חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, הרב יצחק רלב"ג, יהיה ממלא מקום נשיא המועצה ולמעשה יחליף את הרב הראשי לישראל בתפקיד זה – אחרי שממלא המקום הקודם, הרב יעקב רוז'ה, הודיע על פרישה מהתפקיד בשל אי הסכמתו למלא את הוראת בג"ץ למנות רבניות נשים בין נציגי הרבנות לאספה הבוחרת את הרבנים הראשיים, ורצונו להימנע מעיסוק מעורר מחלוקת בעת הזו.
הרב רלב"ג, בן 80, הוא חותנו של הרב הראשי לשעבר דוד לאו, שסיים את תפקידו לפני כשבועיים. מאז לא נערכו בחירות לתפקידי הרבנים הראשיים, ועל כן במקום הרב יצחק יוסף והרב לאו עומדים ממלאי מקום. הרב אליעזר איגרא נכנס לתפקיד ממלא מקום נשיא בית הדין הרבני הגדול בירושלים, ואת התפקיד השני של הרבנים הראשיים – נשיא מועצת הרבנות – מילא לזמן קצר הרב יעקב רוז'ה.
1 צפייה בגלריה
מועצת הרבנות הראשית, ארכיון
מועצת הרבנות הראשית, ארכיון
מועצת הרבנות הראשית, ארכיון. הרב יצחק רלב"ג יושב מימין לרב דוד לאו
(צילום: אריאל אוחנה)
הרב רוז'ה קיבל את הסמכות לבחור 10 נציגים מטעם הרבנות לאספה הבוחרת את הרבנים הראשיים, שטרם גובשה בשל אי הסכמות בין הרבנות לבית המשפט העליון. בתגובה לעתירת מרכז רקמן הורה בג"ץ לשקול מינוי רבניות שעברו הכשרה לתפקיד רבני כנציגות הרבנות לאותה אספה. במשרד לשירותי דת הזהירו כי במועצת הרבנות הראשית לא יסכימו לכך, ושחברי המועצה אף יתפטרו אם יידרשו לבצע מינוי הנוגד את אמונתם – שכן לדברי הגורמים במשרד, נשים שעברו הכשרה לרבנות יש רק בזרמים הליברליים והם לא יסכימו לתת לכך הכרה רשמית.
הרב רוז'ה פרש מתפקידו כדי לא למלא הוראה זו ולא להידרש לעניין השנוי במחלוקת. במקומו הרב שלמה שפירא, דיין בבית הדין הגדול, מינה עשרה רבנים גברים כנציגי הרבנות – וההערכה היא שבג"ץ יערים קשיים על החלטה זו.
בימים האחרונים פנו המשנים ליועצת המשפטית למשלה, גיל לימון וכרמית יוליס, לרב רלב"ג, ואמרו לו כי הוא המבוגר ביותר מבין חברי המועצה ולכן על פי החוק יתבקש למלא את מקומם של הרבנים שפקעה כהונתם. השניים כתבו לרב: "נבקש לפנות לכבודו בעניין ולשאול האם יהיה נכון ליטול על עצמו לכהן כממלא מקום הרב הראשי ונשיא מועצת הרבנות, ובכלל זה להפעיל את סמכות הרב הראשי. כמו כן, נבקש להפנות את כבודו לתקנון לעבודת מועצת הרבנות הראשית לישראל, המפרט את הסמכויות והתפקידים שבהם מחזיק נשיא המועצה ביחס לעבודתה".
ריאיון עם הרב דוד לאו מחודש ינואר
(צילום: חגי דקל, עמית שאבי)

הרב רלב"ג, שמכהן גם כממלא מקום רב העיר ירושלים, השיב לשניים כי הוא מקבל עליו את סמכויות ממלא מקום נשיא מועצת הרבנות אך ציין כי "לעניין הפעלת סמכות בכל הקשור לבחירות לרבנים הראשיים לישראל, הרי שאני מצוי בניגוד עניינים וזאת לנוכח העובדה כי אחיו של חתני, כבוד הרב משה חיים לאו, מועמד לתפקיד. משכך אבקש לפעול בכל הקשור לעניין כפי הנדרש מבחינה משפטית ולהעביר את הסמכות לגורם המתאים למלא את מקומי לעניין זה".
פרופ' אביעד הכהן, נשיא המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" המייצג את העותרים לקיום בחירות לרבנות הראשית באופן מיידי, ובראשם הקליניקות המשפטיות של המרכז האקדמי, מסר: "כבר בדיון הראשון שהתקיים בעתירה לפני שבוע וחצי הבהרנו לבית המשפט כי אין סיכוי בעולם שמי מחברי מועצת הרבנות הראשית או דייני בית הדין הגדול יסכימו למינוי נשות הלכה כנציגות הרבנים הראשיים תחת הכותרת 'רבנים' שקבועה בלשון החוק הקיים".
לדבריו, "לצד הצורך בתיקון החוק, שיכלול במפורש גם ייצוג לנשות הלכה, הבהרנו שלגישתנו כל חברי הגוף הבוחר, 150 במספר, יכולות להיות נשות הלכה, אך במצב החוקי הקיים הדבר אינו ריאלי. הצענו לעת הזו להסתפק בגוף בוחר בן 140 חברים, כפי שהחוק מאפשר. לצערנו בית המשפט טרם קיבל עמדה זו, והסאגה המבישה והמבזה של הניסיון להכריח את הרבנים לפעול בניגוד לצו מצפונם, ניסיון שממילא לא יצלח, נמשכת עוד ועוד, תוך ביזוי מוסד הרבנות והוראות החוק".