שמונה חודשים לאחר התפטרותו של ראש ממשלת פורטוגל לשעבר, אנטוניו קושטה, בשל חשד לשחיתות – הוא צפוי להיכנס בקרוב לתפקיד החשוב של נשיא מועצת האיחוד האירופי. בקהילה היהודית בפורטו מביעים חשש כי הוא ימשיך בקו האנטי-יהודי שלו גם בתפקידו החדש.
בקהילה היהודית בעיר אמרו כי קושטה עמד בראשות ממשלה שאימצה לעצמה שיטות ממשל "סובייטיות ואנטישמיות", והתמקדה ברדיפה אחר הקהילה היהודית הצומחת בעיר. הקהילה הפיצה ספר המפרט את הרדיפות שחוותה לכאורה על ידי נציגי הממשלה המתפטרת, והוא מופץ בימים אלה באמזון וזמין ללא תשלום.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה התפטר
ראש ממשלת פורטוגל אנטוניו קושטה התפטר
ראש ממשלת פורטוגל לשעבר, אנטוניו קושטה
(צילום: PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP)
בספר שהתפרסם השבוע תחת הכותרת The Plan נכתב כי שר החוץ בממשלתו של קושטה, אוגוסטו סנטוס סילבה, פעל רבות לביטול "החוק הספרדי" – "בגלל הגורם הפלסטיני" ("Palestine cause"), כפי שצוטט נשיא הרפובליקה אומר באחת ההזדמנויות.
החוק הספרדי הוא אותו חוק שאיפשר לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות פורטוגלית, כחלק מהניסיון של ממשלות קודמות לתקן את העוול ההיסטורי שנגרם ליהדות פורטוגל בשל רדיפות האינקוויזיציה. בשנתיים האחרונות סבלה הקהילה היהודית בפורטו מרדיפות, הטרדות, האשמות, מעצרים ולבסוף ביטול הלכה למעשה של "החוק הספרדי" על ידי הקשחת תנאי קבלת האזרחות לתנאים שלא באמת ניתן לקיים.
עוד נכתב בספר כי אנטוניו קושטה הוא גם חבר קרוב (וגם היה שושבין בחתונתה) של קונסטנצה סוסה, שב-2020 הובילה את הדיון ההרסני בפרלמנט נגד "החוק הספרדי". היא אף השוותה את הגידול האקספוננציאלי של יהודים ספרדיים שגורשו מפורטוגל להתפשטות נגיף הקורונה, והביעה חשש בוועדה פרלמנטרית מפני "עשרות מיליונים" של יהודים ממוצא ספרדי. סוסה עברה פוליגרף בנושא ונאלצה להתנצל בפרלמנט בפני נציגי הקהילה, על הדברים החמורים שאמרה בוועדה פרלמנטרית.
בקטע אחר בספר נכתב כי שרת המשפטים בממשלתו של אנטוניו קושטה, פרנסיסקה ואן דונן, הייתה זו ששלחה "תלונות אנונימיות" לתובע הכללי בליסבון, שהיא עצמה מינתה לתפקיד. התובע הכללי הזה הוא גם מי שאישר פתיחה של חקירה נגד הקהילה היהודית בפורטו.
3 צפייה בגלריה
בית הכנסת בפורטו
בית הכנסת בפורטו
בית הכנסת בפורטו
הקהילה הזכירה כי החקירה של התובע הכללי בליסבון כללה חיפוש שערורייתי בבית הכנסת של פורטו ובבתים של חברי הנהלת הקהילה, פשיטה משפילה על מוסדות הקהילה ועוד שורה של מהלכים שלאחר מכן התברר שלא היה בהם צורך. לטענת הקהילה, המהלכים האלה פגעו אנושות במוניטין שלה, קידמו שנאה נגד הקהילה וגררו איומים בפצצה על בית הכנסת ועל מוזיאון השואה, כמו גם הפגנות נגד בעלי דירות יהודים בעיר, המשקיעים בשוק הנדל"ן המקומי.
נוסף על כך, אנטוניו קושטה הצליח לחלץ את עצמו מההליך המשפטי של חקירות השחיתות המתבצעות כנגד ממשלתו לשעבר בימים אלה, לאחר שזומן לתת עדות מטעם התביעה ולא נגבתה ממנו עדות כחשוד, מעמד שניתן לו על ידי אותה תובעת, ריטה מדירה, שהובילה את החקירה נגד הקהילה היהודית בפורטו שכבר הוגדרה בידי בית המשפט לערעורים בליסבון כמקרה "המבוסס על לא כלום".
עורך הדין הפורטוגלי הפלילי המוביל, ג'ואו פרס, המחזיק ב-50 שנות ניסיון בתחום, אמר: "מעולם לא נתקלתי בהתנהגות לא הגונה שכזו מצד תובע, המנהל חקירה שצריכה להיות נטולת משוא פנים, ובמסגרתה נעצר רב שלא כדין, בוצעו חיפושים לא חוקיים בבית כנסת ובאזורים אחרים השייכים לקהילה היהודית, כל זה על סמך מכתבים אנונימיים משחירים, והוטל ספק בכבודם ואף ביהדותם של מנהיגי הקהילה. מה שאני רואה היום הוא שהמקרה נשמר בסודיות שיפוטית במשך תשעה חודשים מעבר לגבול החוקי כדי להסתיר את כל אי החוקיות הזו, כמו גם הודעות ללא תאריך או חתימה, מסמכים פרוצדורליים של יידוע חובה המוסתרים ממני כדי למנוע את ערעורי או כדי לאלץ אותי לערער בצורה עיוורת. זו בושה מוחלטת שאינני יכול לסבול ושאני מתכוון להגיב עליה בחומרה".
3 צפייה בגלריה
בית הכנסת "מקור חיים" בפורטו
בית הכנסת "מקור חיים" בפורטו
בית הכנסת "מקור חיים" בפורטו
(צילום: אלי מנדלבאום)
הקהילה היהודית בפורטו נהנית בעשור האחרון מפריחה. היא מונה כ-1,000 נפשות שהתקבצו מלמעלה מ-30 מדינות והתיישבו בעיר השנייה בגודלה בפורטוגל, ארץ שיש לה עבר של רדיפת יהודים. בעיר אפשר למצוא שלושה בתי כנסת, מוזיאון שואה, מוזיאון יהודי, מלון כשר ומסעדה כשרה.
נשיא הקהילה היהודית בפורטו, גבריאל סנדרוביץ', סיכם: "אנחנו חושבים שחשוב להפוך את הסיפור של אלה שעומדים לקחת על עצמם תפקיד משמעותי באיחוד האירופי – לידוע לציבור הרחב. לאיחוד האירופי יש תוכנית לקדם את החיים היהודיים עד 2030, אבל מה שראינו היה חוסר מעש מוחלט בנוגע לתיק שערורייתי, שכלל פריצות למשרדי עורכי דין וחיפוש בבתים פרטיים אחר מידע מפליל נגד הקהילה, מה שכמובן לא נמצא".