ארווין (נתנאל) קהרמאני, יהודי בן 20 מהעיר כרמנשאה באיראן, שהורשע ברצח של אדם מוסלמי לפני כשנתיים, היה אמור להיות מוצא להורג מחר (יום ב'). אבל היום, רגע לפני המועד, עדכנו בקהילה היהודית באיראן כי ההוצאה להורג נדחתה בחודש.
עד הרגע האחרון נמשכו המאמצים, באמצעות ארגונים בינלאומיים, למנוע את ההוצאה להורג. נוסף על כך, בני משפחתו של קהרמאני הפעילו לחץ על קרוביו של האדם שמת, כדי שיהיה ניתן להמיר את גזר דין המוות בכופר.
1 צפייה בגלריה
ארווין (נתנאל) קהרמאני
ארווין (נתנאל) קהרמאני
ארווין (נתנאל) קהרמאני
באיראן דווח כי קהרמאני היה מעורב לפני שנתיים בקטטה עם איראני שאינו יהודי. לפי הדיווחים, קהרמאני השתמש בסכין מטבח גדול כדי להגן על עצמו, ובמהלך הקטטה האיראני מת. האזרח היהודי נידון למוות. ההוצאה להורג תוכננה לשבת, לאחר מכן נדחתה ליום שני – וכעת היא נדחתה שוב.
לפי החוק באיראן ניתן להמיר את גזר דין המוות בכופר, רק בהסכמת משפחת המת. המשפחה היהודית וגורמים בקהילה היהודית הציעו למשפחה כופר גדול מאוד, אך לפני כן היא סירבה לסלוח ודרשה להוציא להורג את היהודי.
גורמים שונים פנו לשורה של מדינות שיתערבו וינסו לבטל את רוע הגזרה. בין השאר נעשתה פנייה לרוסיה, לגרמניה ולמדינות נוספות. גם עורכי דין וגורמים בקהילות יהודיות איראניות בארה"ב ניסו להשפיע על משפחת ההרוג. אגב, נידון למוות שמשולם עבורו כופר – משוחרר מיד מהכלא.
איראן ידועה כבר שנים רבות כמדינה שתופסת את המקום הראשון בעולם במספר ההוצאות להורג, כשאחריה סעודיה ואפגניסטן, שבה אין מספר מדויק של הוצאות להורג בשל האיפול המלא שמטילים השלטונות.
ארגוני זכויות אדם באירופה טוענים כי איראן הוציאה השנה להורג לפחות 223 בני אדם, בהם מספר גדול של נשים. רק בחודש מאי הוצאו להורג 50 בני אדם, בהם ארבע נשים. באפריל השנה המספר היה גבוה בהרבה. 109 גברים הוצאו להורג ברפובליקה האסלאמית, נוסף על שש נשים ושני נערים שטרם מלאו להם 18.
בשנת 2023 הוצאו להורג באיראן 834 נשים, גברים, נערים וילדים – זינוק של 43% לעומת 2022 ומספר השיא בתשע השנים האחרונות. אז, ב-2015, מספר עונשי המוות ברפובליקה האסלאמית עמד על 972.
חלק לא מבוטל מהנשים שנידונות למוות ומוצאות להורג בתלייה ביצעו "פשעים", בעקבות נישואים שנכפו עליהן. באותם מקרים ההורים מסרבים לבטל את "העסקה" לאחר שהחתן, בדרך כלל מבוגר, העביר לידיהם סכום כסף גדול בתמורה לנישואים הכפויים.
רוב ההוצאות להורג מתקיימות בקרב המעמד הנמוך באיראן, כשגברים ונשים עוסקים בהברחת סמים או מעבירים חבילות שלתוכן הושתלו סמים. במקרים אלה נאמר להם להעביר "חרופות" או "מוצרי מזון חיוניים".
זריקת בקבוק תבערה לקבר אסתר ומרדכי בעיר המדאן באיראן

בחודש שעבר נידון הראפר האיראני תומאג' סאלחי למוות, בשל המוזיקה "הפרועה" ו"החילונית" שניגן במחאות הגדולות באיראן ב-2022. כל הניסיונות להביא לשחרורו לא הצליחו.
בדוח שפורסם בחודש מרץ מואשמת איראן כי היא מגבירה את השימוש בהוצאות להורג כאמצעי להפצת פחד ואימה בקרב אזרחיה, על רקע מחאות הענק שפרצו בספטמבר 2022 עקב מותה של הצעירה הכורדית-איראנית מהסא אמיני, שנעצרה כי לא התכסתה בחיג'אב כראוי ונרצחה במעצר.
לפחות תשעה מפגינים הוצאו אשתקד להורג אחרי שהורשעו, לרוב במשפטי בזק, בעימותים עם אנשי משטרה במהלך הפגנות רחוב במסגרת "מחאות החיג'אב". 471 אזרחים איראנים נוספים הורשעו בסחר בסמים, ונתלו. גם כאן מדובר בזינוק דרמטי של הוצאות להורג על עבירות סמים, פי 18 יותר מאשר ב-2020. בין המוצאים להורג גם נשים שהואשמו בשידול לזנות, בהשתתפות "פרועה" בהפגנות רחוב, ובאי-ציות לאזהרות שקיבלו במהלך מעצרי אזהרה, שלאחריהם חזרו להפגין ונעצרו מחדש.
פורסם לראשונה: 06:51, 19.05.24