בג"ץ מקפיא את המשך מבצע העלייה מאתיופיה: ימים לפני שמשלחת משרד הפנים יוצאת לאדיס אבבה במטרה לבצע בחינה ומיון מחדש של הממתינים המבקשים לעלות לישראל, השופט דוד מינץ נענה לבקשת "המרכז למדיניות הגירה ישראלית" והוציא צו ביניים המורה כי לא תותר כניסה לישראל של המועמדים לקליטה מכוח החלטת הממשלה במסגרת מבצע "צור ישראל" – עד להכרעה בעתירה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
את העתירה הגיש כאמור המרכז למדיניות הגירה ישראלית – הארגון שהקים עו"ד יונתן יעקובוביץ', שהיום משמש כיועצה של שרת הפנים איילת שקד, החתומה גם היא על החלטת הממשלה המדוברת.
4 צפייה בגלריה
העלייה מאתיופיה הושלמה
העלייה מאתיופיה הושלמה
עולים מאתיופיה במסגרת מבצע "צור ישראל". למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
מאות יוצאי אתיופיה הפגינו מול הכנסת במחאה על העיכוב בהעלאת קרוביהם לישראל
מאות יוצאי אתיופיה הפגינו מול הכנסת במחאה על העיכוב בהעלאת קרוביהם לישראל
יוצאי אתיופיה מפגינים בנובמבר מול הכנסת במחאה על העיכוב בהעלאת קרוביהם לישראל
יו"ר המרכז, עו"ד ד"ר יונה שרקי, טען בעתירה כי אין להעלות ארצה את מי שלטענתם אינם יהודים – ומאחר שהמשרדים הממשלתיים כבר תקצבו את ההחלטה והחלו לפעול ליישומה, על בג"ץ להתערב ולהוציא צו ביניים. "יישום ההחלטה יביא לכך שיגיעו לארץ אלפי נתינים זרים שיקבלו מעמד, בניגוד מוחלט להוראת החוק ותוך הפרה גסה של ההלכה", נכתב בעתירה.
החלטת הממשלה קבעה כי בתוך שנתיים יעלו לישראל 3,000 עולים מאדיס אבבה וגונדר שיש להם בני משפחה מקרבה ראשונה בישראל, כחלק מהמשך מבצע העלייה "צור ישראל". עוד נקבע כי צוות מיוחד של משרד הפנים ימפה מחדש את הממתינים ויספק תשובות עדכניות בנוגע לשאלה אם הם רשאים לעלות או לא, ובכך יסיים תוך שנים ספורות את סאגת הממתינים באתיופיה.
4 צפייה בגלריה
השופט דוד מינץ. צו ביניים זמני נגד החלטת הממשלה
השופט דוד מינץ. צו ביניים זמני נגד החלטת הממשלה
השופט דוד מינץ. צו ביניים זמני נגד החלטת הממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
החלטת בג"ץ
החלטת בג"ץ
החלטת בג"ץ
שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה (כחול לבן), אמרה כי התערבות בג"ץ בהחלטת הממשלה אינה מקובלת בעיניה. "צר לי על צו המניעה הזמני שנתן בג"ץ באופן תקדימי על העלייה מאתיופיה", מסרה. "אזכיר שהחלטת הממשלה עברה פה אחד ואני סבורה שאין מקום להתערבות".
פנינה תמנו-שטההשרה פנינה תמנו-שטהצילום: חיים צח, לע"מ
עוד הוסיפה השרה: "חשוב לציין כי בכל יום שעובר הסכנה לעולים משארית זרע ישראל ויהודי אתיופיה גוברת, במיוחד במצב הגיאו-פוליטי והמלחמתי ששורר שם. אנחנו בקשר כל העת עם המשפחות המודאגות בארץ וגם עם הממתינים באתיופיה, הם סבלו די והותר לאורך השנים וצריך לשים לזה סוף". לטענת השרה, החלטת הממשלה שהובילה עם שרת הפנים מקדמת את פתרון סוגיית הממתינים אחת ולתמיד, ועל בג"ץ לדחות את העתירה ולא להתערב בהחלטה.
מנגד, המרכז למדיניות הגירה ישראלית מסר בתגובה על החלטת בג"ץ: "אנו מברכים על ההחלטה המתבקשת שהתקבלה היום ולפיה הממשלה מנועה מלפעול להבאת אלפי נתינים זרים לא יהודים מאתיופיה, תוך עקיפת הוראות חוק השבות ומדיניות ההגירה המוצהרת של מדינת ישראל. יש במתן הצו אמירה למדינה כי היא לא תוכל להמשיך להעלים עין מחוסר הקשר של אותם נתינים ליהדות".