סערה גדולה פרצה באיטליה, אחרי ש"המפלגה הקומוניסטית החדשה" במדינה פרסמה לפני מספר ימים רשימה של יהודים, ישראלים, אזרחים, פוליטיקאים, עיתונאים, אנשי רוח, תעשייה ועסקים, תחת ההגדרה "סוכנים ציונים במדינה שיש לגנות אותם ולהילחם נגדם" – זאת בשל תמיכתם ושיתוף הפעולה שלהם כביכול עם ישראל. מדובר במפלגת שמאל רדיקלית שנחשבת שולית במפה הפוליטית באיטליה, ובכל זאת הפרשה גררה תגובות רבות ועיסוק נרחב בתקשורת האיטלקית.
"רשימת הארגונים והסוכנים הציונים באיטליה" כוללת יותר מ-150 שמות, והיא מקוטלגת לפי קטגוריות שונות. בחלק הראשון מצוינים חברות ואישים מהעולם הפיננסי. בקטגוריה השנייה חברות, תאגידים ואישים מעולמות התעשייה והמסחר, שם נכללים בין השאר גופים כמו "כיל", "אהבה", "אלקטרה", "סודה סטרים" ואחרים. קבוצה נוספת מציינת שמות של חברות ואישים מעולם הנדל"ן וההשקעות. קטגוריה נוספת המציינת חברות ישראליות מעולמות הטכנולוגיות והצבא, כגון אלביט. מכאן הרשימה הופכת אישית ושערורייתית במיוחד.
2 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית במילאנו, איטליה
הפגנה פרו פלסטינית במילאנו, איטליה
הפגנה פרו-פלסטינית במילאנו, איטליה
(צילום: Piero Cruciatti / AFP)
"ציונים שהם חלק מהמפלגות הפוליטיות או נציגים של ארגונים ציבוריים שפעילים בתמיכה במדינה הציונית ישראל", כך מוגדרת הקטגוריה שבה נכללים בין השאר העיתונאית לשעבר והפוליטיקאית בהווה אסתר מיילי, שגריר איטליה בישראל לשעבר לואיג'י מטיולו, נשיא הקהילה היהודית של רומא לשעבר ריקרדו פצ'יפיצ'י ואחרים.
בקטגוריה השביעית מופיעים מי שהמפלגה הקומוניסטית האיטלקית מגדירה "ציונים שהם חלק מהתקשורת ומעולם התרבות ותומכים ב'מדינה הציונית' או מקדמים אותה באיטליה", ובה רשימה ארוכה של אישי ציבור ידועים מאוד – בהם עיתונאים רבים כמו העיתונאי מאוריציו מולינארי, שסופג בחודשים האחרונים שוב ושוב התקפות מכוערות בשל היותו יהודי ותומך ישראל, וכן עמנואלה דבירי, העיתונאית הישראלית-איטלקייה ואימו של החייל יוני דבירי שנהרג ברצועת הביטחון בלבנון, מה שגרם לה להצטרף בזמנו לארגון "ארבע אמהות". גם נשיאת הקהילה היהודית של איטליה, נעמי די סני, מופיעה ברשימה "השחורה", כמו גם הרב הראשי של הקהילה היהודית של רומא ריקרדו שמואל די סני, ועוד שורה ארוכה של רבנים ועיתונאים יהודים.
במפלגה הקומוניסטית האיטלקית החדשה הסבירו כי הרשימה "רק בתחילתה ויש עוד הרבה מה לעשות", והסבירו כי היא נוצרה בתגובה לדברי פעיליה בעקבות "מסע השמצות" נגד "שף רוביו" – שף נודע שעלה לכותרות בחודשים האחרונים מאז 7 באוקטובר בעקבות שורה של אמירות אנטישמיות ואנטי-ישראליות בוטות, וידוע בשל עמדותיו הקיצוניות נגד ישראל ובעד הפלסטינים. לאחרונה פסק בית משפט באיטליה כי על שף רוביו – גבריאלה רוביני בשמו האמיתי – למחוק פוסטים מסיתים לשנאה נגד יהודים וישראל, ולשלם קנס גבוה על כל פוסט שלא יימחק.
2 צפייה בגלריה
העיתונאי מאוריציו מולינארי. נכנס לרשימה
העיתונאי מאוריציו מולינארי. נכנס לרשימה
העיתונאי מאוריציו מולינארי. נכנס לרשימה
(צילום: Filippo Alfero / Getty Images for LAVAZZA)
במערכת הפוליטית האיטלקית ובתקשורת המקומית גינו ביומיים האחרונים כמעט מקיר לקיר את פרסום הרשימה השחורה. במפלגת השלטון, "האחים של איטליה" הימנית-לאומנית, דרשו ממפלגות השמאל לגנות באופן ברור את המעשה ולהתנער ממנו. המפלגה הדמוקרטית ממחנה המרכז-שמאל דרשה ועדת חקירה בפרלמנט.
"בשעות האחרונות ארגון אנטישמי שמכנה עצמו המפלגה הקומוניסטית החדשה מפיץ רשימת חרם נגד אישים, ארגונים וחברות שלדבריו יש לפגוע בהם ולהחרים אותם בגלל קשריהם עם ישראל ועם העולם היהודי. זה עוד מקרה בשורה ארוכה של מעשים אנטישמיים שמחזירים את כולם לתקופה חשוכה מאוד של אירופה. אנחנו שולחים מכאן את תמיכתם ואת הסולידריות שלנו עם כל האנשים והארגונים המעורבים", מסרו שורה ארוכה של חברי פרלמנט מטעם המפלגה הדמוקרטית.
שר התרבות ג'נארו סנג'וליאנו אמר: "ברצוני להפגין את קרבתי לקהילה היהודית ולאנשים שהוכנסו לרשימה הזאת. לא יכול להיות מקום בחברה שלנו לכל מעשה של אי סובלנות או פגיעה בחופש הביטוי והמחשבה". נשיא הסנאט האיטלקי, אינאציו לה רוסה, איש הימין הלאומני, ציין: "בעיניי זה חמור מאוד שהמפלגה הקומוניסטית פרסמה באתר שלה רשימה של שמות פולטיקאים, עיתונאי ואנשי עסקים ש'אשמים' בכך שהם תומכים בישראל. מדובר במעשה חמור מאוד ובלתי מתקבל על הדעת, פגיעה בחופש המחשבה ואיום מדאיג נגד הביטחון האישי של האנשים המעורבים ברשימה".
דגל פלסטין נתלה ממגדל פיזה באיטליה, נובמבר 2023

כמובן גם בקהילה היהודית של רומא גינו בחריפות את הרשימה, ואמרו כי "רק רשימת חרם הייתה חסרה כדי להשלים את הרפרטואר המדאיג של תקומת האנטישמיות, שמרימה יותר ויותר את ראשה ואת קולה ואת רמת האיום שלה".
בדומה למדינות אחרות באירופה, מאז 7 באוקטובר חווה איטליה עלייה חדה מאוד בגילויי אנטישמיות, כולל הסתה פרועה ברשתות וגם הפגנות רבות ואלימות, בעיקר מצד תנועות שמאל רדיקליות וארגוני סטודנטים שפעלו באלימות בקמפוסים רבים ברחבי המדינה. בין השאר נראו מקרי הסתה ופגיעה בעיתונאים יהודים, פגיעה בירידים שהציגו סחורות ישראליות וגם ביריד ספרים ידוע, זאת לצד גילויי אלימות שמגיעים גם מתוך הימין הקיצוני.