י"ז בתמוז, שחל היום (יום ג', 23.7.2024), הוא הראשון בימים המכונים "בין המצרים" או "שלושת השבועות", המסתיימים בתשעה באב. ימים אלה נחשבים במסורת היהודית לימי אבלות על החורבן.
בי"ז בתמוז הבקיעו כוחותיו של טיטוס, המצביא הרומי, את חומות ירושלים בתקופת בית שני. הקרבות בתוך העיר נמשכו שלושה שבועות, עד תשעה באב, אז הוחרב בית המקדש. י"ז בתמוז מסמל את תחילת החורבן שהוליד את הגלות בת אלפיים השנים, על כל האסונות שאירעו במהלכן לעם ישראל.
2 צפייה בגלריה
תשעה באב בכותל המערבי
תשעה באב בכותל המערבי
מתפללים בכותל המערבי
(צילום: עמית שאבי)

זמני צום י"ז בתמוז תשפ"ד

שעת כניסת הצום: בירושלים 4:37, בתל אביב 4:38, בחיפה 4:35, בבאר שבע 4:40, בצפת 4:33, באילת 4:42, בעזה 4:40.
שעת יציאת הצום: בירושלים 20:08, בתל אביב 20:06, בחיפה 20:09, בבאר שבע 20:07, בצפת 20:10, באילת 19:59, בעזה 20:07.
הרב שמואל שפירא מזכיר יש הבדל בחומרת ימי הצום. מכיוון שבתשעה באב נשרף המקדש, והוא מבטא את שיא החורבן – הצום בו חמור יותר ומתחיל כבר מהערב. לעומת זאת, בי"ז בתמוז הצום מתחיל רק מהבוקר (בעלות השחר), ומסתיים עם צאת הכוכבים.
דברים נוספים שבהם מקילים בי"ז בתמוז: אין איסור על רחיצה או על נעילת נעליים כמו בתשעה באב. בתפילת העמידה בשחרית ובמנחה מוציאים ספר תורה וקוראים "ויחל משה" מפרשת כי תשא, ומוסיפים קריאת "עננו" (הן בתפילת העמידה והן בחזרת הש"ץ).

האם חיילים שמשתתפים במלחמה מחויבים לצום?

לוחמים שעוסקים בפעילות מבצעית פטורים מהצום לפי ההלכה. לקראת י"ז בתמוז ותשעה באב השנה, ובצל המלחמה, בית המדרש להלכה של הרבנות הצבאית הכין חוברת הוראות לחיילים בשטח – מהדורה מיוחדת של חוברת "הלכה כסדרה". על רקע ההיערכות להמשך הלחימה, התירה הרבנות הצבאית באופן חריג לקיים אימונים בימי הצום.
כחלק מהוראה זו, חיילים המתאמנים ביום הצום יחלו לצום ובמקרה שיחושו שאינם יכולים לצום תוך כדי האימון, יאכלו מעט כדי שיוכלו לחזור ולהתאמן בצורה מיטבית. על חיילים אלו להכין לעצמם אוכל שיהיה מראש במקום נגיש כדי שיפגעו כמה שפחות בשגרת האימון.
2 צפייה בגלריה
היערכות משטרת ישראל לצום תשעה באב בירושלים
היערכות משטרת ישראל לצום תשעה באב בירושלים
הכותל המערבי בתשעה באב, ארכיון. י"ז בתמוז מתחיל את שלושת השבועות
(צילום: דוברות המשטרה)
על פי הוראות הרבנות, חיילים הנמצאים בפעילות מבצעית מחויבים להמשיך לאכול כדי לשמור על כשירות מבצעית. זאת תוך היוועצות עם רבני היחידות הפרוסים בכלל המתקנים הצבאיים ברחבי הארץ ובשדה הקרב.

האם מי שיש לו כאבי ראש חזקים ובחילות חייב לצום?

בימי צום מסוג י"ז בתמוז נאמר כי חולים, אפילו שאין בהם סכנה, פטורים מלצום (חיי אדם, חלק ב' כלל קלג). בדרך כלל, הגדרה זו שייכת לאדם שנאלץ לשכב במיטה מחמת חוליו. כאבי ראש ובחילות הם דברים אופייניים לרבים בזמן צום, ואינם מגדירים את הסובל מהם כחולה, ולכן מבחינה הלכתית אינם מהווים סיבה להפסיק את הצום.
לפי זה, אם מדובר רק בכאב ראש, כמתואר, אפשר לקחת גלולה עם מעט מים ולהמשיך. אולם אם הדבר גורם לנטרול פעילות וצורך לשכב – אפשר להקל ולהפסיק את הצום.

האם נשים בהיריון ונשים מניקות צריכות לצום בי"ז בתמוז?

בי"ז בתמוז וכן בצומות האחרים הדומים לו, כמו צום גדליה, עשרה בטבת ותענית אסתר, יכולות מעוברות ומניקות להקל ולא לצום. הפוסקים הגדירו אישה כ"מינקת" במשך שנתיים לאחר לידה, גם אם אינה מניקה בפועל.
פורסם לראשונה: 10:56, 16.06.24