יצחק מאיר

מאות-אלפי יהודים בארץ ובעולם, בני קהילות אשכנז, התחילו אמש (מוצאי השבת) באמירת "סליחות" - אחד הביטויים המובהקים לתשובה הנעשית, על פי המסורת, לקראת ראש השנה. בכך הצטרפו אל בני עדות המזרח, הנוהגים כן כבר מתחילת חודש אלול (לפני כשלושה שבועות), ולמעשה נכנסו אל הישורת האחרונה שלפני "יום הדין".
זלמן שטוב
(צילום: אלי מנדלבאום)

העברנו פה בשידור חי, את ערב הסליחות הגדול מירושלים: יצחק מאיר מ"בנייני האומה" - וזלמן שטוב מבית הכנסת "רננים", עם הרבה ניגונים ופתיחת הלב, ואז "סליחות מוזיקליות" בסגנון ונוסח "הרבי המרקד" שלמה קרליבך, ובליווי כלי נגינה.
זה כבר 13 שנים שיצחק מאיר עובר לפני התיבה בערבי סליחות, ושש שנים ש-ynet משתף את הציבור הרחב בערב המרגש, אבל זו הפעם הראשונה שבה "בנייני האומה" הופכים לבית כנסת ענק, באירוע מיוחד שהופק על ידי עיריית ירושלים –ומאיר עדיין מופתע מהביקוש.
"בשנת 2008 השתחררתי מהצבא, אחרי שירות בנח"ל, כולל במלחמת לבנון השנייה", הוא משחזר את ההתחלה. "זה התחיל בצורה מחתרתית, כחלק מצורך אישי שלי ושל כמה מהחברים ששירתו איתי בצבא. רצינו סליחות שיש בהן גם מקום לרגש, לכן הלכנו למרכז 'שורשים' בירושלים ושם התפללנו ביחד. מאז מידי שנה אני מגלה מחדש עד כמה התפילה בצורה הזו, היא צורך של רבים".

כשראש העיר הוא גם חזן

מאיר מודה כי בתחילת הדרך, היו רבים בציבור הדתי שלא ממש התלהבו מתפילה וסליחות בליווי גיטרה. היום אותם ספקנים מציפים את אירועי הסליחות המוזיקליות. "זה כמו שיש לך 'קראש' על משהו. אם אתה מזהה שזה דבר טוב, כנראה שזה ייגע בעוד אנשים. הרב בני לאו אמר לי בשעתו: 'בכל דבר שונה שאתה עושה, קח בחשבון שאו שאתה משוגע או שאתה הראשון - ימים יגידו'. הוכח שאני לא המשוגע אלא הראשון, ובימי הסליחות אני מופיע מדי ערב במקומות שונים בארץ והמונים מגיעים. בעבודת ה' הציבור רוצה להרגיש יותר את הסליחות".
יצחק מאיר - סליחות בנייני האומה

הכניסה לאירוע הייתה בתשלום (שסובסד על ידי העירייה), ובכפוף לתו הירוק. החזן עצמו אוחז בתעודת מחלים לאחר שנדבק בנגיף הקורונה לפני כחמישה חודשים. "שאלו אותי, 'זו הופעה? מי הזיז את הסליחות שלי?' (צוחק), אבל חיפשנו בית כנסת הכי גדול שיש, עד שהחלטנו להפוך את בנייני האומה לבית כנסת. נביא ארון קודש וגם אהיה עם הגב לקהל, כמו בתפילה אמיתית, אבל בחלק הראשון של הערב אבצע עם חברים פיוטים ושירים שונים, כולל ידיד נפש, אדון הסליחות, זכרנו לחיים, מכניסי רחמים וגם מחרוזת חדשה מניגוני אלול".
בין המתפללים שיפקדו את "בית הכנסת" הזמני, היה גם ראש העירייה, משה ליאון. שלא כמו ראשי רשויות שעבורם השתתפות בתפילות היא מטלה, ליאון חי את עולם התפילה והפיוט, וכבר כנער התנדב לשמש חזן בבית אבות בימים הנוראים. כבן למשפחה סלוניקאית, גם השתתף בהקלטת אלבום החזנות "מחזור סלוניקי", המושר בלאדינו ובעברית, ובו מיטב פיוטי הימים הנוראים.
הנשמה לך, זלמן שטוב
(צילום: אלי מנדלבאום)

כשהוא נשאל האם סליחות בסגנון אשכנזי אינן סבל עבורו, ליאון צוחק: "בחלב האם שינקתי יש חזנות ספרדית ואני מאוד אוהב את הפיוט הספרדי. כמעט בכל ערב שבת אני מחזן בבית הכנסת 'ישא ברכה', שבו אני מתפלל. אבל את השירות הצבאי שלי עשיתי בלהקת הרבנות הצבאית, שם מבצעים הרבה שירים אשכנזים ואני אוהב גם את עולם התפילה האשכנזי, כי אני אוהב מוזיקה".

"פחות התקהלויות - פחות סיכון להדבקה"

בעל התפילה והמוזיקאי זלמן שטוב (32) העביר סליחות בסגנון ניגוני קרליבך שיחלו לקראת חצות: "הם פשוטים ונוחים, גם לאוזן וגם לפה", הוא אומר. "העובדה הזו הופכת את הסליחות לחיבור אחד גדול. קבוצת האנשים הופכת לאחת ונוצרת הרמוניה שכל כך חסרה בעולם. אני אולי מוביל את התפילה", הוא מוסיף, "אבל בהתכנסות הזו עם הניגונים הללו כולם הופכים למעשה לבעלי תפילה".
2 צפייה בגלריה
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון
(צילום:יואב דודקוביץ')
כמו בכל שנה, קיים שטוב לפני הסליחות קטע קצר של "ניגונים ופתיחת הלב". המטרה המוצהרת היא לחבר את האנשים לסליחות: "הטקסטים לעתים קשים להבנה, ואנשים רוצים להרגיש. בתפילה שלנו אנחנו מרגישים את הסליחות".
נוסח הסליחות כולל קטעי תפילה ופיוט, הכוללים בקשת סליחה מבורא העולם, קינות על הגלות והחורבן ובקשה לגאולה. מנהג הסליחות קיים בעולם היהודי כבר כ-1,500 שנים, הגם שיש הבדל בנוסח הפיוטים בין אשכנזים לספרדים.
2 צפייה בגלריה
זלמן שטוב
זלמן שטוב
זלמן שטוב
(צילום: דניאל נפוסי)
ליאון מציין כי בשבוע הקרוב תקיים עיריית ירושלים מספר אירועי סליחות במקומות פתוחים ובהם בריכת הסולטן וכיכר ספרא. על ההחלטה לקיים את השנה את התפילה וההופעה של יצחק מאיר במבנה סגור, הוא משיב: "בשנה שעברה לא היו חיסונים וקיימנו את האירוע בכיכר ספרא. השנה, כאשר יש התכנסות באולם סגור, שבו כולם עם תו ירוק ומסכות, הסיכוי להדבקה הוא אפסי. יש לי אמון בקבינט הקורונה שמחליט על ההנחיות, על סמך ההמלצות של מומחי הבריאות. אבל ברור שכאשר יש התלבטות אם להתתפלל בפנים או בחוץ, עדיף בחוץ".
אז אתה תקרא לציבור הירושלמי להתפלל בחוץ השנה? "אקרא להתפזר - חלק בפנים וחלק בחוץ. ככל שיהיו פחות התקהלויות, כן יקטן הסיכוי להדבקה. אבל גם כאשר נמצאים בהתקהלות בחוץ, כמו למשל באירוע חוצות היוצר אצלנו, אקרא להקפיד על חבישת מסכות ושמירה על הכללים".
פורסם לראשונה: 04:25, 27.08.21