ציור קיר גדול ממדים במרכז מילווקי, המשווה בין יהודים לנאצים, מעורר זעם וטענות לאנטישמיות. במקביל, מתנהל קמפיין לגיוס המונים כדי לצייר עוד ציורי קיר כאלו.
הקמפיין, שנוהל בפלטפורמה הפופולרית GoFundMe, נועד לגייס 10,000 דולר ליצירת סדרת ציורי קיר חדשים שיעלו מודעות למה שמארגניו מכנים "רצח עם" נגד הפלסטינים ברצועת עזה וביהודה ושומרון. הציור הראשון כבר הושלם על קיר בבניין שבבעלותו של פלסטיני-אמריקני, איסאן עטא, יוזם המיזם. בעקבות פניית ynet הסירה הפלטפורמה את הקמפיין האנטישמי.
2 צפייה בגלריה
צלב קרס ומגן דוד. ציור הקיר שמעורר זעם רב
צלב קרס ומגן דוד. ציור הקיר שמעורר זעם רב
צלב קרס ומגן דוד. ציור הקיר שמעורר זעם רב
הציור, הממוקם בפינת שני רחובות מרכזיים בעיר, משלב בין מגן דוד לצלב קרס. הוא מלווה בכיתוב: "האירוניה בלהפוך למה ששנאת בעבר". הוא כולל איורים של מל"טים, הריסות בתים שהופצצו, נשים עוטות כיסויי ראש הנושאות את ילדיהן, קבר אחים לכאורה ומתקן נדנדות ריק.
הציור גרם לזעם רב בקרב מנהיגי הקהילה היהודית במילווקי, שתיארו אותו כמעשה "שפל ואנטישמי להחריד". מרים רוזנצוויג, נשיאת הפדרציה היהודית במילווקי, טענה כי הציור מהווה הכחשת שואה ונועד להרתיע את הקהילה היהודית. לדבריה, "הציור הזה פוגע בניצולי השואה שעדיין חיים כאן".
עטא מצידו הצהיר כי השוואת השואה למתרחש בעזה מוצדקת: "זה בדיוק העניין", הוא אמר, "מה שקורה בעזה הוא שואה". לדבריו, השימוש במגן דוד וצלב הקרס יחד הוא ביקורת פוליטית על ישראל ולא מתקפה על היהדות. לדבריו, מגן דוד שווה ערך לצלב קרס ומשמש לא רק כסמל דתי, אלא סמל פוליטי, ולראייה הוא מעטר את סמל חיל האוויר. עטא כבר עורר בעבר מחלוקות עם הצהרות פרובוקטיביות, ואף השווה בין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו להיטלר באחת מהרשתות החברתיות.
הציור החדש מחליף ציור מפורסם של בריונה טיילור, שהוצב במקום מאז 2020, כחלק מהמחאה נגד אלימות משטרתית בעקבות רצח ג'ורג' פלויד. עטא טוען כי שמר את הציור המקורי של טיילור וכי הוא מתכנן לתלות אותו במקום אחר בשכונה.
2 צפייה בגלריה
קמפיין גיוס ההמונים לציורים נוספים
קמפיין גיוס ההמונים לציורים נוספים
קמפיין גיוס ההמונים לציורים נוספים
בינתיים, בקמפיין גיוס ההמונים, עטא ביקש לתמוך בהקמת ציורים נוספים ולהוסיף אמצעי הגנה כמו לוחות פלדה ומצלמות אבטחה, במטרה למנוע ונדליזם. אתר GoFundMe הסיר את הקמפיין בעקבות פניית ynet, ומטעם האתר נמסר בתגובה כי הקמפיין הפר את מדיניות השימוש.
מנהיגי הקהילה היהודית קוראים לתושבי מילווקי ולציבור הרחב לעמוד מול המסרים שהם רואים כשנאה טהורה. "אני קוראת לכולם לזהות את הדימויים האלה כפי שהם – ולהתנגד להם כמו לכל ביטוי של שנאה", אמרה רוזנצוויג. לדבריה הקהילה לא מתכוונת לפעול משפטית להסרת ציור הקיר, שכן הוא נמצא על שטח פרטי.
במקביל, לא הרחק מהאתר, ארגון הסטודנטים היהודי "הלל" באוניברסיטת מילווקי דיווח על תקרית נוספת של אנטישמיות בקמפוס, כשפעילים פרו-פלסטינים חילקו פליירים סמוך לדוכן של "הלל", שבהם האשימו את הארגון ברצח עם בעזה. בשלב מסוים, חלק מהפעילים התקרבו לדוכן וניסו לעורר עימות עם אנשי הצוות והסטודנטים היהודים. משטרת הקמפוס נקראה למקום, והאירוע הסתיים ללא נפגעים. מדובר בתקרית האחרונה בשורה של תקריות אנטישמיות באוניברסיטה, שהובילה להשעיה זמנית של ארגון הסטודנטים "צדק למען פלסטין" (SJP).
יו"ר הסוכנות היהודית, אלוף במיל' דורון אלמוג, התייחס לתקריות האנטשימיות במילווקי ואמר כי הן "מזעזעות ובלתי נתפסות. יש לגנות ולהתנגד לכל ביטוי כזה, בכל במה או מקום. בימים אלו שבהם האנטישמיות גואה ויהודים מותקפים רק על עצם יהדותם, אני מחזק את אלפי השליחים והשליחות של הסוכנות היהודית שנמצאים בשטח ופועלים ברגישות לתמוך ביהודים בקהילות השונות. זו המשימה של הסוכנות היהודית, בייחוד בעת הזו".