אושוויץ 360: מיזם מציאות מדומה במחנה ההשמדה
(צילום: חגי דקל)

המסעות לפולין, הכוללים גם ביקורים במחנות ההשמדה, כמעט ואינם קיימים בחינוך החרדי. את הפער הזה – "החוסר", כדבריהן – חשו היטב מרים כהן, חני קופולוביץ' ויוטי ניימן, שלוש נשים חרדיות, וכך נולד מיזם יוצא דופן: סיור באושוויץ בלי לצאת מהארץ.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"המיזם נולד מחוסר עמוק מאוד שלנו", מסבירה כהן, העומדת בראש הפרויקט, בריאיון לאולפן ynet. "לא יצאנו למסע לפולין, כי במערכת החינוך החרדית לא עושים את המסעות האלה. לפני ארבע שנים נתקלנו בטכנולוגיה של ה-VR, ורצינו להביא את המסע לכל האלפים שלא יכולים לנסוע".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הטכנולוגיה מבקשת להמחיש את המקום שהיה גיהינום עלי אדמות, עבור מי שאינם רוצים או יכולים לצאת בפועל למסע לפולין. גולת הכותרת של המיזם, "ניצחה הרוח – 360 מעלות באושוויץ", הוא סרט ייחודי – סיור וירטואלי בן יותר משעה, באמצעות צילום 360 מעלות ומשקפי מציאות מדומה (VR), שבמהלכו נפגשים הצופים עם גדרות התיל, הצריפים והדרגשים, וכן עם עדויות מניצולי שואה ששרדו את התופת.
2 צפייה בגלריה
מתוך הסיור הווירטואלי באושוויץ
מתוך הסיור הווירטואלי באושוויץ
מתוך הסיור הווירטואלי באושוויץ. "הכי קרוב למסע האמיתי"
כהן וחברותיה, יוצרות קולנוע חרדיות, מספרות כי ביקשו לייצר "חוויה אינטנסיבית ורב-חושית, הכי קרוב למסע האמיתי". בימי הסגר של הקורונה, המחנות היו יתומים ממבקרים, מה שאיפשר להן להגיע למקום לימי צילום, כשהן מצוידות במצלמת 360 פנורמית. מבחינת האתר, עצם הרעיון היה מהפכני, ולכן הסכימו לפתוח רק למענן את המחנה בזמן המגפה, למשך שלושה ימי צילום – כולל גישה אף לאזורים שבדרך כלל סגורים לקהל הרחב.
"אושוויץ היה סגור למבקרים למעלה משנה", מזכירה כהן. "בניסי-ניסים הצלחנו להגיע למנהלת בדירקטוריון של האתר. היא דוברת פולנית וצרפתית, ואני ילידת קנדה ודוברת צרפתית, אז דיברתי איתה ונכנסתי לה ללב. ממש בנס, היא אישרה לנו להגיע למחנה ולצלם שם שלושה ימים. הרשו לנו להיכנס לחדרים הכי סודיים שלא נותנים לאף אחד לגשת אליהם, ולהטיס שם רחפן מהבוקר עד הלילה".

הבטחה לניצולה

"החלום שלנו הוא שלא יהיה יהודי שלא ביקר באושוויץ-בירקנאו – פיזית או וירטואלית", אומרות שלוש היזמיות. "לא באנו להחליף את המסע הפיזי, באנו רק להנגיש את החוויה למי שלא יכול לנסוע – ובאנו כדי לגרום לדור הצעיר לשאול שאלות, להתעניין, לחקור ולא לשכוח לעולם את מה שקרה רק לפני 80 שנה".
2 צפייה בגלריה
משקפי המציאות המדומה
משקפי המציאות המדומה
משקפי המציאות המדומה. חוויה שעומדת בפני עצמה
לדברי כהן, הסרט מומלץ לבני 16 ומעלה. "אני אישית לא חושבת שהוא תחליף למסע, אבל מי שלא נסע, בעיניי, חייב לראות את זה, כי זה באמת הכי קרוב לדבר האמיתי", היא אומרת, ומוסיפה שגם מי שהיה במסע לפולין יכול לקבל ערך מוסף: "יש בתוצאה משהו מאוד מיוחד ואינטימי, כי היינו שם לבד. במסעות הרבה פעמים יש הפרעות מסביב ולא תמיד אפשר להתרכז. גם מאנשים שהיו שם וגם מאנשים שלא היו, אנחנו מקבלים תגובות שזה עוצמתי וחזק, כחוויה שעומדת בפני עצמה".
את ההפעלה ניתן להזמין לקבוצות של 15 אנשים ומעלה, באמצעות אתר המיזם. במהלך הסיור הווירטואלי, המדריך ישראל גולדווסר מספר על הדילמות האנושיות, הקשיים והרגעים שבהם ניצחה הרוח, גם כשנפלה ההבנה הקשה שהאפר העולה מהארובות הוא של בני משפחה.
"פגשתי לא מזמן ניצולת שואה שראתה את הסרט, והיא ממש ביקשה ממני שאבטיח לה שאעשה הכול כדי שהסרט הזה יגיע לכמה שיותר אנשים", מציינת מרים. כעת היא מנסה לקיים את ההבטחה בכל דרך.