לאחר שקמלה האריס הוכרזה במועמדת של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, חלה עלייה משמעותית בשיעור היהודים הרואים בה פרו-ישראלית. כך עולה מממצאי סקר "מדד קול העם היהודי" לחודש אוגוסט, שביצע המכון למדיניות העם היהודי (JPPI).
בקרב ה"ליברלים מאוד" נרשמה עלייה מ-75% ביולי ל-82% באוגוסט. בקרב ה"נוטים לליברלים" העלייה הייתה מ-44% ל-61%. לאחר כניסתה של האריס למירוץ, חלה עלייה קלה בשיעור המשיבים הסבורים כי יצביעו בוודאות למועמדת הדמוקרטית, מ-86% ל-92% בקרב ליברלים מאוד. במקביל, חלה עלייה קלה בשיעור השמרנים שבוודאות יצביעו לטראמפ, מ-71% ל-79%.
2 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
קמלה האריס
(צילום: Erin Schaff / AFP)
הדוח מצביע עוד על כך שהאמון בממשלת ישראל ובראש הממשלה בנימין נתניהו נותר נמוך בקרב רוב המשיבים היהודים בארה"ב, למעט בקהילה החרדית. יותר ממחצית ממשתתפי הסקר הביעו רמות אמון נמוכות בהנהגה הישראלית, מה שמשקף חששות עמוקים לגבי הטיפול בסכסוך המתמשך ובסוגיות ממשל רחבות יותר.
מהדוח עולה עוד כי רוב משתתפי הסקר סבורים שישראל פועלת בלבנון באופן סביר או מתון מדי בתגובה למתקפות חיזבאללה. 59% ממי שמגדירים עצמם "מרכז" חושבים שפעילות צה"ל בלבנון אינה מספיק אגרסיבית, כאשר בקרב השמרנים השיעור מגיע ל-81%.
מעבר לכך הדוח חושף גם עלייה מתונה אך עקבית במספר היהודים הליברלים הסבורים כי תגובתה של ישראל למתקפת חמאס ב-7 באוקטובר הייתה אגרסיבית מדי, מ-34% בינואר ל-45% באוגוסט.
חלק ניכר מהמשיבים לסקר, מכל הזרמים, רואים באיראן איום חמור על ישראל. בקרב הליברלים מאוד 71% מסכימים שאיראן מהווה איום חמור על ישראל, לעומת 97% מהשמרנים החושבים כך. 88% מה"שמרנים מאוד" ו-39% מהליברלים מאוד סבורים שאיראן מהווה איום על כל היהודים בעולם. הסקר מדגיש ניגוד חד בתפיסה לאורך הקשת הפוליטית, כאשר יהודים שמרנים נוטים יותר לראות באיראן איום קיומי בהשוואה לעמיתיהם הליברלים. יהודי ארה"ב רואים באיראן סכנה חמורה גם לארצות הברית.
2 צפייה בגלריה
תרגיל של משמרות המהפכה
תרגיל של משמרות המהפכה
תרגיל של משמרות המהפכה באיראן
(AP)
73% ממשתתפי הסקר, מכלל הזרמים, מלבד החרדים, השיבו כי רמת האמון שלהם בראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמוכה מאוד או נמוכה. יותר ממחציתם אומרים כי רמת האמון שלהם בממשלת ישראל נמוכה. 46% מקרב החרדים מרגישים כך.
פרופ' ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי, אמר: "בחירתה של קמלה האריס כמועמדת לנשיאות הגבירה את התמיכה של יהודים ליברלים במועמדת המפלגה הדמוקרטית ושל יהודים שמרנים במועמד המפלגה השמרנית. על אף המחלוקת בין יהודי ארה"ב בעניינים פנים-אמריקניים, שתי הקבוצות רואות עין בעין את איראן כאיום חמור על ישראל. רובם סבורים שתגובת ישראל לחיזבאללה סבירה או אפילו מתונה מדי. הסקר מלמד שהתמיכה היהודית בישראל מוצקה וחוצה מחנות, על אף העובדה שכמו בישראל, גם בקרב יהודי ארה"ב, הרוב אינו נותן אמון בראש הממשלה, למעט הקהילה החרדית".
סקר "קול העם היהודי" של המכון למדיניות העם היהודי נערך בקרב מדגם של 511 יהודים אמריקנים בין 15 ל-20 באוגוסט 2024.