למעלה מ-100 מיליון דולר גויסו בשבוע האחרון בארצות הברית לישיבות בישראל, במסעם של הרבנים הבכירים מהעולם החרדי. מדובר בסכום הקרוב מאוד ליעד שהוצב – כ-107 מיליון דולר.
ריקודים במהלך מסע גיוס כספים של רבנים חרדים בארה"ב

עוד לפני פסיקת בג"ץ בעניין חוק הגיוס, האוסרת על העברת תקציבים עבור בחורי ישיבות המחויבים בגיוס שאין חוק המסדיר את מעמדם, הוקפאו התקציבים בשל הוראת היועצת המשפטית לממשלה. מדובר על סכום קבוע שהעבירה הממשלה מדי חודש, בסך 800 שקלים לכל אברך שטרם הגיע לגיל הפטור מגיוס וזכה למעמד "תורתו אומנותו".
כדי להשלים את החסר הוקמה "הקרן להצלת עולם התורה", שמטרתה לאסוף תרומות ולהעביר את הכספים לאברכים שהתקציב נגרע מהם. הרבנים הבכירים ערכו מסע ובו נפגשו עם תורמים יהודים מרחבי ארצות הברית. המפגשים התקיימו בבתי התורמים או באולמות כנסים גדולים, בתי כנסת ואף ברחובות הערים.
המסע הסתיים במפגש בביתו של התורם ג'ימי קזרי בניו ג'רזי. ערב קודם לכן נפגשו הרבנים עם תורמים רבים באולם כנסים בפארקוויי. הרב דוב לנדו, הרב הבולט ביותר מרבני המשלחת, אמר לתורמים: "הצילו אותנו! שלטונות הרשע, בתי המשפט, כרתו את התקציב של התורה ברשע וברשעות, אנא השלימו את החסר ולא על חשבון התרומות הקבועות שלכם".
2 צפייה בגלריה
אחד מאירועי גיוס הכספים בארה"ב
אחד מאירועי גיוס הכספים בארה"ב
אחד מאירועי גיוס הכספים בארה"ב
באחד הכנסים ראש ישיבת סלבודקה, הרב משה הלל הירש, אמר כי "עצת היצר אומרת לאדם – 'אתה לא מספיק חשוב ואין לך מספיק כסף לתת'. אבל האמת היא שמי שייתן מעבר ליכולת שלו – הקדוש ברוך הוא יחזיר לו מעל ומעבר". הרב יעקב הלל אמר כי "בג"ץ פסק להפסיק את התקצוב ללומדי התורה. הקב"ה לא מעמיד אדם בניסיון שהוא לא יכול לעמוד בו, כלומר שהקב"ה רוצה שאנחנו נמסור את הנפש להביא את הכסף, וזה יצליח כי אם זה לא היה אפשרי – הוא לא היה מעמיד אותנו בניסיון הזה".
בין הרבנים השתתפו גם הר דן סגל, דרשן מוכר בזרם הליטאי, הרב דוד טברסקי, המכונה האדמו"ר מרחמסטריווקא, שהיה נציג הזרם החסידי במשלחת הרבנים, והנציג הספרדי – הרב אברהם סלים, מרבניה של ש"ס וראש רשת חינוך ספרדית מוכרת.
2 צפייה בגלריה
משרדו של הנגיד הרב ראלף הערצקא במנהטן
משרדו של הנגיד הרב ראלף הערצקא במנהטן
משרדו של הנגיד הרב ראלף הערצקא במנהטן
באחד ממפגשי התורמים אמר הרב סלים: "עומדים עלינו לכלותנו. הכוללים הם בבת עינו של העם היהודי". במפגש עם אחד התורמים אמר הרב מוקדם יותר השבוע: "זה מצב נורא, הושפלנו עד עפר. הכבוד שזכה לו עולם התורה בשנים האחרונות בין כל שדרות העם הוא דבר שלא ייאמן, והיום הוא מושפל".
הסכום שנאסף עד כה עתיד למלא את החסר ולהשלים את התקציבים שהמדינה הקפיאה למשך למעלה משנה.