קלאודיה שיינבאום עשתה היסטוריה כשהפכה לאישה הראשונה שנבחרת לנשיאות מקסיקו, וכן לאדם הראשון ממוצא יהודי שנבחר לתפקיד. עם זאת, בקהילה היהודית לא מתרגשים יותר מדי מבחירתה של נציגת מפלגת השלטון "מורנה" מהשמאל, ומצננים את ההתלהבות.
"בתור אנשים שגרים פה במקסיקו אנחנו בוחנים את ההתנהלות פה במדינה, ובתור ישראלים נבחן איך תהיה ההתייחסות שלה כלפי ישראל, בתור יהודייה", אמר הרב דודי כפלין, מנהל בית חב"ד באי קוזומל במקסיקו, בריאיון ל-ynet. "בתור צאצאית לניצולי שואה, אנחנו מצפים שבעזרת השם עכשיו, אחרי שהיא נבחרה, היא תיקח צד בצורה ברורה בעד עם ישראל".
ריאיון עם דודי כפלין, שליח חב"ד בקוסומל, מקסיקו
(צילום: ליאור שרון)

זהו, כי נראה שהיא לא מתגאה במיוחד ביהדות שלה ולא ממש מבליטה את זה. היא גם לא דיברה יותר מדי בעד ישראל אחרי 7 באוקטובר, נכון? "היא מאוד מסתירה את זה, אפשר לומר שהקהילה ממש דואגת. היא דיברה דיבורים קומוניסטיים, נגד עשירים, נגד בעלי ממון, בעד עניי העם וכל מיני הצהרות כאלה. אנשי עסקים מקווים שלא תהיה פה בעיה. אחד מראשי הקהילה אתמול אמר לי: אני מתנחם בזה שהיא פוליטיקאית, אז לא בטוח שהיא תקיים את כל מה שהיא אמרה. היא הייתה ראשת עיר של מקסיקו סיטי בעבר, ומקווים בעזרת השם שהיא תעשה דברים טובים למקסיקו, אבל בעיקר שתעמוד לצד ישראל. היא דוברת יידיש, היא גדלה בבית יהודי ואנחנו מאמינים קודם כול בהשגחה פרטית, ככתוב בספר משלי: 'לב מלך ביד השם'. אז אם זה קרה והיא זכתה, אז זה בהשגחה פרטית מהשמיים".
הוא הוסיף כי "יש חשש בקהילה היהודית, אבל במשך שנים הקהילה נמצאת בקשר טוב מאוד עם הממשל, ויהודים נמצאים בתפקידי מפתח חשובים מאוד. אחד העוזרים שלה משתתף בתפילות בקהילה האשכנזית. אני חושב שיהיה בסדר, ואנחנו כולנו מחכים לצעדים הראשונים שלה, ובעיקר מצפים שבתור יהודייה יתעורר הלב היהודי שלה ונראה אותה כן מדברת בעד עם ישראל".
2 צפייה בגלריה
מקסיקו קלאודיה שיינבאום זכתה ב בחירות
מקסיקו קלאודיה שיינבאום זכתה ב בחירות
קלאודיה שיינבאום, שנבחרה לנשיאות מקסיקו
(צילום: Hector Vivas / Getty Images)
יכול להיות שהייתם בכלל בעד המועמדת השנייה, מרוב שזו שנבחרה בסופו של דבר מסתירה את יהדותה? "כן, לא בחרו בה הרבה בגלל היהדות. היא מאוד מסתירה את היהדות שלה, היא לא מדברת על זה, היא גם לא נשואה ליהודי. בעיקרון אנחנו מאמינים שבעניינים הפנימיים של מקסיקו כנראה לא יהיו שינויים גדולים מאוד, אבל העניינים שקשורים לישראל זה מה שמעניין את כל הקהילה כרגע, לראות לאן זה ילך. אנחנו בבית חב"ד רואים הרבה יהודים שמתעוררים, אז אני מקווה ומאמין שגם אצלה זה יקרה".
שיינבאום זכתה לניצחון סוחף על יריבתה, מועמדת האופוזיציה סוצ'יטל גלבס. היא תירש את הנשיא היוצא ממפלגתה, איש השמאל אנדרס מנואל לופס אוברדור. כהונתה תחל ב-1 באוקטובר.
שיינבאום בת ה-61 היא נכדתם של מהגרים יהודים מבולגריה ומליטא, פיזיקאית שהשלימה תואר בהנדסת חשמל ועבדה בגוף של האו"ם העוסק בשינויי האקלים. לשיינבאום, נשואה בשנית ואם לשניים, דוקטורט בהנדסת סביבה. היא כיהנה בראשות העיר מקסיקו סיטי בין 2018 ל-2023.
2 צפייה בגלריה
מקסיקו סיטי תומכיה של קלאודיה שיינבאום חוגגים את הניצחון ב בחירות ל נשיאות מקסיקו
מקסיקו סיטי תומכיה של קלאודיה שיינבאום חוגגים את הניצחון ב בחירות ל נשיאות מקסיקו
תומכיה של שיינבאום חוגגים את הניצחון במקסיקו סיטי
(צילום: Alfredo Estrella / AFP)
היא אינה מרבה להתבטא בפומבי על מוצאה או על ישראל. אף שבעבר סיפרה כי בילדותה ובנעוריה נהגה משפחתה לציין את החגים היהודיים, בסביבתה מספרים כי היהדות לא הייתה חלק מרכזי בחייה, וכי ערכיה של שיינבאום נטועים בעשייה הפוליטית הרבה יותר מאשר ביהדותה.
אחד האתגרים המשמעותיים של הנשיאה החדשה יהיה המאבק בפשיעה ובאלימות במקסיקו. הפרשנים מציינים שבמהלך כהונתו של הנשיא היוצא הגדילו ארגוני הפשיעה את כוחם ומספר הנרצחים הגיע לשיא. הבחירות שנערכו שלשום (יום א'), שכללו גם בחירות לקונגרס ולרשויות המקומיות, היו עקובות מדם ולפחות 38 מועמדים לתפקידים שונים נרצחו. ביום הבחירות עצמו נרצחו שני בני אדם בקלפיות במדינת המחוז פואבלה.