אמירתו של שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, על כך שצה"ל כלל לא מעוניין בגיוס הציבור החרדי, עוררה סערה – אך כדאי להתעכב על המספרים שבהם נקב השר מיהדות התורה. בנאום בעצרת חגיגית לציון 100 שנים להקמת העיר בני ברק אמר גולדקנופף: "ראינו ציוץ ש-4,000 חרדים ביקשו להתגייס מתחילת השנה, אבל 3,300 פסלתם. אתם לא רוצים אותנו, אתם לא צריכים אותנו, למה אתם כל כך נוגשׂים בנו?"
אכן המלחמה הביאה, בעיקר בשבועות הראשונים שלה, רוח התגייסות כללית שסחפה גם אלפי חרדים שביקשו להירתם למאמץ הלאומי – ובצה"ל נרשמה היענות גבוהה לגיוס במסגרת מסלול "שלב ב'" המיועד לציבור החרדי, למי שחצו את גיל הפטור מגיוס, 26, ומעוניינים להשתלב במערך המילואים אחרי טירונות קצרה.
השר גולדקנופף בנאום תקיף על חוק הגיוס
(צילום: איתי גדסי, קול חי)

המספר שבו נקב השר גולדקנופף אינו מוטעה: כ-4,000 גברים נרשמו למסלול המדובר, אך לא מדובר בגיוס רגיל לשירות סדיר שיכול למלא את השורות בחטיבות הלוחמות, שם נמצאת מצוקת כוח האדם האמיתית שמעמיסה על לוחמי המילואים. מתוך אותם כ-4,000, על פי נתוני עמותת נצח יהודה, אכן גויסו למסלול שלב ב' פחות מ-1,000 – ועוד כ-3,000 נדחו או ממתינים לשיבוץ, אך לא בגלל היעדר צורך.
על פי נתוני עמותת נצח יהודה – שיוזמת את שילוב החרדים בצה"ל ובונה עבורם מסלולי שירות ותפקידים ייעודיים, וכן מלווה אותם בתהליך הגיוס והשיבוץ – כ-1,000 מאותם 4,000 מגיעים מציבורים ציוניים ולא נחשבים חרדים, ועל כן "שלב ב'", על פי הגדרות המסלול, אינו מיועד להם. כ-900 פונים הגיעו אחרי שבעבר קיבלו פטור משירות צבאי על רקע נפשי, ובמאמץ רב מנסים לבטל את הפטור, אך מדובר בהליך מסובך וממושך.
1 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף
השר יצחק גולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כ-1,100 נוספים שהגיעו למסלול שלב ב' הם בגיל צעיר יותר מ-26, ובמענה לפנייתם להתגייס למסלול זה, בצה"ל השיבו כי אין אפשרות כזו – ועליהם לפנות ללשכת הגיוס ולקבל שיבוץ בשירות סדיר רגיל, דבר שעשוי להיות מורכב למי שבגיל הזה כבר נשוי ואב לילדים, בציבור שבו לא נהוג להתגייס לצה"ל.
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הגיבה אתמול (יום א') על דבריו של השר גולדקנופף ואמרה: "כמה מנותקים צריכים להיות בשביל לחגוג בזמן שמדינה שלמה שבורה ומתאבלת על טובי בניה שנפלו? זה רק מדגיש את החובה שלנו לחבר ולשלב את המגזר החרדי בצבא ובחברה הישראלית, ובאשר לגולדקנופף? לפעמים אני תוהה אם אנחנו חיים באותה מדינה, כי לפי הניתוק שלו הוא אולי חושב שהוא חי בשווייץ".
גם השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) הגיבה על הדברים בריאיון בגלי צה"ל ואמרה: "הוא טועה – הצבא לא צריך רק אותם אלא גם הרבה מאוד ציבורים במדינה שלא משרתים בו היום, לא רק חרדים". לדבריה, "התורה שאני מכירה רואה בגיוס לצבא מצווה גדולה. אנחנו במלחמה וחייבים להביא הרבה יותר כוח אדם למערכות הביטחון והחירום, בדרך פרקטית ומועילה, במסגרות שמפרידות בין התרומה לביטחון ובין כור ההיתוך".