מתחילת הלחימה ההתגייסות של יהדות התפוצות לטובת ישראל היא מרשימה במיוחד: בכל הקהילות החזקות, ובעיקר בצפון אמריקה, יצאו למסע תרומות נרחב למען ישראל. עד כה גויסו מאות מיליוני דולרים וחלק מהם כבר התחילו להניע מהלכי שיקום ועזרה לאזרחים בישראל.
חבר הכנסת לשעבר איציק שמולי, מנכ"ל הפדרציה היהודית של ניו יורק בישראל, אומר בריאיון ל-ynet Live כי "מאותה שבת ארורה התגייסה יהדות ארצות הברית בכל הכוח, כי היא מבינה שמדינת ישראל נאבקת כאן על הבית, על זכות הקיום שלה. גם בקהילות היהודיות רואים איך האנטישמיות גואה והם נאבקים בשתי החזיתות גם יחד. ספציפית הקהילה בניו יורק עשתה כמה דברים מדהימים עוד באותה שבת. יש הרבה יהודים טובים שעובדים בלתחזק התמיכה הפוליטית מהבית הלבן דרך כל הממשל הפדרלי ומטה, עד ראשי הערים. יש עצרות תמיכה אדירות בישראל, הרבה אירועים להעלאת המודעות להשבת החטופים, ובערך 700 מיליון דולר שגייסו כל הפדרציות באמריקה. נושאת מטוסים חברתית-כלכלית שהגיעה לכאן בשלושת השבועות האחרונים".
פדרציית ניו יורק מגייסת כספים עבור ישראל: ריאיון עם איציק שמולי
(צילום: שמוליק דודפור)

למה אתם מייעדים את הכסף? "נראה שהממשלה מתקשה להיכנס לאירוע, אז הכסף מיועד מחניתה והחרמון בצפון ועד אילת בדרום לכל הצרכים. זה מועבר לתגבור מערך הכוננות והמיגון בכל יישובי הצפון מהחרמון ועד נהריה, ובכל קו הגבול כל היישובים קיבלו מענקי חירום. כל בתי החולים הקדמיים קיבלו ציוד חירום כדי שיוכלו להפעיל את חדרי הניתוח באירוע רב נפגעים, ואנחנו עוטפים גם את המשפחות של החטופים, של המפונים בים המלח, באילת, בטבריה ובכל המקומות האלה, ותומכים בכל ארגוני ההצלה".
הכסף עובר דרך משרדי הממשלה או ישירות למטה האזרחי? "אנחנו בעצם נמצאים בשטח כל היום ויחד עם הארגונים ושותפים רבים אחרים ממפים את הצרכים, ובאותו יום או למחרת מעניקים מענקי סיוע גדולים מאוד. אנחנו מתפקדים בימים האלה כמשרד למשימות מיוחדות, כי אנחנו בתפקיד שלנו לא אמורים לצייד חדרי ניתוח בבתי חולים או לדאוג למיגוניות בצפון או בפזורה הבדואית בדרום. חלק מהדברים האלה הם כמובן תפקידים קלאסיים של הממשלה, אבל איפה שאין מענה מספק, אנחנו נכנסים".
אתם מעבירים את הכסף ואחר כך בודקים שהביצוע נעשה? "בהחלט. אנחנו עובדים מהר מאוד בלי בירוקרטיה ובלי טפסים. אנחנו נותנים אמון בראשי הראשויות, במנכ"לים של בתי חולים, בארגוני ההצלה. האירועים נמתחים עד הקצה ואנחנו מנסים להיות במקומות שבהם הממשלה עוד מתקשה לתת מענה. ברור שמי שמחזיק את האירוע האזרחי חברתי בעורף זו בעיקר החברה האזרחית בגיבוי של הפילנתרופיה".
זה עדיין קורה? החברה האזרחית עדיין ממלאת את רוב החסר? "אפשר לומר שכן, אם כי יש יותר ויותר מקומות שבהם הממשלה מתחילה להיכנס וגם הקמת מנהלת תקומה זה דבר מבורך. עם זאת, גם כשהממשלה תיכנס אנחנו לא נצא החוצה. אנחנו אומרים בצורה ברורה – איפה שניסו לפגוע, אנחנו נהיה ונחזק ונתמוך לאורך זמן".
1 צפייה בגלריה
פינוי התושבים בקריית שמונה
פינוי התושבים בקריית שמונה
פינוי תושבים בקריית שמונה
(צילום: אפי שריר)
המלחמה תהיה ארוכה ואירוע השיקום הולך להימשך שנים. עד כמה בפדרציית ניו יורק באמת מחויבים לתהליך ארוך טווח? "הפדרציה של ניו יורק ספציפית תומכת בישראל 80 שנה, אפילו עוד לפני שהמדינה הוקמה. בסוף הם איתנו ביחד באותו סיפור והם לא הולכים לשום מקום. אנחנו אומרים בצורה ברורה: אנחנו כאן כדי לתמוך בצרכים של המשפחות, של החטופים, של החיילים. הגיעו לכאן כמויות מטורפות של ציוד מאמריקה כדי לתמוך בצרכים החסרים של החיילים ובבתי החולים, ואנחנו רואים שכל הסיוע המאסיבי שאנחנו נותנים עכשיו הוא כאין וכאפס לעומת מה שעוד ניתן בעתיד".
לגבי הממשלה אומר שמולי כי "ברור שחסר איזשהו גורם אזרחי מתכלל של כל האירוע הזה. המדינה צריכה לנקוט ביד יותר נדיבה ובסופו של דבר המפתח הוא לסמוך גם על ראשי הרשויות. זה עבד במשרד שלי בתקופת הקורונה ואני חושב שצריך לעשות את זה עכשיו. לא לנהל את כל האירוע הזה מאיזה משרד בירושלים. בסופו של דבר ראשי הרשויות מכירים את הצרכים, צריך לתת להם את האמון ואת הכסף כדי לפעול".