בצל החלטת בג"ץ שקבע כי המדינה חייבת לגייס חרדים, פועל שר העבודה יואב בן צור מש"ס לשנות את התבחינים לקבלת סבסוד במעונות היום, לפי תעסוקת אחד ההורים או האם בלבד, כדי למנוע מצב של הפסקת התקצוב למעונות עבור ילדים של אברכים שאינם מתגייסים לצה"ל.
השר בן צור מתח בשיחות סגורות ביקורת על חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה, הקובעת כי קיים קושי משפטי בהמשך סבסוד מעונות היום לילדי תלמידי ישיבה חרדים המחויבים בגיוס, מרגע שחוק הפטור פקע.
2 צפייה בגלריה
גן ילדים ריק
גן ילדים ריק
(צילום: Shutterstock)
בשיחה, שפרטיה הגיעו לידי ynet ונחשפים לראשונה, אמר בן צור כי "אם לא יהיה סבסוד למגזרים מסוימים, להורים לא יהיה כסף לשלם שכר לימוד על סך אלפי שקלים בחודש, הפעוטות הללו ילמדו במסגרות חינוך לא מפוקחות ומסוכנות, ומי ייתן את הדין על זה? אני לא אשתוק על זה, מפלים בין דם לדם. זו לא גזרה על הורים, זו גזרה על פעוטות קטנים חסרי ישע. יהיה פה מאבק איתנים. שלטון הפקידים לא יקבע מדיניות באופן שרירותי לממשלה שנבחרה בהליך דמוקרטי".
השר ביקש מהייעוץ המשפטי במשרדו לשנות את מבחן התמיכה לזכאות להנחה במעונות יום, כך שלפי הקריטריונים גם במקרה שהורה אחד עובד, כמו למשל אם המשפחה, עדיין תהיה לאברכים זכאות להנחה. כמו כן נשלח מכתב מטעם הייעוץ המשפטי במשרד, ובו קריאה לבחון את בקשתו של השר.
המהלך של השר בן צור לשינוי דרגות הסבסוד נועד לתת מענה ולמנוע את האפשרות של שלילת הזכאות להורים לפעוטות במגזר החרדי. הפסקת התקצוב לבני ישיבות היא מכה קלה יחסית וניתנת לספיגה דרך תרומות, שכן מדובר בסך הכול במאות שקלים לאברך בחודש – אך צמצום סבסוד המעונות הוא פגיעה קשה יותר במצבם הכלכלי של הורים חרדים, שכן מדובר בסכומים המגיעים לאלפי שקלים מדי חודש.
2 צפייה בגלריה
יואב בן צור
יואב בן צור
השר יואב בן צור
(צילום: משה מזרחי)
במכתב שנשלח ממשרד העבודה, נכתב בין השאר: "נבקש להסב את תשומת הלב כי מבחני התמיכה מסייעים לתא משפחתי ששני ההורים בו נמצאו זכאים ולא רק לקבוצת היעד. נציין עוד כי להפסקת התמיכה באופן מיידי ולקראת סוף שנת הלימודים עלולות להיות השלכות כלכליות על הארגונים המפעילים מעונות, ככל שתחל תופעה של הוצאת פעוטות ממסגרות בשל חוסר יכולת לעמוד בהוצאות שכר הלימודים. מובן כי לעזיבת המעון במהלך שנת הלימודים עלולה להיות השפעה שלילית גם על הפעוטות".
עוד נכתב בפנייה: "שר העבודה ביקש להחליף את מבחני התמיכה לשנת תשפ"ה כך שהתמיכה תיועד לתעסוקת נשים בלבד, ואף התבקשנו לבחון אפשרות כי לא יידרש עיסוק משמעותי של האב".