אימו של בר קופרשטיין, הנמצא בשבי חמאס, פרסמה לפני כמה חודשים קריאה ציבורית למסירת התפילין של בנה החטוף, במטרה שאחרים יניחו אותן – עד לשובו משבי חמאס ברצועת עזה. עורך הדין צביקה גרייבר נענה לאתגר וקיבל לידיו את התפילין. מאז הוא מקים דוכן פרטי בערים מרכזיות ועכשיו גם מרגש המונים בקהילות יהודיות בארצות הברית, שם עומדים בתור ומתפללים להשבת 101 החטופים.
גרייבר סיפר שגיסתו קראה פוסט שכתבה אימו של החטוף, ג'ולי קופרשטיין. "האמא הגיבורה הזאת כתבה שהיא מחפשת מישהו שייקח את התפילין שלו, שאותן הוא כל כך אוהב, ויזכה להניח אותן ליהודים אחרים, עד שהוא יחזור", הוא סיפר. "התלבטתי אם אני יכול לקחת על עצמי אחריות כה כבדה. שלחתי לה הודעה וכתבתי שיש לי את התפילין שלי שאני אוהב מאוד, אבל אני מוכן לקחת את התפילין של בר, להקים דוכן ולהניח אותן על יהודים אחרים. חשבתי שזה בעצם יגרום לעוד אנשים להניח תפילין. אימו של בר כתבה לי שפנו אליה המון אנשים, אך בסופו של דבר הודיעה לי שהיא בחרה לתת לי את התפילין, שאזכה בהן יהודים אחרים לזכותו של בר".
6 צפייה בגלריה
אמו של קופרשטיין יחד עם עו"ד צביקה גרייבר והתפילין
אמו של קופרשטיין יחד עם עו"ד צביקה גרייבר והתפילין
אימו של קופרשטיין עם עו"ד צביקה גרייבר והתפילין
6 צפייה בגלריה
בר קופרשטיין
בר קופרשטיין
בר קופרשטיין. היה מאבטח במסיבה
(צילום: באדיבות המשפחה)
בדוכן של גרייבר יש תמונה של בר והוא מספר לאנשים עליו. "בר הוא גיבור ישראל אמיתי", סיפר צביקה לעיתון 'כפר חב"ד', "הסיפור שלו לא פשוט בכלל. אבא שלו התנדב כנהג אמבולנס, נפצע קשה בתאונה והפך לסיעודי. בר נאלץ לצאת ולסייע בפרנסת המשפחה. זו בעצם הסיבה שהוא היה שם בנובה. הוא היה מאבטח. כשהתחילו כל מאורעות הטבח, הוא לא בחר לברוח, אלא נשאר וטיפל בפצועים כי גם הוא בעצמו מתנדב במד"א. הוא נשאר וטיפל בפצועים ויש הרבה עדויות של אנשים שהוא עזר להם. לצערנו הרב, תוך כדי שהוא נפצע חטפו אותו פצוע לעזה".
הוא סיפר על התגובות שקיבל מאלו שהניחו את התפילין של בר. "אני מספר לכל אחד עליו ואנשים מאוד מתחברים ומתפללים בעוצמה לה', שישיב אותו שלם ובריא", אמר גרייבר. "אנשים שואלים אותי אם הכרתי אותו, אם הוא קרוב משפחה שלי, אם הוא חבר שלי, ואני אומר להם שלא ומספר להם שאמא שלו נתנה לי את התפילין שלו כדי שאנשים יניחו אותן ויתפללו לחזרת כל החטופים".
גרייבר הוסיף: "זה גם מה שהיא כתבה על השלט בדוכן. היא כתבה שהיא מבקשת מכל אחד להתפלל להשבתם של כל החטופים, ובכללם בר אברהם בן ג'וליה. זאת אומרת שהמטרה פה היא להתפלל עבור כולם שיחזרו, ולחבר את עם ישראל למצוות תפילין. אני מאמין שעם כל הכבוד לצבא הגנה לישראל, שהוא צבא חזק, לתפילין יש את החוזק שלהן ואת הכוחות העצומים לעשות לנו ניסים, שיחזירו את כל החטופים בעזרת ה' במהרה בימינו כמה שיותר מהר".
6 צפייה בגלריה
מניחים את התפילין של בר קופרשטיין
מניחים את התפילין של בר קופרשטיין
מניחים את התפילין של בר קופרשטיין
6 צפייה בגלריה
מניחים את התפילין של בר קופרשטיין
מניחים את התפילין של בר קופרשטיין
מניחים את התפילין של בר קופרשטיין
לדבריו, יותר מ-1,000 יהודים הניחו את התפילין של בר. בשלב מסוים התפילין הגיעו גם לחו"ל. "בקיץ הייתי צריך לטוס גם בשביל העסק שלי וגם כדי לבקר את אמא של אשתי במונטריאול", סיפר גרייבר. "התקשרתי לאמא של בר ואמרתי לה שאני טס ואולי כדאי שאשאיר לה את התפילין בארץ. היא אמרה: 'לא. בבקשה תיקח אותן איתך ותמשיך לעשות את אותו הדבר בחו"ל'. פה נכנסו לתמונה קהילות חב"ד המדהימות בכל מקום שאליו הגעתי. הם 'התנפלו' על התפילין של בר ובזכות העובדה שמדובר בתפילין של חטוף, המוני יהודים הניחו תפילין בכל מקום שאליו הגעתי".
בהמשך הגיעו התפילין גם לארצות הברית. "הגעתי ללוס אנג'לס, דיברתי שם עם הרב רפפורט, נתתי לו את התפילין ובמשך יום שלם התפילין לא נחו", סיפר גרייבר. "עוד ועוד יהודים הגיעו להניח אותן. התפילין של בר עברו לדעתי לפחות 12 בתי חב"ד שונים. כל יום הן ככה, מהבוקר עד הצהריים במקום אחד ומהצהריים עד השקיעה במקום אחר".
התפילין הגיעו גם לחוף המזרחי של ארצות הברית. "הגעתי לפלורידה והתפילין של בר כבר הסתובבו במיאמי אצל הרבה שלוחים, גם בבוקה ובאורלנדו והן עוד ימשיכו לזכות עוד ועוד יהודים במצוות תפילין", סיפר גרייבר. "אני מסתכל ביומן ומתקשה להאמין שעוד מעט, עוד יום-יומיים, ימלאו שלושה חודשים שבהם יהודים רבים הניחו את התפילין שלו והתפללו שיחזור לביתו. אני מאמין שזה מה שיעזור להחזיר אותו ואת כל החטופים בריאים ושלמים".
6 צפייה בגלריה
עם התפילין של בר קופרשטיין
עם התפילין של בר קופרשטיין
עם התפילין של בר קופרשטיין
6 צפייה בגלריה
מניחים את התפילין של בר קופרשטיין
מניחים את התפילין של בר קופרשטיין
מניחים את התפילין של בר קופרשטיין במיאמי
גרייבר סיפר על אימו של בר, ג'ולי: "היא האישה הכי חזקה שפגשתי בחיים שלי. האמונה אצלה זה בטון יצוק, וזה נותן לה את הכוחות והביטחון שבר יחזור אלינו מהר. אני מקפיד לעדכן אותה ולשלוח לה כל הזמן סרטונים ותמונות של יהודים שמניחים את התפילין של בר. יש סרטונים של אנשים מתפללים ממש עם דמעות בעיניים".
אחד המקרים המרגשים ביותר התרחש דווקא בטיילת של בת ים, עיר מגוריו של גרייבר. "נראה לי שזה קרה ממש ביום הראשון שיצאתי עם התפילין של בר. הגיע איזה בחור, הסתכל על הדוכן ורחרח מסביב. שאלתי אותו אם הוא רוצה להניח תפילין ובתגובה הוא שאל אותי מה הסיפור של הדוכן, כי הוא ראה את התמונה של בר", שיחזר גרייבר. "סיפרתי לו והוא נעתר והניח תפילין. חצי שעה הוא הסתובב עם התפילין ולא הפסיק להתפלל. לא מתוך הסידור, אלא מהלב. הוא פשוט דיבר עם ה'. אחר כך התברר שהוא אחד מהניצולים מהנובה. הוא לא שייך לתפילין וזה רחוק ממנו. אבל פה, בזכות בר, הוא פשוט התחבר. זה היה רגע מרגש במיוחד".