הרב ריק ג'ייקובס, נשיא התנועה הרפורמית בצפון אמריקה, הגיע לאחרונה לביקור בישראל – ביקורו החמישי כאן מאז פרוץ המלחמה. בין פגישה אחת לאחרת הוא התפנה לריאיון ל-ynet. ביחס לעלייה באנטישמיות בארצות הברית הוא אומר שלא זכורה לו תקופה קשה כל כך. הוא מדגיש כי האנטישמיות אינה מבחינה בין רפורמים, קונסרבטיבים ואורתודוקסים, וכאשר יהודי מאחד הזרמים מותקף – זה נוגע לכולם. עכשיו הוא מייחל שאנו הישראלים נלמד מהיהודים בצפון אמריקה לחיות ביחד ולשבת סביב שולחן אחד – רפורמים, קונסרבטיבים ואורתודוקסים.
הרב ג'ייקובס מכנה את ביקורו הנוכחי בישראל – סיור סולידריות. הפעם הוא בילה זמן עם חניכי תנועות הנוער הרפורמיות שהגיעו במיוחד מארה"ב, למרות המלחמה בדרום וההסלמה בצפון. הלו"ז שלו כלל גם פגישות עם מנהיגות התנועה הרפורמית בארץ וגם עם פוליטיקאים בכנסת. הוא מתכנן לחזור לכאן שוב באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
הרב ריק ג'ייקובס, נשיא האיגוד ליהדות רפורמית בארה"ב
הרב ריק ג'ייקובס, נשיא האיגוד ליהדות רפורמית בארה"ב
הרב ריק ג'ייקובס. "אף אחד לא חסין מאנטישמיות בקהילה היהודית"
(צילום: נועם גלאי)
הרב ג'ייקובס חושש שקיצונים בממשלת הימין ישנו את חוק השבות וימנעו מיהודים רפורמים לעלות לארץ. הוא מעודד את החרדים בישראל להתגייס לצבא ולאמץ את המודל של היהדות האורתודוקסית בארה"ב. לדבריו, הוא פחות מודאג מההתבוללות ואומר שמאז מתקפת הטרור של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר יש גידול בבקשות להתגייר בקרב זוגות מעורבים.
לדבריו, העלייה באנטישמיות אחרי 7 באוקטובר פוגעת בכל הזרמים ביהדות ארצות הברית. "ברור שהעלייה באנטישמיות היא בכל הקהילות", הוא אמר. "אני גר בניו יורק, שבה יש אוכלוסייה יהודית גדולה. יש מקומות שיהודים רפורמים הם מיעוט ותחושת הפגיעות של כולם היא אמיתית. האנטישמיות שאנחנו חווים ברשתות החברתיות נוראית. יש דוגמאות של הטרדה ותקיפות פיזיות. אף אחד לא חסין מאנטישמיות בקהילה היהודית. אנחנו רואים הרבה מאמצים להגיב, כולל מהבית הלבן. יש תגובה של הממשל. אנחנו פוגשים שרים, את ראשי ה-FBI והתובע הכללי".
הרב ג'ייקובס אמר כי על הממשל האמריקני לעשות יותר. "זה מחייב שהממשל יתערב ויבטיח שכל התושבים יהיו מוגנים", הוא אמר. "זה הגיע לא רק לקמפוסים, אלא גם לבתי הספר ולגני הילדים, ואפילו לבתי הכנסת. כולנו מרגישים את זה ועובדים חזק כדי לפתור את זה. אני לא זוכר תקופה קשה כל כך מבחינת אנטישמיות בצפון אמריקה. זה היה תמיד נוכח, אבל עכשיו זה בגלוי".
לדבריו, אחד האתגרים הוא החיבור בין אנטישמיות לאנטי-ישראליות. "אנשים מבקרים את ישראל, לבקר את ממשלת ישראל זה לא אנטישמיות ולא אנטי ישראלי", הוא הסביר. "אבל אנחנו שומעים קולות להשמדת ישראל ונגד זכות קיומה. לא רק בעד הקמת מדינה פלסטינית, אלא דברים שמחייבים להדאיג הרבה יהודים. זה סוג האנטישמיות ששומעים והיא מתחברת לאנטי-ישראליות. למשל, קהילות יהודיות שנאבקו בעבר נגד דיכוי וקנאות, עכשיו מקבלות שנאה".
התיעוד חשף: ילדים חרדים הותקפו באכזריות בבעיטות ובאגרופים בוויליאמסבורג

הוא אמר כי יש כאלה שדווקא בחרו כעת להבליט יותר את יהדותם בצפון אמריקה, לאחר מתקפת הטרור של חמאס. "חשוב לי שבישראל יבינו שאנחנו עדיין חיים בצפון אמריקה חיים חופשיים ובגאווה", אמר הרב ג'ייקובס. "יש אפילו אנשים שדווקא בגלל המצב הולכים עם כיפה ושמים דסקית של החטופים. יש אנשים שדווקא כעת מביעים עמדה פומבית. הם יכולים להגיד לנו דברים חריפים ברחוב, אבל אנחנו לא מתחבאים בבתים ומתחת לשולחן, ולא מפחדים לחיות את חיינו. אנו יותר מודעים. ברשתות החברתיות אנחנו רואים שנאה נוראית. הרשתות החברתיות הן המכפילות של השנאה, שקיימת במשך אלפי שנים".
הרב ג'ייקובס לא מבחין בין אנטישמיות כלפי יהודים רפורמים או אורתודוקסים. "זה אותו רשע", הוא אומר. "אני עובד קרוב עם הקולגות האורתודוקסים. יהודי אורתודוקסי לא יכול להופיע בפומבי בלי שיזהו אותו כיהודי. זה כמובן בגלל הלבוש. יהודי ליברלי יכול לחבוש כובע בייסבול. זה יותר מתבטא כלפי אורתודוקסים. בניו יורק היו הרבה תקריות – אני תמיד מגנה תקריות אנטישמיות נגד אורתודוקסים. חשוב להבין שאנו עם אחד וכאשר אתה תוקף אחד – אתה תוקף את כולם".
לדבריו, האנטישמיות קירבה בין הזרמים השונים ביהדות. "אנחנו עובדים קרוב עם האורתודוקסים, באופן שמפתיע ישראלים", הוא אומר. "מאז העלייה באנטישמיות יש יותר תיאום בינינו. אבל אני רוצה שאנשים ידעו שבאמריקה אנו יושבים תמיד ביחד בפגישות עם בכירים. זה לא אומר שאנחנו מסכימים על כל דבר שנוגע ליהדות, אנחנו אולי מתפללים אחרת, מאמינים בדרכים אחרות וגם מצביעים אחרת – אך כאשר מדובר בדיבור על ביטחון היהודים, יש מסר מאוחד. זה חשוב מאוד ואנחנו צריכים להמשיך בכך. זה יהיה נפלא שסולידריות יהודית כזאת תהיה בישראל. מעולם לא נפגשתי עם מנהיגים אורתודוקסים בישראל, ומנהיגים אורתודוקסים בישראל לא ישבו איתי לשיחה".
3 צפייה בגלריה
הכניסה להיברו יוניון קולג' בניו יורק
הכניסה להיברו יוניון קולג' בניו יורק
הכניסה להיברו יוניון קולג' בניו יורק. יש גם מגמה של התקרבות ליהדות
(צילום: Alexandre Tziripouloff / Shutterstock.com)
על החקיקה בישראל שעלולה לפגוע ברפורמים, אמר הרב ג'ייקובס: "בוא נהיה כנים. לדעתי, הממשלה הזאת אינה שוויונית כלפי התנועה הרפורמית מבחינה תקציבית וחוקית. ישראל היא המדינה היחידה שבה רבנים רפורמים לא יכולים לנהל חתונות – והמוסדות שלנו מקבלים שבריר מהתקציבים שמקבלים האורתודוקסים. זה הולך שנים אחורה עד להקמת המדינה. אבל הממשלה הזאת היא הכי קיצונית שאי פעם הייתה בישראל. זאת ממשלה שאין לה מחויבות לפלורליזם, ואין לה מחויבות לאפשר חיים יהודים אותנטיים".
"אנחנו אולי מתפללים אחרת, מאמינים בדרכים אחרות וגם מצביעים אחרת – אך כאשר מדובר בביטחון היהודים יש מסר מאוחד. זה חשוב מאוד ואנו צריכים להמשיך בכך. זה יהיה נפלא שסולידריות יהודית כזאת תהיה בישראל"
הוא פסימי לגבי שינוי במדיניות הממשלה הנוכחית. "היינו רוצים לראות ממשלה שמשקפת את הגיוון של החברה והאנשים – כזאת שמבטיחה לשמור על כולנו בטוחים כאן, ולהבטיח שאנו מגדלים דור שמכבד דמוקרטיה ומאמין שיש מחויבות אזרחית ומחויבות של שירות במדינה", אמר הרב ג'ייקובס. "יש הרבה נושאים חשובים – חלק גדול מהנושאים נדחקו הצידה בגלל המלחמה".
הרב ג'ייקובס נשאל על נישואי התערובת בין יהודים לאלו שאינם יהודים בצפון אמריקה. "מספר היהודים שנשואים ללא יהודים הוא גבוה מאוד", הוא מודה. "בקרב ישראלים שחיים בצפון אמריקה במיוחד, יש שיעורים גבוהים של נישואים מעורבים. אבל כמה מהקולגות שלי גדלו בבתים שאבותיהם או אימהותיהם לא היו יהודים, והם למדו בבתי ספר יהודיים, הלכו למחנות קיץ יהודיים ולמדו יהדות. מנקודת מבט ישראלית, אתה חושב שאם אתה מתחתן עם לא יהודי – אתה מאבד אותו. אני טוען שיש כל כך הרבה משפחות מעורבות שפעילות בקהילה היהודית, פעילות בתמיכה בישראל ובחיים היהודיים. אנחנו ממוקדים במאמצים להביא אנשים רבים יותר, כולל כאלה שנשואים בנישואים מעורבים – ואנחנו מצליחים מאוד בכול".
עוד הוא אומר: "אני חושב שקשה לראות את זה מרחוק – אבל אני נותן הרבה דוגמאות כיצד הקהילה התחזקה בגלל אנשים שבאו ליהדות, ורבים מהם בזמן המלחמה שמתרחשת בישראל. מאז 7 באוקטובר יש יותר גיורים ליהדות מאשר קודם. המסורת היהודית אטרקטיבית מאוד – במיוחד בקרב זוגות שבהם אחד מבני הזוג לא יהודי. הם בוחרים להיות חלק מהקהילה ובמקרים רבים יבחרו להתגייר".
על השינויים שעברה התנועה הרפורמית בצפון אמריקה בשנים האחרונות, הוא סיפר: "אחד השינויים החשובים הוא עבודה עם בתי הכנסת להגברת המודעות לא רק לחברי הקהילה, אלא גם לאלה שמחוצה לה, וליצירת קשר איתם בחיים היהודיים. יש יותר אנשים שרוצים ללמוד על יהדות מאז 7 באוקטובר. עשינו סקרים ומתברר שאנשים רוצים להבין יותר מה זה להיות יהודי – ורוצים להכיר מסורות יהודיות. החלטנו להיות מעורבים עם אנשים שלא מעורבים. אמרנו לבתי הכנסת – תלכו אליהם, תיצרו קשר ותביאו אותם פנימה. הפירות של העבודה היו חיוביים מאוד".
"מאז 7 באוקטובר יש יותר גיורים ליהדות מאשר קודם. המסורת היהודית אטרקטיבית מאוד – במיוחד בקרב זוגות שבהם אחד מבני הזוג לא יהודי. הם בוחרים להיות חלק מהקהילה ובמקרים רבים יבחרו להתגייר"
הוא נשאל על הביקורת כלפי ישראל בתוך הקהילה היהודית, ובמיוחד בקרב אנשי שמאל קיצוני כמו ארגון "קול יהודי לשלום" (JVP). "אני רוצה שתדע שתנועת 'קול יהודי לשלום' היא תנועה קטנה מאוד בקהילה היהודית בצפון אמריקה", אמר הרב ג'ייקובס. "אנחנו התנועה הציונית הכי גדולה בצפון אמריקה ואנחנו קולניים וגאים בציונות שלנו". לדבריו, "אנחנו פעילים, ומביאים רבים מהמבוגרים והנערים שלנו לישראל. מביאים תוכן ישראלי לפעילויות שלנו. אנחנו מכבדים אנשים שיש להם דעות אחרות, אבל לא מסכימים עם אלה שעושים דמוניזציה של ישראל. אפשר לבקר את ישראל, רוב הישראלים שאני מכיר מבקרים את ישראל – אבל זה בא ממקום של אהבה ומחויבות".
התנועה הרפורמית מפעילה מחנות קיץ בצפון אמריקה. הרב ג'ייקובס אמר שהשנה במחנות הקיץ משתתפים גם צעירים ישראלים רבים, ששירתו במילואים ונלחמו ברצועת עזה ובצפון הארץ. "הם מביאים ישראליות אותנטית, קולות של ישראלים. יש גם ילדים ישראלים שבאים מעוטף עזה. חלקם באים מהצפון. אנחנו מבטיחים שישראל היא נושא שאפשר לדבר עליו ואפשר ללמוד בו אחד מהשני. נלמד לדון על הנושאים הקשים ואיך להגיב כשמתעמתים עם זה – זה מועיל מאוד לאנשי הצוות".
נוסף על העלייה בגיורים, נראה כי יש גם עלייה במספר האנשים שמעוניינים לעלות לישראל מקרב חברי התנועה הרפורמית. "יש גידול עקבי בעלייה", הוא הצהיר. "אני לא יודע אם ברגע זה רואים את זה. חלק מהאנשים חשים שהם רוצים לעשות עלייה עכשיו כי הם רוצים להפגין יותר מסולידריות, להיות כאן בישראל ולהיות חלק מהחברה – גם להגן ולהפוך את ישראל למשגשגת יותר. אנחנו גם מודעים לאיום המלחמה בצפון ישראל. יש הרבה סולידריות. לבוא לגור כאן או לבוא לשנת שבתון – יש גם אנשים ששואלים אם זה הזמן הנכון להגיע".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. "הממשלה הכי קיצונית שאי פעם הייתה בישראל"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אבל לא כולם יקבלו בברכה עולים מהתנועה הרפורמית. "אני חושב שיש הרבה שרים שלא רוצים, אבל אני לא חושב שזה ישפיע", אמר הרב ג'ייקובס. "מי שרוצה לשנות את חוק השבות, לא רוצה להרשות לאנשים שהם יהודים מבחירה ועברו גיור על ידי רב רפורמי או קונסרבטיבי – לעלות. אם מחר חברי הממשלה ישנו את החוק – ימנעו מהם את הזכות לעלות תחת חוק השבות. אני חושב שיש אנשים שחושבים שאנחנו יותר ליברלים לגבי יהדות, ופוליטיקה. אנחנו הקהילה הגדולה ביותר בארה"ב – אנחנו מחויבים ליהדות. אם הם לא שמחים על בואנו, זאת הבעיה שלהם ולא שלנו".
האם אתה נפגש גם עם בן גביר וסמוטריץ'? הוא נשאל. "אני לא נפגש עם סמוטריץ' או בן גביר ורוב מנהיגי יהודי אמריקה גם לא נפגשים איתם, בגלל דעותיהם הקיצוניות מאוד", אמר הרב ג'ייקובס, "נפגשתי עם שרים רבים אחרים בממשלה הזו".