ריח של התחלות חדשות נישא באוויר. בעיירות היהודיות היו אומרים שבתקופת השנה הזאת היו מרגישים את אווירת חודש אלול – חודש הרחמים והסליחות. זה חודש שבו אנו מסכמים שנה ועושים חשבון נפש על העבר, ומקבלים החלטה לתקן את הדרוש תיקון בעתיד.
לא לחינם אנו נמצאים במעגל סיבובי של השנה. המילה חג קשורה למילה חוגה. כשם שחוגה מסתובבת על צירה, כך גם מעגל השנה היהודי נסוב על צירו, ובכל שנה בתאריך הקבוע יופיע לו החג שנקבע לדורות בתורה ועל פי דברי חכמי ישראל.
החודש שמתקרב אלינו, תשרי, הוא חודש עמוס ומשופע בחגים. החלק הראשון נקרא הימים הנוראים, בגין שני החגים והמועדים הראשונים, ראש השנה ויום הכיפורים, שהם ימים רציניים וטעונים יותר; ואילו החלק השני של החודש הם ימי שמחה, כשאנו מסתופפים בצל הסוכה הנעימה ולבסוף רוקדים בהקפות עם ספרי התורה בחג שמחת תורה.
לפי דברי חכמינו אנו אמורים גם בחיים שלנו לשלב את שתי התנועות הללו. מצד אחד רצינות, חשבון נפש נוקב ותיקון של המידות, ומצד שני, לצד הרצינות הראויה, לעשות הכול מתוך שמחה. כי השמחה היא המקור לחדוות העשייה אצל כל אדם, והיא גם מרוממת את האדם לשיאים אישיים, בניגוד לעצבות ולמרה השחורה שמורידות את האדם לשפל שאול תחתית.
1 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
עלינו לנצל את ההזדמנויות האלה שניתנו לנו מדי שנה ובאמת לקחת את כל הטוב הזה ולתרגם אותו למעשים אמיתיים של חסד, עזרה לזולת וערבות הדדית. להתרחק ממחלוקות וממריבות, לבטוח בה' ולדעת שהכול לטובה.
זו המסורת שבה החזקנו במשך אלפי שנים מאז אבות האומה אברהם, יצחק ויעקב, וזו המסורת שתצעיד אותנו בעזרת ה' בבטחה על עבר עידן טוב ונכון לנו כיהודים וכחברה מתוקנת.
שנה טובה ומתוקה לכל בית ישראל בכל מקום שהם!