"אנחנו יודעים מה זה אומר להיות אדם בלי מדינה משלו", אמר נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בפורום קייב ליהדות התפוצות, שהתכנס באופן וירטואלי לרגל ציון יום השנה ה-30 לכינון היחסים הדיפלומטיים הרשמיים בין ישראל ואוקראינה. "אנחנו יודעים מה זה להיות במצב שבו צריך להגן על מדינה והארץ עם נשק ביד, גם אם זה כרוך בכך שנשלם בחיינו".
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"גם האוקראינים וגם היהודים מעריכים את ערך החופש", ציין זלנסקי בדבריו, "שני העמים עובדים במידה זהה למען עתיד מדינתם, על פי חזוננו ולא על פי חזונם של אחרים. לעיתים קרובות, מדינת ישראל משמשת לעם האוקראיני דוגמה בנושא".
קראו עוד בערוץ היהדות:
2 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. "גם האוקראינים וגם היהודים מעריכים את ערך החופש"
(צילום: המרכז לאימפקט יהודי)
בכנס השתתפו מנהיגים מאוקראינה, ישראל, ארצות הברית, האיחוד האירופי והאו"ם, שדנו ביחסים ההיסטוריים בין העם היהודי, ישראל ואוקראינה, באנטישמיות הגואה ברחבי העולם ובאיומים הממשיים על שתי המדינות לצד דאגות מהמצב הגיאופוליטי, ובמיוחד מהמתיחות המתמשכת בין אוקראינה לרוסיה.
את דבריו של זלנסקי – בן למשפחה יהודית – חיזק ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיגל, שהשמיע מסר ברור בדבר הזכות להגדרה עצמית של העם האוקראיני: "אני רוצה להודות למדינת ישראל על תמיכתה המתמשכת בריבונותה ושלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה. קולם של אזרחים וארגונים בעניין זה חשוב מאוד, שכן הוא מעביר לעולם את המסר שאוקראינה כעת נלחמת למען עצמאותה".
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, דיבר על האיום הגובר של האנטישמיות בעולם, שעל פי נתונים סטטיסטיים של התנועה למאבק באנטישמיות עלתה ב-30% בחודשים האחרונים: "אסור לנו להיות שאננים כנגד איומים ומקרי אלימות ותקיפות, השנאה נגד היהודים ברחבי העולם או נגד כל אדם. אם ניתן לאנטישמיות מקום, בסופו של דבר היא תתפתח לסוגים נוספים של חוסר סובלנות ושנאה. זה ירעיל את החברה שלנו ויפגע בכולנו".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ויו"ר המרכז לאימפקט יהודי רוברט זינגר
נשיא המדינה יצחק הרצוג ויו"ר המרכז לאימפקט יהודי רוברט זינגר
נשיא המדינה יצחק הרצוג ויו"ר המרכז לאימפקט יהודי רוברט זינגר
(צילום: המרכז לאימפקט יהודי)
בכנס שנערך בהובלת המרכז לאימפקט יהודי, קונפדרציית יהודי אוקראינה, התנועה למאבק באנטישמיות והקונגרס האירו-אסייתי, השתתפו גם שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה, שר הבריאות האוקראיני ויקטור ינוקוביץ, שר הפנים האוקראיני דניס נסטרובסקי, נשיא הקונגרס היהודי העולמי רונלד לאודר, השר לירושלים ומורשת ישראל זאב אלקין, שר התיירות יואל רזבוזוב, שר התפוצות נחמן שי, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה, הרב הראשי של אוקראינה יעקב דב בלייך ואחרים.
נשיא קונפדרציית יהודי אוקראינה, בוריס לוז'קין, אמר: "הסיבה העיקרית לקיום הפורום הזה היא יום השנה ה-30 לכינון היחסים הדיפלומטיים בין מדינת ישראל לאוקראינה, שיצוין בעוד מספר ימים. כ-500 אלף יהודי אוקראינה חיים כיום בישראל. במהלך 30 השנים שחלפו מאז כינון היחסים, מדינותינו הסכימו על תוכניות לפטור מוויזות, הקימו אזור סחר חופשי והפכו לשותפים אמינים בתחומים רבים, החל מחקלאות, תחומי טכנולוגיה ומידע ועד לתרבות ורפואה. היקף המסחר הגיע כבר ל-800 מיליון דולר בשנה, וזוהי רק ההתחלה".
יו"ר המרכז לאימפקט יהודי, רוברט זינגר: "כשהסקרים האחרונים מראים ש-44% מיהודי אירופה חוו אנטישמיות ו-81% רואים בנושא האנטישמיות בעיה רצינית במולדתם, חשיבותו של פורום קייב ליהדות התפוצות גדולה מאי פעם".