ההחלטה של עיריית תל אביב שלא לאפשר לארגונים לקיים תפילות במרחב הציבורי במהלך חגי תשרי, עוררה זעם רב - בין היתר מצד שרים בממשלה. בריאיון ל-ynet הסביר מ"מ וסגן ראש העיר תל אביב, אסף זמיר, מדוע התקבלה ההחלטה. לדבריו, העירייה דואגת למקומות תפילה רבים והיא לא תמנע מאדם להתפלל במקום ציבורי.
סערת קיום התפילות במרחב הציבורי בתל אביב - ראיון עם אסף זמיר, מ"מ וסגן ראש העירייה
(צילום: ירון ברנר, מיקי שמידט)

זמיר הסביר מדוע התקבלה ההחלטה: "בחגי תשרי הקודמים חווינו אירוע מאוד טראומתי ולא נעים במרחב הציבורי, במסגרת היום הכי קדוש. העירייה החליטה לעשות ככל שאפשר כדי להימנע ממראות דומים. בטח בשנה כזו, שבה אנחנו צריכים לעסוק יותר בניסיון לאחד".
מ"מ ראש העיר אמר שהעירייה לא מונעת מאף אחד להתפלל בשום מקום. "זו זכות חוקתית של אדם לעמוד ולצאת תפילה איפה שהוא רוצה, איך שהוא רוצה, וכל מי שרוצה, תמיד בתל אביב, יכול להגיע לאן שהוא רוצה ולעשות את זה", הוא אמר. "יש 400 בתי כנסת בעיר שבהם יש תפילות ביום כיפור. קהל רחב מוזמן. יתרה מזו, יש מקומות שבהם אין בית כנסת, או שבית הכנסת צר מלהכיל, ומהטעם הזה העירייה כל שנה מקצה אוהלים ומעמידה בעצם בתי כנסת זמניים, שגם הם מתפקדים במרחב הציבורי כבתי כנסת ככל דבר".
הוא הדגיש כי לא ימנעו מאדם להתפלל בכיכר דיזנגוף. עם זאת, הוא אמר שכמה ארגונים שונים ביקשו לקיים תפילה במקום. "קיבלנו בקשות רשמיות לקיים תפילה מיותר מארגון אחד, יותר מארגון אחד בא ואמר, אנחנו מעוניינים לקיים את הארגון ולנהל את האירוע בכיכר דיזנגוף. כל שנה היו בעיר תל אביב תפילות במרחב הציבורי בהרבה מקומות, ואף פעם כשלא ניסו להפוך את זה למלחמת דת, זה לא הפריע לאף אחד, וזה המשיך".
1 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים בספטמבר 2023
(צילום: מוטי קמחי)
זמיר התייחס גם לתפילות המוסלמים בצ'ארלס קלור, שם נשמעות לפעמים קריאות נגד ישראל. "באותה המידה שיש תפילות מאולתרות בתל אביב של יהודים, ישנם גם של מוסלמים", הוא אמר. "באותה מידה שבתפילות של היהודים המאולתרות לעתים בצורה לא מתבקשת או לא מאושרת, מניחים חפצים במרחב הציבורי כדי לסמן הפרדה, הדבר הזה יכול לקרות גם בקרב יהודים וגם בקרב מוסלמים, ובשני המקרים באופן כללי, זה לא בהיתר עירוני, זה לא נעשה באישור העירייה ולא נעשה בהסכמת העירייה. אין לעירייה עניין להיות רגולטור דת".
הוא התייחס לביקורת, בין היתר מצד שרים: "כיוון שפנו ארגונים, ובשנה שעברה המקום הזה הפך לשדה קרב, והיות שאי אפשר היה להכריע בין הארגונים, ולא רצינו להפוך את המקום הזה למקום שהתמונות האלו תחזורנה, אמרנו שבשנה הזו, זה לא יתקיים. אני חושב שזו החלטה שהיא סבירה, אני חושב שהיא מידתית, היא לא נגד קבוצה כזו או אחרת, אלא ניסיון דווקא השנה למנוע את הקיטוב. מי שחשוב לו לא לעשות פוליטיקות, אלא באמת למצוא את המרחב להתפלל בו. האמיני לי, עיריית תל אביב יפו תספק לו. הדבר הזה".