3 צפייה בגלריה
מוזיאון השואה בדובאי
מוזיאון השואה בדובאי
מוזיאון השואה בדובאי
(צילום: באדיבות מוזיאון מפגש הציביליזציות דובאי)
יותר משנתיים לאחר החתימה על הסכמי אברהם ההיסטוריים, באיחוד האמירויות הערביות יכללו את לימודי השואה בתוכנית הלימודים לתלמידי בתי הספר היסודיים והתיכוניים – כך הודיעה שגרירות איחוד האמירויות בוושינגטון.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ההודעה ההיסטורית של איחוד האמירויות היא דרמטית למדי, לנוכח העובדה שברוב העולם הערבי קיימת תרבות של הכחשת שואה. סוגיית השואה נעדרה עד כה מספרי הלימוד באיחוד האמירויות, ולמעשה מדובר במדינה הערבית הראשונה שמכניסה מיוזמתה את לימודי השואה לתוכניות הלימוד שלה.
קראו עוד בערוץ היהדות:
משרד התרבות והנוער של איחוד האמירויות פנה ל"יד ושם" בבקשה שיסייע לו לפתח תוכניות לימודים ייחודיות למדינה. "מדובר בצעד מבורך ש'יד ושם' ישמח להשתתף בו, ולהעמיד את מומחיותו וניסיונו הבינלאומיים וכן את החומרים המגוונים, כולל חומרי לימוד שפיתח בערבית, למגוון קהלים – ואף ולפתח חומרים נוספים מותאמים", אמרו ב"יד ושם". "אנו מבצעים בימים אלה הכנות פנימיות ובירורים מול הגופים הרשמיים בישראל וגופים שונים הנוגעים בעניין".

"הכרחי לאנושות"

שר החוץ אלי כהן בירך על החלטת האמירויות לכלול את לימודי השואה בתוכנית הלימודים, וכינה אותה "החלטה היסטורית". לדבריו, "שימור זיכרון השואה ולימוד לקחיה הם מרכיב מרכזי במאבק נגד השנאה והאנטישמיות. משרד החוץ ימשיך להוביל את המאמצים לשימור זיכרון השואה".
3 צפייה בגלריה
מוזיאון השואה בדובאי
מוזיאון השואה בדובאי
מוזיאון השואה בדובאי
(צילום: באדיבות מוזיאון מפגש הציביליזציות דובאי)
פרופ' דבורה ליפשטאדט, שליחת ממשל ביידן למאבק באנטישמיות, צייצה: "לימוד השואה הוא הכרחי לאנושות, ומדינות רבות מדי, במשך זמן רב מדי, ממשיכות להמעיט בערכה של השואה מסיבות פוליטיות. אני מברכת את איחוד האמירויות על הצעד החשוב הזה, ומצפה שמדינות נוספות ילכו בעקבותיהם".
בערב יום השואה 2021, לרגל חתימת הסכמי השלום בין ישראל למדינות ערב, הקים אחמד עובייד אל-מנסורי, חבר לשעבר במועצה הלאומית הפדרלית של איחוד האמירויות, את מוזיאון השואה הראשון והיחיד בעולם הערבי. המוזיאון הוקם בתוך מוזיאון מפגש הציביליזציות, ומאז הפך למתחם ביקורים ועלייה לרגל של תלמידים וסטודנטים מהאמירויות, תיירים ומשלחות מיוחדות רמות דרג, וכמקום כינוס לקהילה היהודית המקומית. באתר מתקיימים טקסי זיכרון לשואה, והוא גם אירח מאז הקמתו שבעה ניצולי שואה שסיפרו על זוועות הנאצים.
3 צפייה בגלריה
מוזיאון השואה בדובאי
מוזיאון השואה בדובאי
מוזיאון השואה בדובאי
(צילום: באדיבות מוזיאון מפגש הציביליזציות דובאי)
"הנצחת קורבנות השואה היא קריטית", אמר ד"ר עלי ראשיד אל נועיימי, יו"ר הוועדה להגנה, פנים ויחסי חוץ במועצה הפדרלית הלאומית של איחוד האמירויות (המקבילה לוועדת חוץ וביטחון), ואחד מיוזמי הסכמי אברהם. "ההכרה בזוועות השואה חיונית באזור שבו ליהודים יש מאות שנים של היסטוריה", אמר בנאום בפאנל של מכון וושינגטון. "בעולם הערבי, הדור המבוגר פעל בסביבה שבה דיבור על השואה היה בגדר בגידה בערבים ובפלסטינים".
"אנשי ציבור לא הצליחו לומר את האמת משום שאג'נדה פוליטית חטפה את הנרטיב שלהם, ובכל זאת, טרגדיה בסדר גודל של מטרות השואה מכוונת לא רק ליהודים, אלא לאנושות כולה. לכן, יש לעודד אישי ציבור וחוקרים לדון בשואה ולהגן על ערכים אנושיים משותפים תוך השארת חילוקי דעות פוליטיים בצד", הוסיף.