"עושות חיים": ערב לנשים מאותגרות פוריות | ריאיון באולפן
(צילום: נויל האריס)

נשים וגברים שמתמודדים עם קשיי פוריות נאלצים פעמים רבות להתמודד עם חששות מתגובות החברה, ולא פעם מתביישים לשתף אחרים בהתמודדות. על אחת כמה וכמה כשמדובר בחברה החרדית, שמעודדת ילודה במיוחד. "אני באה מהציבור החרדי, ואצלנו זה ממש נורמלי לראות בנות מגיל 20 ומעלה עם תינוק ביד", אומרת יהודית יצחק, חרדית מאותגרת פוריות, בריאיון לאולפן ynet.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אני בת 27, וכשרואים אחת כמוני באירועים ובמפגשים, תמיד ההסתכלות תהיה על הבטן", היא מספרת בגילוי לב. "בעברית אנחנו אומרות: 'היא הצליחה להיקלט', 'היא הצליחה להיכנס להיריון'. זה נתפס כהצלחה. הרבה מאוד נשים, כמוני, מרגישות סוג של כישלון. זה גורם לחשוב: מה פגום בי?"
תקופת החגים יכולה להיות מאתגרת במיוחד לנשים שמתמודדות עם טיפולי פוריות. לא פעם נשים נאלצות להתמודד עם שאלות מציקות שחודרות לפרטיותן. "ההרגשה היא: נו, עברה עוד שנה. שוב לא התקדמת? שוב אין לך ילד? כל מטופלת פוריות בטח מרגישה את זה איתי".
עבור יהודית, ונשים נוספות ממגזרים שונים שמתמודדות עם קשיי פוריות, נולד האירוע "עושות חיים" – ערב כיף לנשים מאותגרות פוריות. שם היא תוכל לפגוש נשים שעוברות במשך שנים טיפולי פוריות ומשתוקקות להיות אמהות, כמוה. "כשאת פוגשת עוד נשים, בערב כזה, את מבינה שאת לא לבד", היא מסבירה. "כשכל אישה מתמודדת עם זה בעצמה, וכשאין שיח בנושא, זה נותן תחושה כאילו משהו לא בסדר. אבל זה לא שמשהו לא בסדר בך, אלא שאת חלק מקהילה מדהימה שמתמודדת".
1 צפייה בגלריה
טיפולי פוריות
טיפולי פוריות
טיפולי פוריות
(צילום: Shutterstock)
"אני כל כך מעריצה נשים מטופלות פוריות", היא מעידה. "במיוחד במדינת ישראל – לא קשור לשאלה אם מדובר בחרדים או בחילונים – העניין של הילודה פה נמצא בראש וזו שאלה שתמיד שואלים. אם אפשר גם לנצל את הבמה ולבקש, כשאתם פוגשים מישהי בלי ילדים, לא משנה מאיזו סיבה – בבקשה אל תדברו על זה. הייתי ממש שמחה שבעתיד יהיה מצב שבו השאלה הראשונה כשפוגשים אישה לא תהיה 'כמה ילדים יש לך', אלא 'מה החלומות שלך'".

"על אתגרי הפוריות לא מדברים"

אסתי יצחקי, אחת ממארגנות האירוע, מספרת כי זהו "ערב פינוק וכיף למאותגרות פוריות מכל הארץ, ללא הבדל – דתיות, חרדיות, פתוח לכולן. זה נעשה לראשונה עם שותפתי ד"ר יפה בש באולפנת הדר גנים פתח תקווה, המנהל הרב אמיר סנדלר והסגנית גפנית גרין. התלמידות והצוות יפנקו וייתנו כיף ואהבה לנשים שמרגישות שלא רואות אותן".
לדבריה, "אנחנו רוצות להעלות מודעות לנושא. על אנורקסיה מדברים, על התמודדות נפש מדברים, על אוטיזם מדברים, אבל על אתגר הפוריות לא מדברים – במיוחד בציבור הדתי, אבל לא רק. זה אמנם מתקיים בפעם הראשונה, אבל אנחנו רוצים שזה ימשיך ויקרה גם בשנים הבאות".
הערב מאורגן כולו בהתנדבות. "יש נשים שמגיעות מחמש, ומקבלות שי אישי שאנשים טובים תרמו לנו. ספרים, קוסמטיקה, תכשיטים וכו'. אחר כך יש להן סדנאות של פינוק, וארוחת ערב חגיגית. בהמשך יש שיחה של הילה שלם, ואחר כך תיאטרון פלייבק נשי, עם סיפורים בשיתוף הקהל", מספרת יצחקי.
שיאו של הערב הוא מעמד "תפילת חנה", של כולן ביחד. "חנה הייתה אמא של שמואל הנביא, וגם לה לא היו ילדים עד שהוא נולד. את תפילת חנה קוראים גם בהפטרה של ראש השנה. זה מעמד מרגש. אפשר למצוא אותנו ברשתות החברתיות, אסתי יצחקי או יפה בש, ויש לנו עוד מקום".