רעיון השמיטה חשוב ומבוסס במסורת היהודית. ראשיתו במקרא והוא נזכר בפרשת קבלת התורה בהר סיני. הפסוקים שנוגעים במצוות השמיטה דומים לשונית, ויש להם זיקה ישירה למושג השבת, שהוא כידוע רעיון יסודי של היהדות. חיים נחמן ביאליק אמר שהשבת היא "אבן השתייה" של היהדות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
היום אין לישראלי הממוצע שום מושג על רעיון השמיטה, על המצוות הקשורות בו, ורובנו מופתעים אחת לשבע שנים כשלפתע הוא שב ועולה בשיח. עיקר ההתעסקות של הממסד הרבני הוא בהיתרים ובהכשרים שיוצרים הרבה כאב ראש לחקלאים, ועוד תוספת במחיר על פירות וירקות שגם ככה יקרים אצלנו.
קראו עוד בערוץ היהדות:
רעיון שמיטת הארץ אחת לשבע שנים קשור, מצד אחד, לחשיבה סביבתית מקורית שהיא נדירה מאוד במקרא ומיוחדת, ומהצד השני הוא קשור לצדק חברתי ולניסיון מעשי מקורי לייצר חברה שיוויונית. לצד שמיטת הקרקע ומתן אפשרות לכל אדם לאכול מפרי הארץ ותנובת האדמה, נוסף גם הציווי על שמיטת חובות ושיחרור עבדים - כלומר עיקר רעיון השמיטה הוא חברתי.

אין בסיס לדון רציני

ככל שהרעיון הזה נשמע היום מהפכני, במרכז החשיבה שניצבת מאחורי המצווה עומדת קריאה מעשית להגבלת התעשרות ולחתירה לשיווין במשאבים, שמושתת על מציאות שונה. בחברה ש-90% ממנה עוסקים בחקלאות, שמיטת הקרקע יחד עם שמיטת חובות ושיחרור עבדים, מייצרת מצב שבו יש גבול ברור לצבירת עושר, והגבול הזה מעוגן בזמן ומשתמש בכמה כלים להבטיח את ההצלחה.
1 צפייה בגלריה
למי אכפת היום מהשמיטה?
למי אכפת היום מהשמיטה?
למי אכפת היום מהשמיטה?
(צילום: אלינור הררי)
אין לנו באמת ידיעה עד כמה התממש רעיון השמיטה באופן מעשי בתקופת המקרא, או בתקופת בית שני. מדברי חכמים בתורה שבעל-פה, אנחנו רואים שיש הרבה סוגיות שקשורות בניסיון של חקלאים להתמודד עם הנושא, והרבה מאוד דיונים ומחלוקות סביב שמיטת החובות.
אך הכוונה היא לא לעסוק בהיסטוריה, אלא בערכי היהדות ומקומם בישראל של היום. ולצערי רעיון השמיטה איננו בסיס לדיון רציני. מנגנון שמיטת החובות, באופן מחזורי ומושכל, לא יעלה לדיון בשום הנהלה של שום בנק בישראל, ארגונים שמרוויחים מיליארדי שקלים בשנה שמוחלקים בדיווידנדים לבעלים.

תתעלמו מהסממנים החיצוניים

ממשלת ישראל, שלראשונה עומד בראשה יהודי חובש כיפה – רחוקה היום מרחק עצום מרעיון של שוויון וצדק חברתי. מפלגת ימינה הציגה לקראת הבחירות מצע ניאו-ליברלי קיצוני, והתפיסה של רוב אליטה הדתית-לאומית בארץ היא קפיטליסטית קיצונית, בדיוק הפוך מרוח המקורות היהודיים.
דווקא החלקים בממשלה שנתפסים באופן שגוי רחוקים מיהדות, כמו מפלגות העבודה ומרצ, מחזיקים בעמדות חברתיות שקרובות יותר לרוח הפסוקים המקוריים מספר ויקרא:
"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמֹר. דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם - וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לה'. שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ, וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ; וְאָסַפְתָּ אֶת-תְּבוּאָתָהּ. וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִית, שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ - שַׁבָּת לה'. שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע, וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר. אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר, וְאֶת עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר: שְׁנַת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ. וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה - לְךָ, וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ; וְלִשְׂכִירְךָ, וּלְתוֹשָׁבְךָ, הַגָּרִים עִמָּךְ. וְלִבְהֶמְתְּךָ וְלַחַיָּה אֲשֶׁר בְּאַרְצֶךָ תִּהְיֶה כָל תְּבוּאָתָהּ לֶאֱכֹל".
ערן ברוךערן ברוךבאדיבות: ארגון בינה
ויש מה לעשות: אם כל בנק בישראל יפריד אחוז אחד בלבד בשנה מן הרווחים לקרן משותפת עם ערבות מדינה, ואחת לשבע שנים ישמשו הכספים הללו לעזרה במחיקת חובות למשקי בית - זה יכול להיות מעשה חברתי אקטואלי ומשמעותי.
מדובר על כספים שיכולים להצטבר לסכום של עשרות-מליוני שקלים, שיעשו שינוי משמעותי למאות ואולי אלפי משפחות נזקקות. זו דוגמה אחת לשימוש עכשיוי וראוי לרעיון העתיק ורב ההשראה של שמיטת החובות.
שיויון כלכלי, מעבר להיותו רעיון יהודי, עתיק ומוסרי - הוא גם סגולה לחוסן חברתי שמביא לשגשוג כלכלי ולסולידריות חברתית לאורך זמן. וזה מה שאנחנו כיהודים צריכים לקדם היום בישראל. לא לעסוק בקליפות ובסימנים החיצוניים של היהדות.
חשוב ללמוד ולהכיר בנקודה הפנימית של ערך השוויון החברתי, שהוא מרכזי במסורת היהודית, ולממש אותו במדינת ישראל כיום.
  • ערן ברוך הוא מנכ"ל בינ"ה - התנועה ליהדות חברתית