לפי ההערכות השונות, בין 200 ל-800 שפות מדוברות כיום בעיר ניו יורק. גם אם הולכים עם ההערכה הצנועה מביניהן – עדיין מדובר בעיר המגוונת ביותר מבחינה לשונית בעולם, כשהאדם הממוצע שמסתובב כאן ברחובות צפוי לשמוע לפחות 10 שפות שונות בכל יום. מגדל הבבל המודרני הזה אומנם יפה לאגדות המקרא, אבל מבחינה לוגיסטית וניהולית מדובר בכאב ראש לא קטן עבור הרשויות.
ראש עיריית ניו יורק מדבר ביידיש בעזרת AI

העניינים מתחילים להסתבך במיוחד כשלוקחים בחשבון שכמעט מחצית מכלל תושבי ניו יורק דוברים שפה שאיננה אנגלית בבית, וכמעט 25%, או 1.8 מיליון אנשים ליתר דיוק, אינם שולטים באנגלית בכלל. אם בישראל התכתבויות רשמיות מצד הרשויות מגיעות בשלוש שפות במקרה הטוב, בעיריית ניו יורק מתרגמים כל מסמך לציבור ל-11 שפות שונות.
לכן בסוף השנה שעברה חשף ראש העיר, אריק אדמס, כי העיירה התחילה להשתמש בטכנולוגית AI חדשה לשליחת מסרים בשפות שונות לתושבי העיר. ההודעה הגיעה אחרי שתושבים רבים בעיר דיווחו כי קיבלו שיחות טלפון מוקלטות מאדם שהזדהה כראש העיר, אך דיבר בשפות שראש העיר לא בדיוק דובר כמו מנדרינית, קריאולית ואפילו יידיש.
"השתמשנו בטכנולוגיה מדהימה כדי לגשר על מחסומי שפה", אמר אדמס והודיע חגיגית כי "הצלחנו לשלוח שיחות ביידיש בקול שלי כדי לספר לאנשים על השמה בעבודה".
לא כולם אהבו את הרעיון. "ראש העיר עושה דיפ-פייק של עצמו", מתחו ביקורת בארגון Surveillance Technology Oversight Project, כלב שמירה לשימוש אתי בבינה מלאכותית. "זה מאוד לא מוסרי, במיוחד על חשבון משלם המסים", התייחסו ארגונים לתג המחיר של 32 אלף דולר למערכת החדשה. "השימוש בבינה מלאכותית כדי לשכנע את תושבי ניו יורק שראש העיר דובר שפות שהוא לא דובר הוא אורווליאני לחלוטין. כן, אנחנו צריכים הודעות בכל שפות האם של תושבי ניו יורק, אבל הדיפ-פייקס הם רק פרויקט יהירות מצמרר".
אדמס ענה לביקורת ואמר: "אי אפשר לפחד מטכנולוגיה בגלל פוטנציאל ההרס שבה. אני שומע את זה בכל הרחובות בעיר הזאת, ש'אני לא מרגיש שהממשלה מתקשרת אליי בשפה שאני מדבר בה'. אני מסתובב לפעמים ואנשים אומרים: 'אני פשוט מכיר את הקול הזה. הקול הזה כל כך מנחם, שאני נהנה לשמוע את הקול שלך'. עכשיו הם יכולים לשמוע את הקול שלי בשפתם. יש כל כך הרבה ניו-יורקרים שמרימים את הטלפון שלהם כשהם שומעים שיחה מוקלטת, אבל הם לא מבינים מה הבוט אומר להם. הם עלולים להחמיץ מידע חשוב, כמו למשל שיש יריד תעסוקה בהמשך הבלוק. אני חייב לנהל את העיר, ואני צריך להיות מסוגל לדבר עם אנשים בשפות שהם מבינים".
1 צפייה בגלריה
אריק אדמס, ראש עיריית ניו-יורק
אריק אדמס, ראש עיריית ניו-יורק
אריק אדמס, ראש עיריית ניו יורק
(צילום: Jeenah Moon / רויטרס)
בעייריה אמרו כי המערכת פותחה בידי חברת התוכנה ElevenLabs, שהקימו יוצאי גוגל ופלנטיר. כשזה נוגע לדוברי יידיש, לפי ההערכות מדובר כ-10% מתושבי העיר, או 1.1 מילון יהודים. כמה מעוזריו הבכירים ביותר של אדמס הם חרדים דוברי יידיש שוטפת, והוא קיבל תמיכה משמעותית מגושי הצבעה אורתודוקסיים במירוץ שלו לראשות העיר ב-2021. הוא מתח אז ביקורת על העירייה על כך שהיא לא מצליחה לתקשר היטב עם הקהילה החרדית הצומחת במהירות בעיר, שדוברת יידיש כשפה ראשונה.
אדמס ביקר במיוחד את הכישלון במאמצים להגיע לדוברי יידיש במהלך שיא מגפת הקורונה, כאשר חלק מהקהילות החסידיות זנחו את הנחיות הבריאות וכללי החירום של העיר: "היינו צריכים להשתמש בשליחים אמינים ולשתף פעולה עם עיתונים, רדיו ואמצעי מדיה דיגיטליים מהימנים ביידיש".
העירייה סירבה בתחילה לשחרר את ההקלטות לציבור הרחב, אך איום של כלי התקשורת המקומי Hell Gate להגיש עתירה בשם חופש המידע הוביל לבסוף לפרסום הקבצים בשפות השונות. במקרה של הקלטת היידיש, אין ספק כי מדובר בקולו של אדמס, אך כמה דוברי השפה ששמעו אותה אמרו כי מדובר בהודעה כמעט בלתי מובנת בעליל.
"באמת ברגע זה אני מרגיש מבורך להיות דובר יידיש כדי שאוכל להעריך עד כמה היידיש AI הזה הזוי לחלוטין", כתב גולש. בעיתון היהודי "הפורוורד", שנוסד בתחילת דרכו ככלי תקשורת ביידיש ועדיין מפרסם מהדורה בשפה, צייצו: "שיהיה ברור, הסרטון כאן הוא הגייה גרועה מאוד של שפת היידיש. 'Sholem aleykhem' הפך ל-Shlooom eleikhem. איזה זמן להיות בחיים!". גולש אחר כתב: "עם כל הבדיחות בצד, מדובר במהלך על גבול השחיתות השלטונית".