בית הכנסת העתיק של לודז', היחיד ששרד את השואה, עמד בשנים האחרונות בסכנת הריסה. לפי אנשי הקהילה היהודית שנותרו במקום, גורמי נדל"ן מקומיים תכננו להרוס אותו כדי לבנות מגדלי דירות, וזה כשנה ניהלו אנשי הקהילה מאבק כדי למנוע את התוכנית.
כעת נראה שהמאמצים הצליחו ושגריר ישראל בפולין, ד"ר יעקב ליבנה, פרסם כי לאחר התערבותה האישית של ראשת עיריית לודז', חנה זדנובסקה, נמנעה הריסת בית הכנסת הוותיק והוא יוכנס לרשימת האתרים המיועדים לשימור.
3 צפייה בגלריה
אולם בבית הכנסת
אולם בבית הכנסת
אולם בבית הכנסת. הוקם בשנת 1902
מדובר בבית הכנסת האורתודוקסי "רייכער" שנבנה בסוף המאה ה-19 על ידי איש עסקים יהודי אמיד בשם זאב וולף רייכער. המבנה נחנך בשנת 1902 וכנראה בשנותיו הראשונות שימש כעסק לחלפנות עד שהפך לבית כנסת. בית הכנסת שרד את השואה לאחר שאיש העסקים היהודי מכר אותו בצורה פיקטיבית לשותף גרמני, שהפך אותו למחסן למלח. הנאצים לא הרסו אותו על אף שהמבנה הקטן מוקף בסמלי מגן דוד.
אחרי מלחמת העולם השנייה חזרו היהודים להתפלל בו. הנכס חזר לידיים יהודיות, אבל הצאצאים לא התעניינו בדת ורצו למכור אותו. הם מכרו אותו בסופו של דבר למשפחה, כאשר בהסכם המכירה היה תנאי שאסור להם להרוס את בית הכנסת ולעשות בו שינויים כל עוד ממשיכים להתפלל בו וכל עוד יש יהודים בלודז'. הקהילה היהודית הקטנה שילמה לבעלים דמי שכירות וכל השנים המשיכה להתפלל בבית הכנסת הקטן והמרהיב.
3 צפייה בגלריה
מבקרים בבית הכנסת
מבקרים בבית הכנסת
מבקרים בבית הכנסת. בעיר התגוררו 200 אלף יהודים
בית הכנסת והמתחם שבתוכו הוא ממוקם נמצאים כיום בבעלות של אשת נדל"ן מקומית. לפי הקהילה היהודית בלודז', אשת הנדל"ן החליטה בקיץ 2022 להחליף את המנעולים בבית הכנסת והודיע לקהילה שהם לא יכולים עוד להגיע להתפלל. הנימוק הרשמי היה שהמבנה רעוע והיא לא מוכנה לקחת אחריות אם יקרה משהו למתפללים. הקהילה הסכימה לשפץ אותו אך לא הושגו הסכמות עם בעלת הנכס. ככל שעבר הזמן התברר לקהילה שיש כוונה להרוס את המבנה כדי לבנות בו מגדלי דירות.
3 צפייה בגלריה
השגריר ליבנה ליד מבנה בית הכנסת
השגריר ליבנה ליד מבנה בית הכנסת
השגריר יעקב ליבנה ליד מבנה בית הכנסת. ראשת העיר התערבה
דוד גורפינקל, צעיר יהודי שמתגורר בלודז' ועומד בראש עמותת "הכוח לודז'" שעוסקת בקידום התרבות היהודית, אמר ל-ynet בשנה שעברה כי בבית הכנסת התפללו מדי יום כ-30-20 איש, אך המספרים השתנו כל הזמן והיו גם תיירים ישראלים שהיו מבקרים בו ופסטיבלים יהודיים. "האישה שהחליפה את המנעולים וסילקה את בית הכנסת מהחצר שלה לא רוצה אותנו שם. לצערי החוק לא מגן עלינו. אנחנו נאבקים כדי שיאפשרו לנו להתפלל שם. זאת תהיה בושה גדולה אם לא יאפשרו לנו לחזור ולהתפלל שם", אמר גורפינקל. לדבריו, הקהילה מונה באופן רשמי כ-100 יהודים, אך יש עוד עשרות יהודים לא רשומים.
לפני המלחמה חיו בלודז' למעלה מ-200 אלף יהודים ולמעשה כל תושב שלישי בעיר היה יהודי.