בשבוע החולף, על רקע ציון שנה לטבח 7 באוקטובר ובצל אירועי הזיכרון בארץ ובעולם, נרשם מספר התקריות האנטישמיות הגבוה ביותר ברחבי העולם בחמש השנים שבהן נערך ניטור שבועי: בשבוע הזה נרשמו 324 תקריות אנטישמיות מדווחות ברחבי העולם, עלייה של כ-93% לעומת השיא הקודם, 168 תקריות, שנרשם ביוני 2024. כך עולה מבדיקה מיוחדת שנעשתה ביוזמת המרכז לחקר האנטישמיות (ARC) של התנועה למאבק באנטישמיות (CAM).
המדינה שבה נרשם מספר התקריות הגבוה ביותר בשבוע הזה הייתה ארצות הברית, שבה אירעו 168 תקריות, כ-52% מהתקריות האנטישמיות שנרשמו ברחבי העולם. בהקשר זה יש לזכור כי תקריות אנטישמיות רבות אינן מדווחות כלל, כך שמספר התקריות האנטישמיות בפועל גבוה כנראה הרבה יותר.
3 צפייה בגלריה
הפגנה פרו-פלסטינית לקראת ציון שנה למלחמה דבלין אירלנד
הפגנה פרו-פלסטינית לקראת ציון שנה למלחמה דבלין אירלנד
הפגנה אנטי-ישראלית עם קריאות להפציץ את תל אביב, שנערכה לקראת ציון שנה למלחמה בדבלין, אירלנד
(צילום: Clodagh Kilcoyne / רויטרס)
מרבית התקריות שאותרו אירעו בקמפוסים, באוניברסיטאות ובמכללות. בסך הכול 132 תקריות אירעו במשך שבוע אחד בלבד במוסדות ההשכלה הגבוהה בארה"ב, שהן כ-41% מכלל התקריות בעולם. זהו המספר הגבוה ביותר של תקריות בקמפוסים שנרשם מאז אפריל 2024, הנחשב עד כה לחודש השיא מבחינת המחאות, ההפגנות והפעילויות האנטישמיות והאנטי-ישראליות, שבמהלכו גם החלו לקום "ערי אוהלים" של מפגינים אנטי-ישראליים.
סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל "התנועה למאבק באנטישמיות", מציין כי "מדובר בשיא חדש ומדאיג בכל הנוגע לרמת האנטישמיות בעולם בכלל, ובפרט בארה"ב, שבה נמצאת הקהילה היהודית הגדולה בעולם מחוץ לישראל. הנתונים הללו מזכירים תקופות אפלות, חשוכות וקשות. גל האנטישמיות, האלימות, הטרור ופשעי השנאה ששוטף את הזירה הבינלאומית מאז פרוץ המלחמה, אינו פוסח על כלל תחומי החיים בחיי הקהילות היהודיות בתפוצות, ואף מהווה איום ממשי על שלומם וחייהם. זו חייבת להיות קריאת השכמה לרשויות. אנו מצפים משלטונות החוק ברחבי העולם להגן על היהודים החיים בקרבם, ולהתנהל ביד קשה מול כל מי שמבצע, מצדיק או מגבה מעשי אנטישמיות, טרור ואלימות כלפי יהודים. רק כך נוכל להפחית את הסחף השלילי שמידרדר לשנאת יהודים".
3 צפייה בגלריה
מחאות פרו-פלסטיניות ליד הבית הלבן בוושינגטון
מחאות פרו-פלסטיניות ליד הבית הלבן בוושינגטון
מחאה פרו-פלסטינית ליד הבית הלבן בוושינגטון, לציון שנה למלחמה
(צילום: Seth Herald / רויטרס)
בתנועה מדגישים כי נתוני השבוע החולף מתיישבים היטב עם נתוני סקר שנתי מקיף שערכה לאחרונה מחלקת המחקר של CAM בשיתוף המרכז הלאומי לחקר דעות NORC באוניברסיטת שיקגו, על האנטישמיות בארה"ב בשנה החולפת מאז 7 באוקטובר 2023. מהסקר, שהקיף 1,075 נשאלים, עלה כי כ-3.5 מיליון מיהודי ארה"ב (מתוך אוכלוסייה של קרוב ל-6 מיליון) חוו גילויי אנטישמיות בשנה החולפת – והם אף דיווחו כי הם חשים פחות בטוחים. כמו כן, כ-380 אלף ילדים חוו אנטישמיות באופן אישי. עוד הראה הסקר כי שלושה מכל ארבעה יהודים לא דיווחו על התקריות האנטישמיות שחוו לגורמים חיצוניים מחוץ למשפחתם, ורק כ-10% דיווחו למשטרה – נתון המשקף גם את הירידה באמון כלפי רשויות אכיפת החוק.
בסקר אף נמצא כי המצב בארה"ב חמור במיוחד במוסדות ההשכלה הגבוהה, כאשר 39% מהנשאלים ציינו כי הם מצאו את עצמם חשים "לא בנוח" או "לא בטוחים" באירוע בקמפוס בשל זהותם היהודית, בעוד כ-29% הרגישו כי הודרו מקבוצה או מאירוע מפני שהם יהודים. אחד מכל ארבעה יהודים הופלה לרעה או סבל מתחושת אי-נוחות על ידי חבר סגל, עוזר הוראה או מדריך בגלל יהדותו.
באשר לתופעת האנטישמיות ברשתות החברתיות, 58% ממשתתפי הסקר דיווחו כי נחשפו מאז 7 באוקטובר 2023 לתוכן אנטישמי ברשתות החברתיות, כאשר המצב החמור ביותר בהקשר של תוכן אנטישמי ברשתות הוא בפייסבוק, ולאחר מכן אינסטגרם, X (טוויטר לשעבר), יוטיוב וטיקטוק.
3 צפייה בגלריה
הפגנה פרו-פלסטינית לקראת ציון שנה למלחמה ב דרום אפריקה
הפגנה פרו-פלסטינית לקראת ציון שנה למלחמה ב דרום אפריקה
מניפים את תמונת חסן נסראללה בהפגנה פרו-פלסטינית בדרום אפריקה
(צילום: Rodger Bosch / AFP)
תחושת הירידה בביטחון האישי, שעליה דיווחו לא פחות מ-61% מהמשיבים בסקר, מובילה לשינויים ברורים בהתנהגות: 38% מיהודי ארה"ב דיווחו כי הם נמנעים מללבוש, לשאת או להציג סממנים יהודיים; 41% היססו להשתתף באירועים של הקהילה היהודית; ו-27% מהנשאלים הודו כי הם נמנעים מהצגת זהותם היהודית במקום העבודה.
יתרה מכך, בקרב נשאלים המזוהים עם ארגון או בית כנסת יהודיים, 25% דיווחו כי המוסד שלהם היה "מטרה" להתקפות, איומים, כתובות נאצה וגרפיטי מאז 7 באוקטובר; 21% ציינו כי עסקים מקומיים היו מטרה למעשי ונדליזם אנטישמיים; ו-18% חשו לא בנוח או לא בטוחים במקום העבודה בגלל זהותם היהודית. בין ביטויי האנטישמיות הבולטים שחוו יהודי ארה"ב בשנה החולפת אפשר למנות ונדליזם, כתובות גרפיטי, בדיחות, שימוש בשמות גנאי, הטרדות ברשת, דחייה או הדרה מאירועים חברתיים, ועד לאיום פיזי מוחשי.