על רקע התבטאויות סותרות על מתווה הכותל מצד ראש הממשלה והשר לשירותי דת בחודשים האחרונים – ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש היום (ב') בלשכתו עם מנהיגי התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית בישראל ובצפון אמריקה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בפגישה השתתפו הרב ריק ג'ייקובס, נשיא האיחוד ליהדות רפורמית בצפון אמריקה; הרב ג'וש ווינברג, מנכ"ל ארצה, סגן נשיא התנועה הרפורמית בארצות הברית; אנה קיסלנסקי, מנכ"לית התנועה הרפורמית בישראל; יאיר לוטשטיין, יו"ר התנועה הרפורמית בישראל; יעקב בלומנטל, ראש התנועה המסורתית בצפון אמריקה; ורקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית-קונסרבטיבית בישראל.
גורמים שנכחו בפגישה מסרו כי "הייתה פגישה מוצלחת שהתארכה מעבר למצופה ונמשכה שעה ורבע. הייתה פגישה לבבית, חיובית, עם הומור וגם עם ניתוחים רציניים על שלל נושאים". למרות ההערכות המוקדמות שבנט אינו מעוניין לפי שעה לקדם את מתווה הכותל, יזהר הס, סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ולשעבר מנכ"ל התנועה המסורתית בישראל, סיכם בצאתו: "יצאנו אופטימיים".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנט עם התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית
ראש הממשלה בנט עם התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית
ראש הממשלה בנט עם מנהיגי התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית
(צילום: קובי גדעון)
ראשי הזרמים מחו"ל נמצאים בביקור בארץ במטרה לקדם את מתווה הכותל התקוע. במסגרת ביקורם בארץ, הם צפויים להשתתף בתפילת המסורתית החגיגית של נשות הכותל לרגל ראש חודש אדר ב', שתיערך ביום שישי. הצטרפות הבכירים, מנהיגי הזרמים הליברליים בעולם, עשויה לעורר התנגדות חרדית חזקה מהרגיל.
פגישת ראש הממשלה עם נציגי הרפורמים והקונסרבטיבים באה אחרי כחמש שנים של נתק בינם ובין ראש הממשלה בישראל, בעקבות ביטול המתווה בממשלת נתניהו. גם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה), לשעבר מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, וח"כ אלון טל (כחול לבן), נכחו במפגש.
5 צפייה בגלריה
נשות הכותל
נשות הכותל
"ראש הממשלה עמד על הצורך לוודא שנוכל להתפלל כדרכנו, ללא אלימות והפרעות". נשות הכותל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך הפגישה הביע בנט רצון לפתור את הסיטואציה בכותל ולתת לזרמים מקום שבו יוכלו להתפלל בו כדרכם. ראש הממשלה הביע זעזוע מהעימותים בתשעה באב שעבר בכותל.
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט. הפגישה התארכה מעבר למצופה
(צילום: רויטרס)

"פגישה היסטורית"

במסגרת מתווה הכותל, רחבת התפילה השוויונית בחלקו הדרומי של כותל המערבי הייתה אמורה להתרחב, והגישה אליה אמורה הייתה להיות מהכניסה הראשית לכותל. לפי ההסדר, היא אמורה הייתה להתנהל בידי מועצה שבה חברים נציגי הזרמים הלא-אורתודוקסים ונשות הכותל. המתווה אושר בידי ממשלת ישראל בינואר 2016 – אבל בעקבות התנגדות המפלגות החרדיות, הממשלה חזרה בה וביטלה אותו ביוני 2017.
נשיא התנועה הרפורמית וריבליןריק ג'ייקובסדוברות התנועה הרפורמית בישראל
בתנועות הליברליות בירכו על עצם הפגישה, אחרי שנים של נתק בין ראש הממשלה לראשי הזרמים: "פורום כזה לא היה הרבה זמן". "אנו מברכים על הפגישה החשובה ועל גישתו החיובית של ראש הממשלה, שעמד על הצורך לפעול יחד אל מול אתגרי השעה ואל מול הקולות הקיצוניים", נמסר בהודעת נציגי התנועות, "ראש הממשלה עמד על הצורך לוודא שנוכל להתפלל בדרכנו בכותל, ללא אלימות והפרעות".
הרב ריק ג'ייקובס והרב יעקב בלומנטל, נשיאי התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית בארה"ב, סיכמו: "הבענו את תמיכתנו הבלתי-מותנית במדינת ישראל, והבהרנו את הציפייה שראש הממשלה ינקוט צעדים שיוכיחו את מחויבותו לכך שמדינת ישראל היא אכן ביתם של יהודים מכל הזרמים, בארץ ובתפוצות".
ראש הממשלה בנט הביע זעזוע. העימותים בכותל המערבי בתשעה באב
(דוברות התנועה המסורתית)

אנה קיסלנסקי, מנכ"לית התנועה הרפורמית בישראל, מסרה: "הפגישה עם רה"מ בנט היא היסטורית, במובן ההכרה בתנועות של הזרמים הליברליים בישראל ובתפוצות. ראש הממשלה שוחח איתנו ארוכות והכיר בצורך שלנו להתפלל כדרכנו בכותל, ללא מחיצות ובצורה שוויונית ומכבדת".
רקפת גינסברג מנכ"לית התנועה המסורתיתרקפת גינסברגצילום: דוברות התנועה המסורתית
"אנו מודים לראש הממשלה על כך שבתוך כל האירועים המתחוללים מצא את הזמן לשבת עם ראשי התנועות", הוסיפה רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית. "כפי שאנו רואים לנגד עינינו בימים האחרונים באוקראינה, הקשר הבל-יינתק שלנו עם יהדות התפוצות טבוע בנו ומתפרץ בעיתות משבר. עלינו להבטיח כחברה שיהודים ויהודיות מכל מקום בקצוות תבל ירגישו כאן בבית, ויוכלו להתפלל על פי דרכם ואמונתם. הפשרה אינה אילוץ – היא דרך לשמור על החוסן בחברה מגוונת".
נשות הכותל מסרו בעקבות המפגש: "במהלך פגישת ראש הממשלה היום עם התנועות הליברליות, עלה נושא הכותל ורה"מ הודיע כי אינו נסוג ממתווה הכותל. נשות הכותל נאבקות כבר 33 שנה על זכותן לתפילה שוויונית בכותל. נמשיך להיאבק על כך וכפשרה, נסכים לעבור לעזרת ישראל, ביום שבו ייושם במלואו מתווה הכותל. לא ניתן לממשלה להיכנע שוב לבריונות הפוליטית החרדית".
5 צפייה בגלריה
ברכת כהנים שנייה סוכות
ברכת כהנים שנייה סוכות
רחבת הכותל. בלב המחלוקת
(הקרן למורשת הכותל המערבי)
ח"כ הרב גלעד קריב אמר בצאתו מהפגישה: "אחרי שנים של נתק ואווירה עוינת, יש בשורה של ממש בפגישת ראש הממשלה עם ראשי הזרמים הליברליים בארץ ובתפוצות. בשורה זו חייבת להיות מתורגמת לצעדים מעשיים בכותל, ובזירות נוספות. רוב ברור בציבור הישראלי ובקרב יהודי העולם מאמין שניתן להגיע לפשרות בסוגיות מורכבות. תפקיד הממשלה הנוכחית הוא להחזיר את הקיצוניים לשוליים, ולא לתת להם להכתיב את סדר היום. אנו מצפים לבניית מפת דרכים ברורה לבניית רחבת תפילה ממלכתית מכובדת לטובת תפילה שוויונית בכותל, שתיושם בחודשים הקרובים".

ביקורת על בנט: "מוכר את ערכיו כעלה נידף"

מנגד, במפלגות החרדיות והשמרניות באופוזיציה נשמעה ביקורת נוקבת. יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, אמר בתגובה על פגישת בנט עם הרפורמים והקונסרבטיבים: "לא לחינם הלך זרזיר אצל עורב אלא מפני שהוא מינו".
חברו למפלגה, ח"כ אורי מקלב, מסר: "זהו עוד אחד ממופעי הגיחוך של ראש הממשלה, שלא מסוגל לטפל בעיקר ועוסק בטפל שבטפל. ראש הממשלה אינו משדר יציבות ומוכר את ערכיו כעלה נידף".
5 צפייה בגלריה
משה גפני במליאת הכנסת
משה גפני במליאת הכנסת
ח"כ משה גפני. עקץ את בנט
(צילום: יואב דודקביץ')
"המסכות מוסרות בזו אחר זו", אמר יו"ר מפלגת נעם, ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית), "רה"מ נפתלי בנט ושרי ממשלתו ממשיכים עם האידאולוגיה המסוכנת שלהם, לתת אחיזה לרפורמים במדינת ישראל, ולשם כך הוא נועד עם מנהיגי הרפורמים. מטרת כל השינויים שמבצע השר מתן כהנא בענייני דת ומדינה היא להנדס את תודעתם של אזרחי ישראל כאילו הרפורמים הם עוד זרם לגיטימי ביהדות. עם ישראל חכם יותר מכם, יהדות יש רק אחת ולכן לא תצליחו".
אורן הניג, מנכ"ל מרכז ליב"ה – הארגון המוביל את המאבק במתווה הכותל – הגיב: "יצא המרצע מן השק. למרות הצהרותיה, נחשפו ניסיונותיה של הממשלה לקידום מתווה הכותל של הרפורמים. מתברר שכל מטרתה של הנהגת הממשלה היא להשתיק את הציבור המסורתי, הדתי והחרדי, שכולו מאוחד ומלוכד נגד חילול קדושת הכותל. יש לעשות הכול כדי לבלום את כוונותיה המסוכנות, בכל נושא הקשור לזהות היהודית בארץ".