פרסום ראשון: משפחתה של שרה חלימי (65), היהודייה שנרצחה באכזריות בפיגוע אנטישמי בפריז לפני ארבע שנים ורוצחה המוסלמי חמק ממשפט, הגישה תלונה למשטרת ישראל נגד הרוצח קובילי טראורה - אזרח צרפתי ומהגר ממאלי שהיה שכנה של הנרצחת, פרץ לדירתה, הכה אותה והשליך אותה מחלון הקומה השלישית בבבניין ברובע ה-11 בפריז תוך שהוא צועק "אללה אכבר".
1 צפייה בגלריה
שרה חלימי
שרה חלימי
שרה חלימי
זאת הפעם הראשונה שאזרחים ישראלים מגישים תלונה למשטרת ישראל' בהתאם לחוק הפלילי הישראלי שמאפשר הגשת תלונות על פשעים אנטישמים שבוצעו בחו"ל.
בית המשפט לערעורים בפריז קיבל את טענות עורכי דינו של טראורה וביטל את המשפט, ניקה אותו מאשמה, קבע כי אינו כשיר לעמוד לדין והורה לאשפזו במוסד פסיכיאטרי בהסתמך על חוות דעת של פסיכיאטרים מומחים שקבעו כי הוא אינו אחראי למעשיו, מאחר שהוא השתמש בקנאביס טרם הרצח.
פסק הדין עורר סערה בקהילה היהודית בצרפת, ובעקבותיו נערכו הפגנות ענק בפריז, ניו יורק, לונדון ותל אביב. המפגינים דרשו כי הרוצח יעמוד לדין.
הפגנה בעקבות שחרור רוצחה של שרה חלימי מול שגרירות צרפת
(צילום: מוטי קמחי)

הרקע להגשת התלונה: תיקון לחוק העונשין מ-1994

עו"ד מרדכי ציבין ועו"ד ויליאם ז'יל גולדנדל - אחד מעורכי הדין הידועים בצרפת שאף ייצג את נתניהו, גאידמק, פלאטו שרון ובכירים בפרלמנט האירופי - הגישו תלונה למשטרת ישראל נגד הרוצח בטענה כי הרצח בוצע על רקע אנטישמי. עורכי הדין גולדנדל וציבין מסתמכים על תיקון שנעשה בחוק העונשין משנת 1994, הקובע כי "פגיעה בחיי יהודי, גופו, בריאותו, חירותו או רכושו, באשר הוא יהודי או רכוש מוסד יהודי, באשר הוא כזה", היא בסיס להגשת תלונה בישראל ועמה דרישה לשפוט את הפוגע בישראל; ובהתאם לכך, ובתנאים מסוימים, אף לבקש את הסגרתו לישראל.
עד לאותו תיקון בחוק העונשין, ניתן היה לשפוט בישראל אנשים שפגעו בחו"ל רק באזרחים או תושבים ישראלים, ברשויות, ועובדי ציבור ישראלים (המינוח המשפטי הוא "תחולה מגוננת"). התיקון לחוק מאפשר לשפוט בישראל כל פשע אנטישמי נגד כל מי שמשתייך לעם היהודי מבלי לבדוק את זיקתו למדינת ישראל.
עו"ד ציבין מציין כי מאז משפט אייכמן לא נשפט בישראל רוצח מחו"ל שאינו תושב או אזרח ישראל בעקבות מעשה בעל מניע גזעני ואנטישמי.
לדברי עו"ד גולדנדל, שייצג בעבר בצרפת בנושאים הקשורים לראש הממשלה לשעבר נתניהו, אומר כי אין אנטישמיות במערכת המשפט הצרפתית, וכי הפסיקה נובעת מרקע אידאולוגי. לדעתו, אם הרוצח היה עומד לדין - השופטים יודעים כי המוסלמים היו מבעירים את צרפת, ומנגד התגובה היהודית להאשמת יהודי הייתה מסתיימת בטור בעיתון ולכל היותר בהפגנות.
לדעת עו"ד ציבין, להגשת תלונה בישראל יש ערך סימבולי, היא מהווה איתות אזהרה שלפיו כל פושע אנטישמי בחו"ל (שמסיבה כלשהי לא יישפט באותה המדינה), עלול להישפט בישראל.
לדבריו, בין ישראל לבין צרפת אין הסכם הסגרה ולכן אין כל ציפייה שהוא יוסגר לישראל. ואולם, באופן תיאורטי, אם משטרת ישראל תוציא צו מעצר בינלאומי נגד טראורה והוא ייעצר בחו"ל במדינה שלה יש הסכם הסגרה עם ישראל - אותה מדינה תהיה מחוייבת להסגירו אם תגיע למסקנה שלא נשפט בצרפת.