ניתוח חדש של מרכז המחקר Pew מגלה שאחד מכל חמישה יהודים בעולם חי מחוץ לארץ הולדתו, מה שהופך את היהודים לקבוצה הדתית הנודדת ביותר (באחוזים). הממצאים מבוססים על נתונים משנת 2020 וכוללים מבוגרים וילדים שחיים מחוץ למדינות מולדתם, ללא קשר לזמן שבו היגרו.
בעוד הנוצרים מהווים את קבוצת המהגרים הדתית הגדולה ביותר עם 47% ברחבי העולם, היהודים עם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להגירה, אף על פי שהם נחשבים לאחת הקבוצות הדתיות הקטנות ביותר עם 1% בלבד מאוכלוסיית המהגרים העולמית.
1 צפייה בגלריה
עלייה לארץ ישראל
עלייה לארץ ישראל
עלייה לישראל
(צילום: EPA)
ישראל היא היעד המוביל של מהגרים יהודים, עם 1.5 מיליון יהודים, או 51% שעברו ממדינות אחרות נכון לשנת 2020. ארצות הברית אחריה עם 400 אלף מהגרים יהודים, ובריטניה מדורגת במקום השלישי עם 120 אלף. מקומות עיקריים נוספים של מהגרים יהודים כוללים את רוסיה (240 אלף), אוקראינה (240 אלף) ורפובליקות סובייטיות אחרות לשעבר, כמו מולדובה וגאורגיה.
הניתוח של מכון המחקר פיו מדגיש כי רפובליקות סובייטיות לשעבר, כולל אוקראינה (170 אלף) ורוסיה (150 אלף), הן בין המקומות המובילים של מהגרים יהודים לישראל. גם מרוקו נמצאת במקום גבוה ברשימה, ממנה היגרו 160 אלף מהגרים יהודים.
בין 1990 ל-2020, אוכלוסיית המהגרים היהודים העולמית גדלה ב-28%, מ-2.3 מיליון ל-3 מיליון. עלייה זו מייצגת את הגידול הקטן ביותר בקרב הקבוצות הדתיות הגדולות המופיעות בניתוח הזה, כאשר חסרי הדת (67%) וההינדים (48%) חוו את הצמיחה הגדולה ביותר בשיעור המהגרים.
אזור המוצא הנפוץ ביותר עבור מהגרים יהודים הוא אירופה (47%). נוסף על כך, מהגרים יהודים רבים נולדו באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה (26%), בעיקר בישראל ובמרוקו. כ-8% מהמהגרים היהודים מגיעים מאמריקה הלטינית, ו-8% נוספים הם מאסיה. חלקים קטנים יותר של מהגרים יהודים נולדו בצפון אמריקה ובאפריקה שמדרום לסהרה.
במחקר צוין כי מספר ניכר של יהודים עברו להתנחלויות (50 אלף). רובם נולדו בישראל. "רבים עברו לגדה המערבית כחלק מהרחבת ההתנחלויות הישראליות", נכתב.