רבות הדרכים להילחם בסרבני הגט, והמוח היהודי לא מפסיק לספק לכך שיטות חדשות ויצירתיות: בית הדין הרבני האזורי בירושלים קבע כי אישה שנפרדה מבן זוגה, תיחשב לגרושה לכל עניין ותוכל להתחתן עם אחר – אך הגבר, שעיגן אותה במשך שנים וממשיך להתל בה עד היום, לא יוכר ככזה, ויישאר כלוא בנישואיהם הכושלים.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
למעשה, הדיינים הענישו את האיש ב"מידה כנגד מידה", ופסקו כי הגט שהעניק לאחרונה לבת זוגו לשעבר, לאחר שנים של התעללות בה, יהיה כשר באופן סלקטיבי – לגביה ולא לגביו. ככל הידוע, מדובר בהחלטה תקדימית שכמותה לא ניתנה בעבר על ידי ערכאות השיפוט הרבני בארץ ובעולם. נוסף על כך, הוטל על הסרבן עונש של שבעה ימי מאסר בגין ביזיון בית הדין.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בני הזוג נישאו לפני כ-15 שנה והביאו לעולם חמישה ילדים, אך בהמשך עלה הקשר על שרטון והאישה ביקשה להיפרד. למרות נחישותה, ועל אף הזמן הרב שחלף מאז – יותר מארבע שנים – הבעל הצהיר כל העת כי הוא אוהב את אשתו, וכי אין בכוונתו לתת לה את הגט המיוחל. לדבריו, היא הוסתה בידי צד שלישי שדוחף אותה לפרידה לא מוצדקת. בית הדין לא קיבל את טענותיו, ובשנת 2019 פסק כי הוא חייב לגרשה.
2 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני אילת
בית הדין הרבני אילת
בית הדין הרבני. הוחלט שהגבר ייכנס לרשימת מעוכבי חיתון
(בתי הדין הרבניים)
האיש המשיך לעמוד בסירובו, ולבקשת העגונה – באמצעות ארגון "יד לאישה", של רשת "אור תורה סטון" המלווה אותה – הטילו עליו הדיינים סדרה של עיצומים חברתיים ודתיים, בתקווה לשבור את עקשנותו.

הגבר הטיל דופי בכשרות הגט שנתן

לאחרונה, לאחר שהבין כי הצעד הבא יהיה עונש מאסר, גירש הגבר את אשתו. אלא שתוך זמן קצר התברר כי מדובר היה רק בתרגיל שנועד לשחרר מעליו את הלחץ, והוא החל לדבר בגנות הגט שנתן, ולהטיל דופי בכשרותו. האיש הפיץ ברבים כי דאג מראש לשתול פגם בטקס הגירושים ובכך פסל אותו, וממילא האישה נחשבת נשואה. המשמעות: אם תינשא לאחר ייחשב הדבר לניאוף, משום שהיא "אשת איש", וילדיהם המשותפים יהיו ממזרים.
בעקבות כך קבע בית הדין בצעד חריג, כאמור, כי הגט לא יהיה כשר לעניינו של הגבר – שהרי הוא עצמו העיד על שבעיניו הוא פסול – אך יהיה כשר לעניינה של האישה, לאור פסיקת הדיינים כי הפגמים שנשתלו בטקס אינם חמורים מספיק כדי לבטל את הגירושים. "יש לאסור על האיש להינשא עד שייתן גט נוסף", כתבו. "על כן, האיש יוכנס לרשימת מעוכבי החיתון".
2 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
"צעד חשוב". בית הדין הרבני בירושלים
(צילום: משה גלנץ)
עורכת הדין והטוענת הרבנית, דינה רייטשיק, המייצגת את האישה, הביעה סיפוק מההחלטה ואמרה כי היא "מבהירה באופן חד וברור לסרבני הגט כי לא יוכלו עוד לאחוז את החבל בשני קצותיו – להעניק גט בבית הדין כדי להימנע מסנקציות, ובו בזמן להמשיך בסרבנותם אל מול הציבור". לדבריה, מדובר ב"צעד חשוב נוסף בהמשך מאבקנו נגד תופעת סרבנות הגט".
מנכ"לית ארגון "יד לאישה", פנינה עומר, שיבחה את הדיינים על "הנחישות הבלתי מתפשרת ביחס להתנהלות הבעל", והוסיפה: "זוהי דוגמה מצוינת להתנהלות שיש לשאוף אליה בבתי הדין הרבניים בכל תיק של סרבנות גט, כבר משלביו הראשונים".