שר הרווחה יעקב מרגי מש"ס התבטא הערב (יום ב') בניגוד לעמדת מועצת חכמי התורה של מפלגתו ועמדת התנועה הרשמית, ואמר כי חרדי שמקבל צו ראשון, עליו להגיע ללשכת הגיוס.
בריאיון לערוץ הכנסת התייחס השר למספר נושאים שעל הפרק ובין היתר גם לנושא הגיוס. לדבריו, הצבא צריך להתאים את עצמו לגיוס חרדים, כפי שהוא מתאים עצמו לבחורי ישיבות דתיים לאומיים. הוא הדגיש כי אין לגייס בחורי ישיבה שלומדים תורה.
1 צפייה בגלריה
ועדת מעמד האישה
ועדת מעמד האישה
השר יעקב מרגי
(צילום: יואב דודקביץ)
באשר לשאלת המראיין אם בחור ישיבה שקיבל צו - עליו להגיע ללשכת הגיוס, שר הרווחה ענה כי "קיימא לן דינא דמלכותא דינא. אם המדינה קוראת לך קודם כל - לך תתייצב, תאמר מה שעל לבך, תבקש ללמוד תורה או תבקש מסלול חרדי. אני לא מאלה שיגידו לך לא להתייצב, לפרוק כל עול. דינא דמלכותא דינא".
שר הרווחה התייחס בדבריו לעקרון התלמודי, שדין המלכות מחייב את האזרחים. הוא אף סיפר על היותו חייל בעצמו בעבר ועל החשש כי שירות צבאי עלול "לקלקל" בחורים חרדים, שהתרבות החילונית זרה להם.
לפני קרוב לשבועיים פרסמו חברי מועצת חכמי התורה של ש"ס, הסמכות הרוחנית של המפלגה, הודעה דרמטית לתלמידי הישיבות מהציבור הספרדי, לפיה בשום אופן אין להתייצב בלשכות הגיוס.
על פי כתבה שפורסמה בשער עיתון "הדרך", הרבנים "הורו נחרצות, כי נכון לכעת, כשטרם הוסדר חוק חדש המסדיר את מעמד בני הישיבות, אין להיענות לשום צו גיוס או זימון ואף לא לצו ראשון, ועל כן אין להתייצב כלל בלשכות הגיוס".
ראש אכ"א על גיוס חרדים
(צילום: דובר צה"ל )

בעקבות דברי המועצה – גם המפלגה הוציאה הודעה מטעמה ובה נכתב "לדאבון לב בעת הזו התעצמה המלחמה נגד ה' ונגד משיחו, כשיש גורמים, בהובלת הבג"ץ והפקידות המשפטית, הפועלים לפגוע בעולם התורה ולהצר את רגליהם של בני התורה, ועל כן מוטל עלינו כעת לעמוד איתנים כחומה בצורה, ולהבהיר קבל עם ועולם כי אין שום כוח בעולם שיצליח חלילה לנתק את בני התורה מתלמודם".
החל מיום ראשון בשבוע שעבר החל צה"ל בשליחת צווי גיוס לצעירים חרדים. לפי הצבא כ-1,000 צווים כבר נשלחו ובשבועות הקרובים ייצאו עוד כ-2,000, כאשר המטרה להגיע למספר של 4,800 חרדים שיתגייסו עד סוף השנה. עד כה מספר המתגייסים החרדים עומד בממוצע על כ-1,800 מדי שנה בשנים האחרונות.