המלצות לחוד, ומציאות לחוד: שנה וחצי מאז אסון מירון שגבה את חייהם של 45 קורבנות, בניגוד להמלצות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון ולמרות הנחיה מפורשת של המשנה ליועמ"ש גיל לימון – בממשלת ישראל עדיין לא מינו גורם רשמי שיהיה אחראי על הילולת הבבא סאלי בנתיבות.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עיריית נתיבות טוענת שהמצב לא יכול להימשך ועתרה לבג"ץ בבקשה למתן צו על תנאי, בדרישה לחייב את הממשלה למנות בדחיפות את השר לביטחון הפנים או כל שר אחר שיהיה אחראי על ארגון ההילולה וניהולה. האירוע אמור להיערך בעוד פחות מחודשיים, כמדי שנה, במתחם קברו של הבבא סאלי בנתיבות. העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין רון צין ושלי לב-שרמן ממשרד יגאל ארנון-תדמור לוי.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בעתירה שהגישה עיריית נתיבות הוסבר כי כבר לפני כשנה, בצל האסון בהילולת רשב"י במירון, קבע המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון כי לנוכח הסיכונים לשלום הציבור ולביטחונו הכרוכים בקיום אירוע ההילולה, כפי שהצביעה המשטרה, ולנוכח העובדה כי העירייה אינה הבעלים או חוכרת של המקרקעין שעליו נערכת ההילולה השנתית – על הממשלה למנות בהקדם האפשרי גורם ממשלתי שיהיה אחראי על ארגון האירוע וניהולו.
2 צפייה בגלריה
הילולת הבבא סאלי בנתיבות
הילולת הבבא סאלי בנתיבות
הילולת הבבא סאלי בנתיבות בשנה שעברה. המשנה ליועמ"ש קבע שיש למנות גורם ממשלתי, או לכל הפחות לשכור שירותים של חברת הפקה
(צילום: הרצל יוסף)
לכל הפחות, קבע בזמנו המשנה ליועמ"ש, על המדינה לשכור שירותים של חברת הפקה שתפעל לקיום דרישות הבטיחות בהתאם לחוק ולדרישות המשטרה. בעתירה הדחופה שהוגשה כעת חשפה העירייה כי "עד היום, למרות שחלפה קרוב לשנה מאז הנחיית המשנה ליועמ"ש, לא מונה גורם ממשלתי אשר יהיה אחראי על תכנון ותפעול אירוע ההילולה, הצפויה להתקיים גם השנה בחודש ינואר 2023".
העתירה הוגשה נגד הממשלה והעומד בראשה, משרד האוצר, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, המשרד לשירותי דת, המשרד לביטחון הפנים, משרד הפנים ומשטרת ישראל. לטענת העירייה, "בשים לב להמלצות הביניים של ועדת החקירה שיפות גם לעניינה של הילולת הבבא סאלי, ניסתה העירייה מספר פעמים להניע את המדינה להפיק לקחים לקראת ההילולה הבאה וליישם את הנחיית המשנה ליועמ"ש – אולם העלתה חרס בידיה".
2 צפייה בגלריה
רבבות בהילולת הבבא סאלי
רבבות בהילולת הבבא סאלי
הילולת הבבא סאלי, ארכיון
(צילום: EPA)
עוד הסבירה העירייה כי בהילולה שנערכה בשנה שעברה היא "נכנסה מתחת לאלונקה", ושכרה בעצמה חברת הפקת לצורך קיום דרישות הבטיחות עוד בטרם התקבלו התקציבים הממשלתיים, כשהיא נותנת מענה גם לנושא הביטחון והבטיחות – לרבות מימון של כ-20% מעלויות האירוע מתקציבה, עד לסכום של כ-200,000 ש"ח. העירייה הדגישה כי "מצב זה אינו יכול להימשך, במיוחד על רקע המלצות הביניים של ועדת החקירה לעניין אסון מירון, אשר בהן נקבע בין היתר כי יש למנות שר אחראי שיארגן וינהל את הילולת רשב"י תחת הנחייתו ובכפוף להוראותיו".
עו"ד שלי לב-שרמןעו"ד שלי לב-שרמןצילום: תומר יעקובסון
ההילולה השנתית ההמונית במקום קברו של הרב ישראל אבוחצירא זצ"ל, המוכר בכינוי "הבבא סאלי", מושכת אליה רבנים, אישי ציבור, פוליטיקאים ואת הציבור הרחב. בשנה שעברה העריכה המשטרה כי מספר המבקרים הצפוי בהילולה עשוי להגיע ל-150 אלף, וסך כל המבקרים במתחם הקבר מדי שנה מגיע ל-250 אלף.
עו"ד רון ציןעו"ד רון ציןצילום: תומר יעקובסון
עד לאסון מירון, אירוע ההילולה אורגן על ידי חברת הפקה, שפעילותה מומנה בחלקה בידי המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, בשיעור של כ-80%, והיתר מומן בידי עיריית נתיבות. בעקבות אסון מירון, דרישות הבטיחות של המשטרה לקיום הילולת הבבא סאלי הוחמרו באופן משמעותי – וכנגזרת מכך, גם עלות קיום דרישות הבטיחות האמירה באופן דרמטי.