המינוי החדש של המועמדת לנשיאות ארה"ב, קמלה האריס, לתפקיד יועצת הקמפיין לענייני הקהילה המוסלמית ורצועת עזה, מעורר זעם ודאגה בקרב כמה ארגונים יהודיים ומנהיגי קהילה בארצות הברית. זאת, לאחר שצץ לו מחדש מאמר אקדמי והתבטאויות עבר של עו"ד נסרינה ברגזי, שבהם כינתה את התלונות של סטודנטים יהודים בקמפוסים בנוגע לאנטישמיות "בריונות משפטית מאורגנת". בנוסף היא תמכה בארגונים שעומדים מאחורי ההפגנות הפרו-פלסטיניות האלימות בקמפוסים. פעילותם של חלק מאותם ארגונים אף נאסרה בשל כך.
2 צפייה בגלריה
נסרינה ברגזי
נסרינה ברגזי
נסרינה ברגזי
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
המאמר משנת 2015 מותח ביקורת על משרד החינוך האמריקני, על כך שהוא מקבל וחוקר תלונות של סטודנטים יהודים וישראלים על אפליה בקמפוס. "מאמר זה דוחה את הנחת היסוד המרכזית של תלונות אלה: שתלמידים סובלים מסביבה חינוכית עוינת תוך הפרה של זכויות האזרח שלהם, כאשר מדינה או ממשלה מסוימת שאיתם הם עשויים להזדהות נתונה לביקורת נמרצת או לביקורת אקדמית", כתבו ברגזי ושותפה למאמר. המאמר התפרסם בכתב העת UC Law Journal of Race and Economic Justice באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו.
במאמר נכתב עוד כי "האיום בחקירות מאלץ אוניברסיטאות 'ללכת בזהירות' ולפעמים מוביל לצנזורה עצמית או לוויסות יתר של פעילויות סטודנטים". לדברי ברגזי, "ארגונים שהגישו או איימו להגיש תלונות אלה הציגו את האפקט המצמרר הזה כניצחון, גם כאשר התלונות מתבררות כחסרות ערך עובדתי או מופרכות מבחינה משפטית. יש לזה השפעה בלתי פרופורציונלית על חברי הקהילה הערבית, המזרח-תיכונית, המוסלמית והדרום-אסייתית, שרבים מהם עוסקים באופן פעיל בנושא זה בקמפוסים".
ברגזי פירטה גם כיצד "השימוש האסטרטגי" בתלונות משפטיות משפיע באופן לא פרופורציונלי על "קהילות מודרות", ומחזק את הרעיון של "בריונות משפטית". ברגזי ושותפה לכתיבת המאמר – עורך הדין לזכויות אדם יאמן סלאחי, כותב טורים באל-ג'זירה שנוהג לבקר רבות את "הלובי הישראלי" בקמפוסים בארה"ב – מודים בפתח הדברים לארגונים שעומדים מאחורי ההפגנות הפרו-פלסטיניות בקמפוסים ופעילותם נאסרה בחלקם: "סטודנטים למען צדק בפלסטין" (SJP) ו"הקול היהודי לשלום" (JVP).
מורטון (מורט) קליין, נשיא הארגון הימני-שמרני "ארגון ציוני אמריקה" (ZOA), אמר: "אנחנו מודאגים מאוד מהקריאה של ברגזי לסגור למעשה חקירות נגד קבוצות שמטרידות ותוקפות סטודנטים יהודים". לדבריו, מטרידה במיוחד תמיכתה בארגון "סטודנטים למען צדק בפלסטין", וההאשמות כאילו סטודנטים וארגונים יהודים עוסקים בבריונות משפטית מאורגנת בגלל נקיטת צעדים משפטיים בדרישה מאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים.
לדברי קליין, המינוי של ברגזי מעיד "באופן הולך וגובר ובלתי מוצדק על עמדותיה של האריס כלפי ישראל, כולל רמז כוזב שישראל מכוונת בכוונה לאזרחים".
ההודעה על מינויה של ברגזי, שכבר עבדה עבור האריס בבית הלבן, הגיעה במקביל להודעה על מינויו של אילן גולדנברג ליועץ הקמפיין לענייני הקהילה היהודית. גולדנברג, שנולד בירושלים וגדל בניו ג'רזי, היה בעבר ראש המטה של מרטין אינדיק ז"ל כשהיה המתווך בין ישראל לפלסטינים ב-2013, ועבד עד המינוי החדש בפורום למדיניות ישראל Israel Policy Forum שהוקם על ידי יצחק רבין ופועל לקדם את פתרון שתי המדינות. גם הוא היה בעבר יועץ של האריס בנושאי המזרח התיכון, ונחשב למינוי אוהד לישראל, אך ביקורתי כלפי ממשלת נתניהו.
2 צפייה בגלריה
האריס נואמת בדטרויט
האריס נואמת בדטרויט
קמלה האריס
(צילום: AFP)
המשפטן המקורב לנתניהו, פרופ' אלן דרשוביץ, אמר כי המינוי של ברגזי במקביל לזה של גולדנברג "אינו מאוזן". לדבריו, ברגזי "הרבה יותר אנטי-ישראלית חד-צדדית. זה חוסר איזון. האחראי לקשרי הקהילה המוסלמי נראה הרבה יותר אנטי-ישראלי חד-צדדי מאשר המינוי הפרו-ישראלי לכאורה, אז זה נראה כמו צמד מינויים לא מאוזנים".
ברגזי, ילידת קנדהאר באפגניסטן, חיה באזור המלחמה במהלך הפלישה הסובייטית למדינה, ומאוחר יותר העבירה שלוש שנים כפליטה בפקיסטן לפני שעברה לקליפורניה ב-1985. היא סיימה את לימודיה בבית הספר למשפטים באוניברסיטת ברקלי ב-2005 והצטרפה כחברת סגל במוסד. ב-2022 החלה לכהן כיועצת מדיניות לסגנית הנשיא האריס בנושאים מוסלמים, ערבים, רצועת עזה וכן נושאי פריון וילודה, הצבעה ודמוקרטיה.
לורן היט, דוברת מטעם הקמפיין של האריס, מסרה ל-ynet כי "נסרינה עזרה ליישם את האסטרטגיה הראשונה של המדינה למלחמה באנטישמיות בבית הלבן. אנחנו גאים לקחת אותה ואת אילן לקמפיין".