למרות המלחמה באוקראינה: היהודים שחוזרים לקייב
(צילום: חגי דקל)

חצי שנה חלפה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה והמלחמה באזור עדיין נמשכת, אבל יש לא מעט יהודים שכבר חזרו לקייב. מקסים ברסקי, רופא שיניים ישראלי שחי בבירת אוקראינה, חזר למקום מגוריו לפני כחודשיים – אחרי שלושה חודשים בארץ. "יש קהילה גדולה יחסית שחזרה לכאן, גם חבר'ה ישראלים", הוא מספר בריאיון לאולפן ynet.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ברסקי לא מוגדר כאזרח אוקראיני, אבל אשתו אוקראינית ויש לו אישור שהייה קבוע במדינה. "התחלתי לפתוח מרפאה לפני המלחמה, זה היה כבר כמעט גמור, והייתי צריך להחליט אם להמשיך או למכור את המקום", לדבריו. "בסופו של דבר החלטתי להגיע בחזרה כדי להחליט מה לעשות עם העסק, וכמובן לדאוג לשאר הדברים כמו דירה ורכב, ונכון לעכשיו נשארתי כאן".
איך החיים שם עכשיו? "החיים משתפרים, חד-משמעית. בהשוואה אפילו לתקופה שלפני חודשיים, כשהגעתי. היום המצב שונה לגמרי. החיים מתחדשים. קשה לי להגיד שהחיים חזרו לאותם הממדים כמו שהיה לפני כן. אבל זה ממש משתפר, ואני יכול להגיד שבערך 60% מהאוכלוסייה כבר חזרה – לקייב, לפחות".
3 צפייה בגלריה
מקסים ברסקי
מקסים ברסקי
מקסים ברסקי. "קשה להגיד שהחיים חזרו לאותם הממדים שהיו לפני כן, אבל זה משתפר"
(צילום: חגי דקל)
את מתכוון להישאר שם? "אם זה יימשך כך או אפילו ישתפר, רוב הסיכויים שאשאר כאן. אם תהיה החמרה במצב, אז כבר נחליט. אשתי והילד עדיין נשארים אצל ההורים בארץ, בינתיים שוקלים אם כדאי להם להגיע. המצב עדיין מסוכן יחסית, אבל זה לא מה שהיה פעם".

"הרס בלתי פוסק"

הרב הלל כהן, שהפך במהלך המלחמה לרב צבאי בצבא אוקראינה, התארח באולפן ynet רגע לפני שהוא חוזר לאוקראינה, אחרי שבוע בארץ. "אני חוזר עבור אלה שנשארו. יש שם קהילה קטנה, בכל אוקראינה יש כאלה שנשארו. יש גם כאלה שרוצים אפילו לחזור ולהילחם", הוא מספר.
3 צפייה בגלריה
הרב הלל כהן
הרב הלל כהן
הרב הלל כהן באולפן
(צילום: חגי דקל)
"יש אנשים שהחיים העסקיים שלהם שם, והם חייבים לחזור. הם השקיעו את רכושם, את ממונם ואת חייהם במקום", מסביר הרב כהן. "לצערי, רוב הקהילות היהודיות היגרו. הגברים שיצאו בדרך זו או אחרת והגיעו לחוף מבטחים, לארה"ב, לארץ או לאירופה, לא יכולים לחזור לשם והם לא בדרך לחזור".
כהן, אב לתשעה ילדים, הוא תושב קייב שחי בימים אלה על הציר שבין אוקראינה לישראל. הוא מזכיר כי המצב הביטחוני לא זהה באזורים שונים באוקראינה. "במזרח המדינה, כשאתה נוסע ברחובות חרקוב או ניקולייב לדוגמה, אתה רואה הרס בלתי פוסק. אתה רואה עשרות-אלפי בניינים, בלי גוזמאות, מרוססים ושרופים – אז כמובן האוכלוסייה שם היא כ-5%, נשארו רק אלו שאין להם מה לעשות. בבית הכנסת שהיה פעיל, חי ותוסס, בקושי יש מניין. ככל שאתה מעריב, יש יותר חיים. נגיד בקייב, ויניצה וכו'".
3 צפייה בגלריה
נזקי מתקפה הפגזה באזור חרקוב מלחמה רוסיה אוקראינה
נזקי מתקפה הפגזה באזור חרקוב מלחמה רוסיה אוקראינה
נזקי מתקפה רוסית באזור חרקוב. "במזרח אוקראינה, בבית כנסת שהיה פעיל וחי ותוסס, בקושי יש מניין"
(צילום: AFP)
לגבי העלייה ההמונית לרגל לאומן לקראת ראש השנה, אומר הרב שלמרות האזהרות והכוונה לאסור על החסידים לפקוד את מקום קבורתו של רבי נחמן מברסלב, הוא ערוך לכך שההילולה תתקיים: "אנחנו מתכוננים לכך שיהודים יבואו לאומן להתפלל, כדרכם מימים ימימה. רבי נחמן שייך לעם ישראל וזה חשוב להרבה אנשים. זה משהו יהודי ולא רק ישראלי".
הוא מוסיף כי "רבי נחמן אומר שהשלום הנעלה ביותר הוא שלום בין שני ניגודים. אז לגבי הניגודים כיום של אוקראינה ורוסיה, מישהו כתב לי הבוקר 'זה נכון שפוטין וזלנסקי הולכים לעשות הסכם שלום?" – אמרתי שאני לא יודע, זה לא נראה לי. לגבי אומן, מתחילת המלחמה נורא חששנו. כרגע באומן החיים מתנהלים כסדרם. יש שירותים, יש מערכת טילים נגד טילים. אנשים מגיעים לשם, אמנם בדרך קשה וארוכה, אבל אנחנו ערוכים לזה".