חברת הכנסת יוליה מלינובסקי הגישה היום (ב') הצעת חוק, המבקשת לאפשר לבני משפחות שכולות להוסיף על המצבה של יקיריהם שנפלו בשירותם הצבאי את הכיתוב "ז"ל" או "הי"ד" ליד שמו של המנוח, בכרית הראשית של המצבה. כיום מערכת הביטחון אינה מאפשרת להוסיף במיקום זה את הכיתוב הי"ד (ה' יִקום דמו).
2 צפייה בגלריה
סרן ישראל יודקין ז"ל, והמצבה שלו ללא הכיתוב
סרן ישראל יודקין ז"ל, והמצבה שלו ללא הכיתוב
סרן ישראל יודקין ז"ל, והמצבה שלו ללא הכיתוב
(צילום: משה שיינר, אתר חב"ד COL)
הצעת החוק הוגשה לאחר הסערה שפרצה, כאשר בני משפחתו של סרן ישראל יודקין ז"ל, קצין צה"ל תושב כפר חב"ד שנפל ברצועת עזה, עלתה בשבוע שעבר לקברו – שעליו הונחה מצבה ריקה. במשפחה ביקשו כי לצד שמו של החלל ייכתב "הי"ד", כמקובל אצל משפחות דתיות, אך במערכת הביטחון השיבו כי הדבר פוגע באחידות הקברים הצבאיים. למשפחה הוצע להוסיף כרית תחתונה בשולי המצבה עם תוספת אישית ככל שירצו, אך הדבר לא התקבל בעיני בני המשפחה וכך לציון 30 יום לנפילתו – הגיעו בני המשפחה למצבה ריקה מכיתוב.
על פי לשון הצעת החוק, למשפחה שכולה תהיה האפשרות להוסיף "גם כיתוב לביטוי אישי בקדמת המצבה, בנוסח שתאשר הרשות המוסמכת בהתאם לכללים. בתוספת כיתוב לביטוי אישי בקדמת המצבה לא ייכללו ביטויים הפוגעים בערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, או בביטחונה, או בכבוד הזולת וברגשותיו, ובכלל בהתאם לכללים המקובלים לכיתוב על מצבות".
הלווייתו של סרן ישראל יודקין ז"ל

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "לנו כמדינה יש חוב מוסרי כלפי בני משפחות הנופלים אשר יקיריהם חירפו את נפשם במלחמה לטובת ההגנה על המולדת וביטחון המדינה ועלינו לכבד את צרכיהם, אבלם האישי ואמונתם הדתית. לפיכך, הצעת חוק זו נועדה לקבוע את האיזון הראוי בין הכללים האחידים על כיתוב מצבות לבין ההתחשבות ברצונו האישי של הפרט ליתן ביטוי אישי לכאבו, כך שיינתן לקרוב משפחה של חייל שנפטר להוסיף בקדמת המצבה ביטוי אישי, כאשר הביטוי יהלום את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ויעמוד ביתר כללי האחידות שעל פי הדין הקיים".
"ההתעמרות של משרד הביטחון במשפחה שלנו ובמשפחות נוספות מזעזעת", אמר ל-ynet דובי יודקין, אחיו של סרן ישראל יודקין. "מיום חמישי המצבה של אחי ריקה, אפילו את השם שלו לא כתבו. כרגע ההורים שלי רוצים להוציא את ישראל מהקבר לבית עלמין אזרחי, ושם לכתוב על הקבר את האותיות הי"ד – ה' יִקום דמו – ולכבד אותו. אין לנו שקט. ההתנהלות של משרד הביטחון הזויה. מאז יום שישי האחרון אף גורם לא יצר איתנו קשר. הכול מתנהל בצורה מעוותת, הזויה ומשפילה, יש פה צורך בשינוי משמעותי. הכאב שלנו בלתי נתפס".
2 צפייה בגלריה
ח"כ יוליה מלינובסקי ואחיו של סרן ישראל יודקין ז"ל
ח"כ יוליה מלינובסקי ואחיו של סרן ישראל יודקין ז"ל
ח"כ יוליה מלינובסקי ואחיו של סרן ישראל יודקין ז"ל
נזכיר כי על מכתב תמיכה בדרישת משפחת יודקין חתמו חברי כנסת מהליכוד, ישראל ביתנו, ש"ס, יש עתיד, המחנה הממלכתי, הימין הממלכתי, יהדות התורה, עוצמה יהודית והציונות הדתית. גם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה והשרה למשימות לאומיות אורית סטרוק פנו לשר הביטחון במכתבים משלהם.
בתוך כך, בעקבות דרישת ח"כ סימון מושיאשוילי מסיעת ש"ס, צפויה מליאת הכנסת לדון ביום רביעי השבוע בסערה שהחלה סביב בקשתה של משפחת יודקין.