מולדובה הודיעה כי תדרוש ויזה מישראלים המגיעים למדינה, זאת בעקבות הכנסת מולדובה למערכת שדורשת אישור נסיעה אלקטרוני מאזרחיה. שגריר מולדובה בישראל אמר כי הדבר מבטל למעשה את ההסכם ללא ויזה בין שתי המדינות, הקיים מאז 2014. ההחלטה עלולה להשפיע על הטסים לאומן.
אוּמן היא עיר במרכז אוקראינה במחוז צ'רקאסי, השוכנת בחבל הארץ המזרח-אירופי ההיסטורי פודוליה. העיר הזו בעלת חשיבות רבה לחסידות ברסלב, משום שבה שוכן קברו של מייסדה, רבי נחמן מברסלב. הקבר מהווה מוקד עלייה לרגל, ובראש השנה פוקדים אותו עשרות אלפי יהודים – חלקם נכנסים לאוקראינה דרך מולדובה, בשל ביטול הטיסות למדינה הנמצאת במלחמה עם רוסיה.
2 צפייה בגלריה
הילולה בציון הקבר, במהלך חגי תשרי
הילולה בציון הקבר, במהלך חגי תשרי
הילולה בציון הקבר באומן, במהלך חגי תשרי. ארכיון
(צילום: AFP)
ישראל הודיעה בחודש שעבר שהיא עוברת למערכת ETA למבקרים ממדינות הפטורות מוויזות החל מאוגוסט הקרוב. המשמעות היא שתיירים ממדינות ללא ויזה יצטרכו אישור ישראלי דרך מערכת ממוחשבת לשהות של עד 90 יום בישראל, לאחר שעד היום היו יכולים לבקר בארץ בלעדיו.
"המערכת תשפיע על הנוסעים ממולדובה לישראל, שרבים מהם מועסקים בחברות ישראליות, ולמעשה תבטל באופן חד-צדדי את ההסכם בין המדינות שלא צריך ויזה", כתב שגריר מולדובה בישראל, אלכס רויטמן, ברשת X.
2 צפייה בגלריה
ביקורת הדרכונים בכניסה לישראל
ביקורת הדרכונים בכניסה לישראל
ביקורת הדרכונים בכניסה לישראל בנתב"ג
(צילום: Shutterstock)
רויטמן ציין שהמהלך ישפיע גם על אלפי ישראלים שטסים לאומן שבאוקראינה, דרך מולדובה. "מולדובה נותרה מחויבת לקידום קשרים דו-צדדיים עם ישראל ברוח של כבוד הדדי ומוכנה לדיונים ומשא ומתן בעניין הספציפי הזה לטובת אזרחי שתי המדינות", הוא אמר.
השגריר ציין: "אנו נהנים מההסכם במשך 10 שנים, ראוי להזכיר שמולדובה היא זו שביטלה באופן חד-צדדי את צורך הוויזה עם ישראל ב-2011, וב-2014 גם ישראל ביטלה". הוא הוסיף כי "במקרים רבים נמנעה כניסתם של אזרחים מולדובים למדינת ישראל".