בשבת הקרובה נציין את כניסתו של אחד מהחודשים החשובים והמשמעותיים ביותר בלוח השנה היהודי, שבשיאו נשב כולנו סביב שולחן חג הפסח ונקריא לילדינו את סיפור יציאת בני ישראל ממצרים, המסמל את יציאת עם ישראל מעבדות לחירות.

1.

מקור השם "ניסן" הובא מהתרבות הבבלית, ופירושו "ניצן", שפריחתו מתחדשת בעונת האביב.

2.

לפי המסורת המקראית, ניסן הוא החודש הראשון בשנה, ולפי המסורת החז"לית הוא החודש השביעי. קיימת מחלוקת בין שני תנאים על מועד בריאת העולם: רבי אליעזר בן הורקנוס טוען כי העולם נברא בחודש תשרי, ולעומתו קובע רבי יהושע בן חנניה הלוי כי העולם נברא בחודש ניסן.
האר"י הקדוש סובר כי שניהם צודקים בסוג של פשרה מושלמת: האדם הראשון נברא בתשרי, אך נשמתו נבראה בניסן. מכאן אנחנו למדים כי כוחו המיוחד של חודש ניסן טמון בהתחדשות הרוחנית. תלמידו של האר"י, רבי חיים ויטאל, מסכם את המחלוקת בכך שהימים האלה הם מעין יציאה החוצה, כמו היציאה ממצרים של כל אדם המבקש לשפר את איכות חייו.

3.

חוכמת הקבלה מלמדת כי לכל חודש יש השפעה רוחנית הייחודית לו, וכל חודש מבטא התחדשות בתחום מיוחד בחיי האדם. ראש חודש ניסן הוא ראש לכל החודשים. לפי המקרא, בא' בניסן חל אחד מארבעה ראשי שנים ביהדות, והוא ראש השנה למלכים ולרגלים. על פי ההלכה, מיום זה מתחילים במניין שנות מלכי ישראל, ומאותו היום מתחיל הסדר של שלושת הרגלים (פסח, שבועות וסוכות).
על כן מקובל לחשוב כי כל מעשה שנעשה בחודש זה, יקרין על הברכה שבמעשי ידינו – ויזכה אותנו בגאולה, זיווג, פרנסה והצלחה בכל אשר נחפוץ.

4.

בכל חודש ניסן לא צמים ולא אומרים בתפילה "תחנון". כמו כן, נוהגים שלא להספיד את הנפטר במהלך החודש.

5.

על פי הדעה המקובלת בחז"ל, חנוכת המשכן הייתה בא' בניסן, וב-12 הימים ממנו עד י"ב בניסן הקריבו נשיאי 12 השבטים קורבנות, נשיא ליום. זכר לכך, נוהגים לקרוא בכל יום את הפסוקים המתארים את קורבן הנשיא שהקריב באותו יום.

6.

ראש החודשים מרומז בשם "אביב": אותיות אביב הן צירוף אב + י"ב חודשים. דהיינו, ראש לכל חודשי השנה. הוא מציין את עונת השנה שבה מבשילה התבואה, עת הטבע מתרענן בכוחות חדשים. וכשם שהטבע מתחדש, כך אירעה התחדשותו ההיסטורית-לאומית של עם ישראל באביב.

7.

בספר הזוהר מובא הקשר בין מצה, המציינת את ההסתפקות במועט ושלילת הרצון לקבל לעצמי, למול החמץ המציין את השלילי, האגו העב והמגושם הדורש מילוי ללא הרף.

8.

ימים אלה של חודש ניסן מהווים חלון הזדמנויות נהדר להגבהת המזל בכל תחומי החיים, הואיל וחודש ניסן מציין פתיחת דרך חדשה, ובו מצוין ראש השנה למלכים, ככתוב: "בחודש זה (ניסן) נתחזק המלאך של כל אדם... זוכה לגאולה וכל אחד מקבל התמנות וכוח למזלו".

9.

כחודש במציין את תחילת עונת הפריחה, מתקיים בו מנהג עתיק יומין לברך את ברכת האילנות. מנהג זה מתקיים בציבור בנוכחות מניין מתפללים, לכל הפחות. לפי הקבלה, נהוג להגיד את ברכת האילנות ביום ראשון הראשון של חודש ניסן, למרות שאפשר לברך כל החודש.

10.

בראש חודש ניסן ובמהלך כל החודש אנחנו נולדים מחדש. חכמינו מלמדים שבחודש זה אירעו אירועים מרכזיים בחיי האומה היהודית: יצחק אבינו נולד ונעקד, ועם ישראל חצה את ים סוף. ימי ניסן הם עת רצון גדולה מן השמיים, שחשוב להתחיל בה באופן חיובי, להרבות בחסד ובמעשים טובים, ליהנות מכל הטבע המתחדש שבו הכול צומח, ולנצל את העובדה שבחודש זה יכול האדם ליצור קשר מחודש עם הקדוש ברוך-הוא.
מי ייתן ונזכה – לכבוד ראש חודש ובזכות ההתקרבות שלנו לבורא עולם – לעולם של שלום, של פריחה ושל שגשוג.
1 צפייה בגלריה
הרב יצחק בצרי המקובל
הרב יצחק בצרי המקובל
הרב יצחק בצרי
  • המקובל הרב יצחק בצרי הוא ממייסדי ישיבת השלום בירושלים