתי שנוצר", והעיר שלמרות פגישה שהתקיימה בחודש שעבר עם השר כהנא, שבה הוא הנחה את גורמי המקצוע לסייע בנושא באופן מיידי, הנושא טרם בא על פתרונו. "בעקבות המצב", סיכם, "הנני להודיעך כי אם לא יימצא פתרון בצורת כתב שיפוי ו/או פוליסת ביטוח לוועדת החמישה, תיאלץ הוועדה להודיע על סגירת ציון קבר הרשב"י החל מיום רביעי י"א טבת תשפ"ב (15/12/21) בשעה 24:00".
3 צפייה בגלריה
ח"כ מתן כהנא
ח"כ מתן כהנא
השר מתן כהנא. נכון לעכשיו לא נמצא פתרון
(צילום: קובי קואנקס)
כפי שפורסם ב-ynet, פריינד פנה אל היועץ המשפטי לממשלה ימים ספורים לפני פקיעת תוקף הפוליסה וביקש ממנו למצוא פתרון למצוקה ולדאוג לביטוח מטעם המדינה – אף שוועדת החמישה איננה גוף ממשלתי. המשנה ליועמ"ש, עו"ד כרמית יוליס, השיבה לו: "לאור מורכבות הסיטואציה והאינטרס הציבורי המובהק בהפעלת מתחם קבר הרשב"י, אציין כי ככל שגורם ממשלתי כלשהו יבקש ליצור הסדר ביטוחי או 'מעין ביטוחי' לחברי ועדת החמישה, הרי שאנו כמובן נעשה כמיטב יכולתנו על מנת לתמוך ולסייע למהלך".
בעקבות כך זימן השר מתן כהנא את נציגי ועדת החמישה לדיון בנושא, ואף שהם אינם כפופים למשרדו הוא הבהיר להם כי "בכל קונסטלציה יש להשאיר את האתר פתוח". כהנא הנחה את גורמי המקצוע לגבש מתווה שיבטיח כי המקום מבוטח, והתחייב להיות אחראי לכך, כפי שהציעה המשנה ליועמ"ש. אלא שהמהלך לא הבשיל מאז, ובמשך כחודש וחצי רבבות המבקרים במקום אינם מבוטחים.