אחרי התיעודים הקשים של אלימות שוטרים כלפי חרדים שניסו לפרוץ למתחם קבר רשב"י בהר מירון כדי לפקוד אותו בל"ג בעומר, הודיעה אתמול (יום ב') המחלקה לחקירות שוטרים כי שני שוטרי מג"ב נחקרו באזהרה. אתמול המשיכו להגיע תיעודים מזעזעים של אלימות שוטרים.
העימותים פרצו כאשר מאות ניסו לעלות למתחם הקבר בהר מירון ביום ראשון, חרף העובדה שהוכרז על ידי צה"ל כשטח צבאי סגור. בתיעודים שהופצו משם וחוללו סערה נראו כמה מקרים של אלימות משטרתית, ובאחד מהם נראה שוטר מג"ב מטיח לרצפה בחוזקה את הרב אברהם קרויזר. במשטרה הבהירו כי גם השוטרים ספגו אלימות במהומות.
תיעוד: אישה בת 65 נזרקת לקרקע במירון

יפעת גאלאן, בת 65 מירושלים, היא אם לתשעה ילדים שאחד מהם נפטר בשנה האחרונה. "היא נעמדה לצד קבוצת נשים במקום תפילה", מספר בנה, אבי גאלאן. "הגיעו קבוצת שוטרות מג"ב שביקשו מהן להתפנות. אמא עזבה את המקום. אחרי חמש דקות הליכה, שוטרת פנתה לאמא שלי ואמרה לה להתקדם והתחילה לדחוף אותה. שתי שוטרות מג"ב הגיעו והטיחו אותה על הרצפה בצורה ברוטלית ומזעזעת. היא נפצעה בפנים ובשיניים. היא אושפזה ויצאה מזה בנס".
גם שבתאי זליקוביץ (22), תושב מירון ויליד המקום, ספג אלימות קשה: "חניתי בצד והלכתי ברגל והחלו צעקות של שוטרים על החניה שלי. בזמן שאני הולך ברגל שוטרים קפצו עליי בלי שום סיבה, כל הגוף שלי חתכים. הגיעו יס"מניקים ובמקום להפריד התנפלו עליי גם. הייתי לבד מול 15 שוטרים שפירקו אותי, ובכלל לא באתי לציון הרשב"י. באתי לבית שלי".
עזייזיאן חיים, תושב מירון שבנו ספג מכות משוטרים, סיפר: "הבן שלי, יוסף שמעון, תלמיד חינוך מיוחד בן 20. בעלייה לציון הרשב"י יש ישיבה, שבה יש לו חברים. הוא הלך אליהם, לא לרשב"י. שוטרים התנפלו עליו, פיצצו אותו מכות. הוא היה חצי יום בבית חולים".
הרב יצחק שיינין על העימותים
(צילום: שמוליק דודפור)

במשטרה גינו כבר ביום ראשון את התנהלות השוטרים, והודיעו על הרחקתם מפעילות מבצעית עד מיצוי הבירור בעניינם. במשטרה הבהירו כי גם השוטרים ספגו אלימות במהומות, ומסרו כי 19 שוטרים נפצעו ופונו לטיפול רפואי – לאחר שהושלכו לעברם מוטות ברזל, זכוכיות וחפצים שונים. עוד צוין כי מהמקום הורחקו יותר מאלף בני אדם שלא הורשו להיכנס אליו, ושאלפים נוספים נחסמו בכבישים המובילים לאתר.
רב-פקד סלבה בונצ'וק, קצין אבטחה ורישוי מחוז צפון, סיפר בריאיון ל-ynet כי "להר הגיע קומץ שמטרתו הייתה לזרוע הרס ולהתעמת עם השוטרים". לדבריו, אותו קומץ של קיצונים "החליט להגיע בכל דרך להר. הם הגיעו עם לומים וקאטרים, הציתו את עמדת השומר בכניסה ושרפו את המקומות הקדושים. המשטרה לא תעמוד מנגד. היא נערכה להשתמש בכוח, זו סמכותה וזה תפקידה".
על האלימות מצד השוטרים אמר: "מדובר באירועים נקודתיים. לא נכון לעשות משפט שדה לאף צד. המשטרה יודעת להפיק לקחים, כל נושא ייבדק, ויש את המחלקה לחקירות שוטרים שבסמכותה לחקור את הדברים. אנחנו כפופים לחוק ומי שצריך ייחקר ויידע לתת את הדין".